Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er det lovpålagt å fortelle en lærer hvorfor man er borte fra skolen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sitter her og tenker på hvilke rettigheter jeg har når det kommer til en slik sak(emnetittelen) Jeg har nylig vært borte fra skolen, og må mest sannsynlig forklare meg for en lærer. I morgen har jeg nemlig et fag der læreren sier at vi "bør ha en sabla god grunn for å være borte". Læreren er ikke min kontaktlærer. Er jeg nødt til å fortelle denne læreren hvorfor jeg var borte fra skolen?

 

Læreren har jobbet ved skolen min i over 30 år, så jeg tror læreren er en av de som "flyr under radaren". Altså, læreren kan gjøre litt som hun/han vil. Jeg vil ha mitt på det rene, derfor spør jeg her. Er jeg nødt til å fortelle læreren hvorfor jeg var borte fra skolen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har vel lov til å spørre for å vite om du har en gyldig fraværsgrunn antar jeg , men du behøver ikke å gå i detaljer.

Du har selvsagt rett til å ikke svare men da blir det nok oppført som en fraværsdag.

 

Se litt mer her : http://www.elevombudene.no/telemark/elever/rettigheter-i-offentlig-skole?start=6

 

Det er HELT reelt at jeg får 1 dag fravær, det er jeg fullt klar over. Det er derimot lærerens måter å "ta fravær" på, jeg reagerer ved. Jeg har ikke lyst til å sitte i klasserommet, og snakke med han "lavt" om hvorfor jeg var borte.

Lenke til kommentar

Han har vel lov til å spørre for å vite om du har en gyldig fraværsgrunn antar jeg , men du behøver ikke å gå i detaljer.

Du har selvsagt rett til å ikke svare men da blir det nok oppført som en fraværsdag.

 

Se litt mer her : http://www.elevombudene.no/telemark/elever/rettigheter-i-offentlig-skole?start=6

 

Det er HELT reelt at jeg får 1 dag fravær, det er jeg fullt klar over. Det er derimot lærerens måter å "ta fravær" på, jeg reagerer ved. Jeg har ikke lyst til å sitte i klasserommet, og snakke med han "lavt" om hvorfor jeg var borte.

Skriv grunnen på en melding, eller ta det med han før timen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...