Gå til innhold

Å slette ting fullstendig fra Windows.


Anbefalte innlegg

Mange programmer merker jeg er ganske slepphendte med avinstalleringen, og i noen tilfeller hvor jeg har reinstallert etter full avinstallering så ser jeg at min tidligere "settings" fremdeles er der.

 

Hvordan går man frem for å slette ting i Windows?

 

Ved å velge avinstallering pleier programmene å fjerne

 

- stuff (men ikke alltid alt) i installasjons mappa

- start meny mapper/ikoner

 

Det de heller er litt dårlig på er å slette seg fra registeret. En kan jo bruke CCleaner men jeg er interessert i å lære litt :)

 

Så hvor bør jeg kikke om jeg feks ønsker å avinstallere Firefox?

 

Kikka litt i registeret og Mozilla\Firefox mappa finnes i både CURRENT_USER\Software og i LOCAL_MACHINE\SOFTWARE og også i USERS\S-1-5-*****\Software

 

Hva kan jeg slette for å 100% rense maskina for Firefox?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv først og avinstallere ordentlig (regner med du har gjort det), enten ved ccleaner, eller gjennom programmet.

 

Prøv "REGEDIT". Skriv regedit i søk, åpne programmet, og let deg gjennom diverse mapper. Software og System. Er litt rotete, men er mulig!

 

Er i hverfall der man skal lete for å få sletta antivirusprogrammer helt. Etter du har sletta alt som ligner på firefox i regedit, søk etter det på min datamaskin, og slett restene der.

 

Siden mange antivirusprogrammer (spesielt norton) har en tendens til å ligge igjen, er det lurt å sjekke regedit. Er ikke sikker på om det ligger noe med firefox, men sjekk ;)

Endret av Majjuus
Lenke til kommentar
Hva kan jeg slette for å 100% rense maskina for Firefox?
Slett profilmappa til Firefox. Den ligger på profilmappa di på C:

Denne fremgangsmåten fungerer på Mozilla sine produkter, dvs Firefox, Thunderbird samt Sunbird.

 

Og enda bedre: Du trenger faktisk ikke å avinstallere og installere Firefox på nytt. Det holder å slette profilmappa, så er alt sammen resatt.

Husk å ta backup av bokmerker ol. først :)

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg å rense windows for programmer generelt (og ikke bare for firefox). må jeg gå igjennom å lete i hele registeret? (USERS, LOCAL_MACHINE, CURRENT_USER)??

Tenker du på en slags reformatering? Skjønner ikke helt hva du mener.

Dersom det er reformatering, kommer det helt an på hva slags pc du har. En reformatering vil sette opp pcen din helt fra starten av, så den er som ny, kun med windows og medfølgende programmer. Det er også mulig å brenne en cd/dvd med dine instillinger etc, og slette alt annet under formateringen.

 

Er det noe sånt du ønsker?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

f.e. Revo Uninstaller ( jeg bruker selv Advanced Uninstaller Pro 10 etter ha prøvet Revo ) klarer ikke å fjerner alt fra registered.

 

hvis du f.e. vil fjerne en antivirus program er det bedre å benytter seg av selskapets eget avinstalleringsprogram ellers ligger det litt igjen i registered.

 

da må du går inn og fjerne dette manuelt ( ikke store greier hvis man er forsiktige )

man legger i navnet på programmet og leverandør( f.e. adaware og lavasoft ): run>regedit>Rediger>søk etter og >søk etter neste.

 

slett alt som kommer opp. ( ta gjerne en gjenopprettingspunkt før du begynner )

 

 

 

lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...