Gå til innhold

Kan noen sjekke om delene til denne PC-en passer godt sammen?


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

 

Det er stund siden min "storhetstid" regjerte når det gjelder PC-kunnskaper, så trenger litt hjelp til å sjekke om disse PC-delene "hører sammen", altså om de i hele tatt passer (godt) sammen, får plass i kabinettet (har valgt midi-tower, denne gangen), om det er noe som er "way off" i forhold til andre deler (overkill/flaskehals).. eller, altså nokså generelt tilbakemelding på det jeg nå har satt sammen.

 

Foreløpig har jeg satt sammen en PC til ca 16.500,- fra Komplett. Det er i utgangspunktet INGEN spill-pc (den skal nok brukes litt til det også), selv om jeg er fullt(?) klar over at det kan se sånn ut hvis man ser på delene.. Greia er at til den jeg setter PC-en sammen for skal ha den leeenge, i mange år! Det jeg derfor har gått etter er deler som jeg antar gir "mye for pengene". Det skal være gode, stabile deler som, som sagt, skal holde veldig lenge, og jeg vil derfor unngå deler som er dyre fordi de er "det nyeste nye hotte", men allikevel noe som er godt over middels slik at maskinen henger godt med i en del år.. Forrige PC jeg satt sammen til vedkommende, som nå byttes ut, har holdt seg en 7-8 år.

 

Det jeg har plukket ut etter er "gode tilbakemeldinger" i produktanmeldelsene til Komplett, i tillegg til den kunnskapen jeg har..

 

 

Kabinett: Cooler Master CM 690 II Advanced Sort Vifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Topp, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, 19 dBA

PSU: Corsair HX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 9x SATA, 120mm Vifte

 

Hovedkort: ASUS P7P55D-E LX, Socket-1156 ATX, P55, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, GbLAN, SATA 6Gb/s, USB 3.0

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 3,4GHz, Socket LGA1155, 8MB, Boxed

RAM: Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 6GB CL8 Kit w/3x 2GB BallistiX modules, CL8-8-8-24, 1.65V, for Core i7

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort

 

HDD OS: WD VelociRaptor® 300GB SATA 10000RPM, 16MB, 3 GB/s

HDD: WD RE4-GP Enterprise 2TB SATA, 64MB, 3Gb/s, 3,5"

 

Lydkort: Creative X-FI Titanium Fatal1ty Champion PCI Express x1, lydkort

BluRay/DVD-drev: Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37 Blu-Ray DVD-ROM, Sata

Tastatur/Mus: Logitech Cordless Desktop MX5500 tastatur/laser mus

OS: Microsoft Windows 7 Home Premium NO OEM, 32bit

 

Handleliste, Komplett: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=885961&su=1DDBD3E5-DF7D-4DDF-AB3E-0E027FA2DC761

 

 

Jeg er noe usikker på den 10k RPM -harddisken, hvorvidt det er nødvendig!? Jeg kjøpte en 10k RPM disk for noen år siden selv og synes den har fungert godt, men må ærlig innrømme at jeg ikke helt vet hvor stor forskjell, og på hva eventuelt?, det gjør -siden jeg da aldri har sammenlignet med en vanlig 7200 RPM-disk, på samme system..

 

Og så er jeg spesielt nysgjerrig på om skjermkortet passer i kabinettet, da det er et Midi-tower, og jeg mener å ha fått med meg at det skjermkortet er kanskje litt spesielt langt!?

 

Har også sett på dette hovedkortet; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609751 , om det skulle være av interesse..

 

Sist, men ikke minst, er det veldig viktig at delene "snakker godt sammen", jeg har hatt noen problemer med deler som har vært mindre optimale for hverandre, og siden vedkommende ikke er PC-kyndig i hele tatt (kun meg som hjelp, stort sett over telefon, og Radmin) og er svært opptatt av at ting skal gå "knirkefritt", så skal systemfeil ikke være en sak..

 

 

Håper noen kan hjelpe meg med å gi tilbakemeldinger! Stikkord: Mye for pengene, holde lenge, unngå overkill/flaskehals i forhold til andre deler, godt og stabilt!

