Gå til innhold

Hvor kan en 13-åring få seg sommerjobb?


Anbefalte innlegg

Før vi starter: Ja jeg vet at dette emnet sikkert har blitt besvart minst 3000 ganger før...

 

Lurte på om det er sjangs for en 13-åring å få sommerjobb på en nokså liten coop prix. Trenger de hjelp til å rydde i hyller osv.?

 

Eller må jeg på noe større? F.eks coop hypermarked, rema 1000 osv.?

 

Har jeg sjangs på lagerjobb på en elektrobutikk eller noe :roll::dribble: ? (Lefdal, elkjøp osv.)

 

Kan også nevne at avisjobber er helt uaktuelt, been there, done that. Det var en [*********] jobb, selvom jeg tjente godt med penger :ph34r:

 

Takker mye for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynnerlønn i de forskjellige alderskategorier tror jeg kan se omtrent slik ut:

over 18 år kr 125,- per time

16-18 år kr 100,- per time

14-16 år kr 85,- per time

12-14 år kr 70,- per time

Dette er noe jeg bare anslår, så disse tallene kan variere, og lønn er noe du kan forhandle om.

 

En CV synes jeg du skal sette opp og ha med deg rundt om når du spør om jobb. Jeg tror du vil tjene på en personlig frammøte framfor å ringe rundt eller sende mail.

 

Om du er personlig kjent i en butikk, tror jeg du kan ha en sjans som varepåfyller og likn, men du må huske på at det er mange som spør og den som er yngst havner lett litt bak i køen av søkere.

 

Bor du ute på landsbygda, i en mindre by, eller en stor by?

Lenke til kommentar

Bor du ute på landsbygda, i en mindre by, eller en stor by?

 

Bor i Trondheim :)

 

Ja kjenner de som jobber der ganske godt, siden det er "alltid" der vi handler :) Men som spurt tideligere, er jeg usikker på om de trenger en "vikar" siden butikken er såppas liten.

 

Forresten, hva burde det stå i CV'en min? Navn, adresse osv. men hva ellers?

 

Takker som alltid for svar :cool:

Lenke til kommentar

Når jeg var barn brukte jeg og gå rundt til gamle på vinter og måke snø. Tjente raske penger på det. Sommerstid dro jeg runt og klippet plenene til folk. Ring på dørene til folk og hør om de trenger hjelp, heng en lapper på butikken.

 

Ellers så skjærte jeg også torsketunger på vinteren (det er gode penger, men det er mest aktuelt for dem som bor i nord langs kysten) , hjalp også til som landmann på bryggene.

 

Måtte tjene min egen ukelønn fra jeg var 13 :p

Lenke til kommentar

Hva det skal stå?

Hvilke fag du er flinkest til på skolen.

Kanskje føre opp noen av lærerne dine som referanser.

Hva du driver med på fritiden.

Er du med i noen lag eller klubber fører du opp det.

Og litt sånn annet forskjellig som kan passe å ta med.

 

Har en kompis i Trondheim som er en slags privat gartner. Vet han tilbyr sommerjobber til skoleungdom. Noe for deg?

Lenke til kommentar

Spørs hvor det er osv. Gidder ikke å dra igjennom hele trondheim og tilbake hver dag :nei:

 

Ja altså, vi har ikke karakterer og sånt enda. Så hvordan skal jeg finne ut hvilket fag jeg er flinkest i? (Er flink i alt :p)

Spiller fotball, men er ute en liten stund grunnet schlatters.( :mad: )

Hvor langt tid (og hvor mye tjener jeg?) må jeg regne med å jobbe hver dag vis jeg får en jobb som pakkehjelp i butikk, eller vaskehjelp eller lignende?

 

As always, takk for svar ;)

Lenke til kommentar

Om du ikke gidder noen ting, får du ingen jobb ...

 

Ang fag så er det ofte slik at dem du liker, er dem du er flink i. "Flink i alt," er ikke et godt argument, for den person finnes ikke som kan alt like godt. Men jeg skjønner hva du mener, og den innstillingen du har, blir satt pris på, også av en arbeidsgiver.

 

Når det gjelder konkret det å være pakke-/vaskehjelp en plass, så må de det gjelder, svare for seg sjøl. Behovene er så forskjellige, og de varierer. Det finnes ikke to like arbeidsplasser.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke vente med å spørre om sommerjobb selvom vi er midtvinters. Det er til din fordel at du spør tidlig. Sjøl om du kan få svar som "så langt har vi ikke tenkt".

Se innom alle plasser du kan tenke deg å jobbe. Om du skulle få "ja" flere steder, så gir du bare beskjed om du har fått jobb et annet sted. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Skriv spesifikk CV for jobben du søker på. Om du ikke har tidligere betalt erfaring skriver du hvorfor du vil passe i jobben, f.eks ved å referere til arbeid du har gjort tidligere (ikke nødvendigvis betalt arbeid, gjerne "hugget ved i skogen med bestefar") eller dersom du ikke kommer på noe som passer (ikke skriv noe bare for å ha skrevet det, det er bedre med en kort søknad enn en "oppblåst" eller urelevant) skriver du dine personlige egenskaper som passer som punktlighet, ressursfullhet, fysisk styrke, lesekompetanse, teknisk innsikt eller annet som kan være relevant til det du søker på.

Lenke til kommentar

Som du sjøl går for: butikk. Men også diverse sommerlige uteaktiviteter, altså: plenklipping, litt enkelt malerarbeide (mange som maler garasjen, stakitt o l på sommerstid), planering/veiarbeide, sette opp gjerder, vaske/polere bil osv. Det er jo sånt som det passer å gjøre om sommeren, men som mange ikke gidder.

Tror det hadde vært en god ide for deg å snakke med han der kompisen min, han kunne sikkert gitt deg mye bedre tips enn det jeg kan. Han holder jo på med sånt.

Butikkjobb er nok likevel det enkleste for deg.

Lenke til kommentar

Som 13-åring hadde jeg jobb der jeg drev med sortering av post og oppdatering av kunderegistre på et kontor, enkle endringer som adresse og tilsvarende. Fikk den da jeg kjente en som jobbet der, så har du slekt eller venner av foreldre som jobber på et større kontor av noen sort kan det være verdt å spørre om de trenger hjelp med enkle oppgaver i ferien. Sånne type jobber tar seg ganske godt ut på CV når du skal søke jobb ved siden av studiene når den tid kommer.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...