 

 

 

Hjertelig tusen takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, kjapt svar på morgenen! Takk, takk! :)

 

Dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620407 ? Hva med det jeg linket til litt ned på siden, forresten? De hadde ikke P67 inne for øyeblikket (kommer snart da).. :)

 

Har du forresten forslag til RAM? Kanskje 2x4 ? Jeg fant ikke Sabertooth P67 i den Crucial -velgeren hos Komplett! :(

 

 

Hva med denne SSD-en, da: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601325 ? Det ble jo litt ekstra, men det er kanskje verdt det? For, tanken min var kanskje å kutte ut 10k RPM-disken i sin helhet, men SSD gjør kanskje så mye merkbar forskjell, eller?

 

 

Takk igjen! :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

 

Hva med denne SSD-en, da: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601325 ? Det ble jo litt ekstra, men det er kanskje verdt det? For, tanken min var kanskje å kutte ut 10k RPM-disken i sin helhet, men SSD gjør kanskje så mye merkbar forskjell, eller?

 

 

Absolutt å anbefale. Kjøpte en SSD for en måned siden og fikk bakoversveis. Dobbelt så kjapp i oppstarten og programmene laster lynkjapt. Og det på en tre år gammel maskin.

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Tusen takk for tips og lenke! Men, føler kanskje at ved å gå utifra det oppsettet ditt til rundt 20k, så har jeg ikke kommet noe særlig lengre med å sette sammen en PC til det formålet jeg skal.. 20k er uaktuelt dessverre, og slik jeg ser det, så må jeg gjøre så mange tilpassninger at jeg føler at jeg har kommet lengre i prosessen med det jeg selv har startet med.. kanskje jeg tar feil, men!?

 

Takk igjen! :)

 

 

Hva med denne SSD-en, da: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601325 ? Det ble jo litt ekstra, men det er kanskje verdt det? For, tanken min var kanskje å kutte ut 10k RPM-disken i sin helhet, men SSD gjør kanskje så mye merkbar forskjell, eller?

 

 

Absolutt å anbefale. Kjøpte en SSD for en måned siden og fikk bakoversveis. Dobbelt så kjapp i oppstarten og programmene laster lynkjapt. Og det på en tre år gammel maskin.

 

Takk for tilbakemelding, det var godt å høre! :) Vedkommende setter pris på slikt..

 

Har du noe forslag til hva jeg kan se etter når det gjelder RAM, forresten!? Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter når den Crucial-velgeren ikke fant Sabertooth P67-kortet.. :(

 

Takk! :)

Lenke til kommentar

Har du tenkt på om du skal gå for hotswap på kabinettet?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=489882

^kjøpte det her, og det er veldig bra. Endel dyrere enn det du har valgt, men så er det sinnsykt enkelt å bygge i, og du får det også veldig fint og ryddig innvendig. Kabinettet ser pent ut, og du har 4 hotswap slotter som du når fra utsiden.

 

Hvis du ikke har tenkt til å overklokke, kan du også gå for i7 2600 istedet for "k"-versjonen. Sparer ikke så mye, men det er greit å gå for hvis du vet at du aldri kommer til å overklokke.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590488

Her har du et alternativ til SDD'n du har valgt. Husk at lesehastighet er mye viktigere enn skrivehastighet når det kommer til OS-disk.

 

Ellers ser det veldig bra ut.

Lenke til kommentar

Hoi og takk for tilbakemelding! :)

 

Ja, stemmer, kommer nok ikke til å overklokke, så hvis k-en står for "klokking", og man sparer noen kroner hvis DET er eneste greia med den versjonen jeg har valgt, så går jeg gjerne over til den du nevnte! :)

 

Hotswap så veldig kjekt ut for min egen del, men blir nok ikke aktuelt dit den skal! Men, ellers veldig stilig!!

 

Når jeg så på SSD-disker, så så jeg den der også, men visste ikke helt forskjellen og tok den billigste av de to (på 120 GB). Jeg prøver allikevel å spare så mye som mulig, så om vi snakker mariginale forskjeller fra de to, så er jeg glad hvis jeg "slipper", kan du si.. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha en 10k -disk engang, så slikt sett er jeg allerede 2000 over "budsjett" :( Så jo mindre jeg strekkeren den, jo bedre.. ;)

 

Har du forslag til RAM da!? :)

Lenke til kommentar

Ok, trodde det var du som skulle ha den, jeg. Leste litt kjapt der, ja. Hvis det blir minimalt med spilling, kan du gå ned en del fra det skjermkortet, og velge et annet. Ikke bare på grunn av pris, men det er greit å ha et som trekker mindre strøm og ikke blir så varmt. Selv har jeg "kun" et HD6870, og jeg drar det meste med det. Ganske strømgjerrig og stille. Vifta går på maks 40% på 100% load, og temperaturen er veldig sjelden over 70 grader.

 

 

Angående SSD, så er vel de forskjellene mer målbare enn merkbare.

 

Forskjellen på K og normal modell er at K modellen ikke har en låst multiplier noe som gjør at man kan overklokke kun CPU og ikke bare hele systemet(via Bclk). K-modellen mangler Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d) og Intel® Trusted Execution Technology

Sitatet er hentet fra linken nedenfor

http://www.netshop.n...idge-45540.aspx

 

Når det kommer til minne, så ville jeg valgt disse:

http://www.komplett....aspx?sku=616803

 

Ytelseshoppet man får ved å velge dyrere minne er ikke merkbart.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Takker! :)

 

Ja, bra.. godt at jeg kan gå "ned" på noe også, siden jeg går opp nokså mye på den SSD-disken..

 

Noe sted jeg kan se forskjell på det skjermkortet jeg har valgt, og det du har? HD 6870? Så det var 500,- kroner i forskjell, og det er jo noe.. men, det andre kortet hadde 2 GB minne i forhold til "kun" 1 .. jeg prøver å se litt inn i "fremtiden" også! :p hehe..

 

 

Takker for gode svar! ;)

Lenke til kommentar

Sånn..

 

Nå har jeg sett litt nærmere, og byttet ut litt; Kabinett (får skjermkortet plass inni dette?), minne, hovedkort, cpu, lydkort, os..

 

post-27942-0-88668000-1295964002_thumb.png

 

Her er handleliste..

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=885961&su=1DDBD3E5-DF7D-4DDF-AB3E-0E027FA2DC76

 

Noen som kan gi noen siste tilbakemeldinger!? Håper på å få bestilt i dag! :)

 

 

 

Takker så meget for all hjelp! :)

Lenke til kommentar

Bumper denne igjen litt..

 

Håper noen kunne være så vennlig å se på innlegget over her, og se om alt nå passer sammen.. nok (for mye?) strømforsyning, passer alt i midi-kabinettet, eller det en vesentlig flaskehals, eller noe som er helt overkill i forhold til det andre?!

 

Takker så meget! Håper på å få bestilt så snart som mulig! :)

 

 

Takk!

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg kan jo svare litt siden de andre gutta har dødd :p

 

Det første jeg ser er at hovedkortet ikke støtter 1600mhz RAM, noe du heller ikke trenger du ikke skal overklokke. Liste over støttet ram kan du laste ned her (det heter qvl -qualified vendor list) hvis du er usikker på hva du skal velge.

 

Det andre jeg lurer på er om du trenger et dedikert lydkort. Til vanlig bruk holder det lenge md hovedkortets integrerte lydkort. Skumma gjennom tråden nå, men kunne ikke se at du har kommentert det...

 

For det tredje kan du kjøpe en annen SSD med raskere lesehastighet crucial c300. Corsair force serien har visstnok noen problemer med bluescreens.

 

Det var mitt innspill, men kan tenkes at jeg har oversett noe :)

Lenke til kommentar

Takker for innspill!! :)

 

Når det gjelder lydkort, så har jeg aldri prøvd uten egentlig.. alltid liksom trodd at det integrerte var/er skrap, og man "må" ha lydkort.. men, fått noen indikasjoner på at det kanskje ikke er slik? Det mener du også, tydeligvis?! :) Hva er forresten "uvanlig bruk"?

 

Nei, skal ikke overklokke, så da går det greit å beholde det?

 

Kan godt bytte SSD, vil IKKE ha slike feil med den.. da får jeg gjennomgå, hehe..

 

 

Takker så meget!! :)

Lenke til kommentar

Uvanlig bruk = spesielle behov (musikk-prod, lyd-fetisjist ol.)

 

En annen ting jeg lurer på er om du egenlig trenger en så stor SSD. den vil uansett ikke bli brukt til masselagring, en 60 gb disk holder lenge til windows + de mest essensieller programmene du bruker daglig. Sparer fort en liten tusenlapp der (800 iallefall ;))

 

Men jeg ville ha bytta RAM, hvis det var uklart. 8gb 1333mhz RAM er fint

 

edit: men du. Hvis det ikke skal spilles på PCen så sparer du lett noen kroner ved å gå for et mye rimeligere skjermkort. Så det var nevt tidligere også, men det kortet du har satt opp er mynta på spillere. Overkill for alt annet.

 

Hvis du sier litt om hvem som skal bruke PC/ hva slags bruk (jobb ol.) så kankskje det blir lettere å se en sammenheng i bygget :)

 

edit 2: Og en ting jeg ble litt usikker på nå, men det virker ikke som den Blu-Ray spilleren kan brenne hverken blu-ray, cd eller dvd, bare lese, så det er kanskje kjekt å ha en spiller som kan gjøre dette. Antar at det er derfor den er så billig i forhold til de andre.

Endret av Lambern
Lenke til kommentar

Takk igjen! :)

 

Nei, ingen lydfetisj, så kanskje jeg da vurderer å kutte det ut.. Alltid vært skeptisk, men har jo fått mer og mer inntrykk av at det går bra uten! En gammel vane, sikkert! :)

 

Ja, har også vurdert å gå ned i hdd-størrelse, så det er mye mulig jeg gjør det også! :)

 

Når det gjelder RAMen, så var det noe jeg fikk foreslått av noen andre et annet sted.. men ja, kan gjerne se etter den type RAM du foreslår, men for nysgjerrighetens skyld, lurer jeg litt på hvorfor du vil velge dem bort!? :)

 

Når det gjelder hvem pcen skal til, så skal den faktisk til min mor.. :) Så nei, i utgangspunktet skal den ikke brukes til spilling, men den skal brukes til å spille av BluRay-filmer og 1080p-filer uten problemer.. Bortsett fra det, så er hennes bruk kun "mamma-bruk" .. Overkill? Ja, jeg vet! :) Greia er at jeg prøver å sette sammen en veldig god pc som skal holde i mange år, og klare å holde noe tritt med tiden.. Når jeg er på besøk så hadde jeg av og til tenkt å smuglåne den til litt spilling.. hvorfor jeg valgte det kortet var pga 2 gb RAM, og at prisen for hva jeg antok var et "veldig bra skjermkort" faktisk ikke var så verst.. spesielt med tanke på at den sikkert skal holde en haug med år, 8+/-?! Med tanke på det, så har jeg forsvart det som en investering, for dette er ikke en pc hvor det kommer til å bli byttet ut deler..

 

Så, jeg prøvde altså å sette sammen en pc til rundt 15.000, og prøvde sånn sett å få noe som kan holde "jævlig lenge" :p og allikevel gi mye for pengene.. Noe overkill i starten, men holder i det lange løp! Skjermkortet er litt for min egen snyltende del, :) men, syntes allikevel den hadde en veldig grei pris!

 

:)

Lenke til kommentar

Den er grei. Snyltende sønner skal jeg ikke legge med opp i :D

 

Når det kommer til RAMen så støtter ikke hovedkortet hastigheter på 1600mhz, så de vil automatisk bli kjørt på 1333mhz. Du kommer ikke til å merke noen forskjell uansett.

 

Skal du ha et hovedkort som kjører raskere ram kjøper de et med p67-brikkesett. Det du har valgt nå har h67, og kan bruke den integrerte grafikken i prossessoren din, så hvis du vil stjele skjermkortet til moren din, får hun fortsatt bilde på skjermen :p

 

siden du ikke skal klokke antok jeg at det var derfor du hadde satt opp p8h67.

 

edit: jeg får litt kvaler her kjenner jeg... Mammaen din trenger ikke en PC til 16 000. Hvis hun bare skal spille av filmer og betale regninger holder det budsjettet til en ok spill PC til deg og en Laptop med HDMI til henne ( eventuelt en ny flatskjerm til mamma med PC ved sidenav) litt OT men, men

Endret av Lambern
Lenke til kommentar

Hehe..

 

Men, sånn for å ha det ut av veien; bortsett fra at hovedkortet ikke støtter den hastigheten på RAM, så ser alt nå greit ut? :) Nok strøm? Mye støy fra denne pcen, forresten?!

 

Kan se etter nytt hovedkort, eller RAM, alt ettersom.. jeg sitter nå kun ned mobilen, så ting går litt treigt og tungvint! Hehe..

 

Hovedkortet ble valgt litt på måfå.. Liker Asus, så kikket etter et med grei pris som støttet CPUen, dette ble valgt tilfeldig av de jeg fant på komplett! :)

 

 

Masse takk fortsatt!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...