Gå til innhold

Stasjonær Gamer for 12k *update*


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal hjelpe en venn av meg på 16 med å kjøpe og å bygge en stasjonær gaming rigg.

 

Han får 12 700 kr. i februar som han skal bruke på denne.

 

Ønsker å kjøpe fra komplett grunnet god support, godt lager og gode erfaringer fra mine tidligere kjøp.

 

Problemstillingen min er at budsjettet er litt lavere enn jeg vanligvis pleier å se på pc for, jeg liker store solide produkter som er stillegående og har gode oc egenskaper, men i dette tilfelle er nok lavt støy mindre viktig og pc-en vil bli brukt en del borte fra hjemme på lan og i andre sammanhenger så vekt og størelse er relevant.

 

Bruksområde til pc-en vil være gaming, den kommer ikke til å overclockes eller tweakes noe særlig utover stock instillinger.

 

Trenger ikke skjerm, tastatur eller annet tilbehør som OS osv.

 

Eksempel oppsett

 

Dette er noe jeg foreløbig har satt opp, mangler ssd da de nye diskene omtalt her ikke ligger for salg enda, men skal komme sent i januar (corsair).

 

Regner med en 64GB Corsair P3 ssd disk vil komme på 1500 kr. og da overstiger mitt eksempel oppsett 12 700.

 

Kabinettet jeg har valgt er stort og tungt og kunne tenkt meg å finne et som var billigere og lettere, men som fortsatt var litt kult og ikke minst har plass til et 6970 skjermkort.

 

Noe annet som anbefales endret i dette oppsettet?

Ser det er noen som har hatt problem med corsair vengeance på ASUS P8P67 Deluxe.

Kan dette skape problemer for ASUS P8P67 Pro og?

 

Edit:

Tips til en god cpu kjøler for 1155? Tenkte på corsair a70.

Står på Corsair sine sider at den støtter 1155, men ikke på komplett.

Endret av zips
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Hva med noe sånn som:

pc12k.png

 

Har budsjettert med god plass for nye SSD-disker.

Har valgt i5 2500k over i7 2600 pga omtrent identisk gaming ytelse.

Vil også anbefale k-versjonen, da software gjør det ekstremt enkelt og overklokke de nye sandy bridge CPUene, dette gir et veldig respektabelt ytelse hopp.

Ellers har jo budsjettet rom for et annet kabinett og eventuelt en Corsair PSU.

Lenke til kommentar

Jeg er helt fullstendig enig med IT-henrik. i7-2600 er absolutt på ingen måte verdt 600 kr mer enn i5-2500k i et gamingoppsett. Eneste relle fordeler er større cache samt 100Mhz ekstra stockfrekvens, men det tar 2500k glatt igjen på pris og OC-muligheter. I tillegg har i7 HT, men gi meg et par bruksområder der dette vil komme til nytte... ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ser greit ut det pernilsen!

Bra du har tatt høyde for utviding m/ enda et skjermkort på strømforsyningen.

 

Du kan nok velge et litt billigere minne (ala noe slikt jeg har valgt), men fordelen med det du har valgt er jo 2x4GB og ikke 4x2gb! Som gir plass til enda mer minne, men tror vi skal se langt etter at det blir nødvendig med mer enn 8GB i en gaming rig.

Lenke til kommentar

Ser greit ut det pernilsen!

Bra du har tatt høyde for utviding m/ enda et skjermkort på strømforsyningen.

 

Du kan nok velge et litt billigere minne (ala noe slikt jeg har valgt), men fordelen med det du har valgt er jo 2x4GB og ikke 4x2gb! Som gir plass til enda mer minne, men tror vi skal se langt etter at det blir nødvendig med mer enn 8GB i en gaming rig.

 

Hadde lyst på en virkelig kvalitets PSU når jeg først skulle kjøpe nytt, PSUen var det som har røke først på mine tidligere PCer så forhåpentligvis varer dette mye lengre.

 

Grunnen til at jeg valgte dette minne var som sakt at det var 2x4GB og i tilleg kjører det på 1,5V som jeg har hørt er mest optimalt for SB CPUene. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Hva med noe sånn som:

 

http://www.imgjoe.com/x/pc12k.png

 

Har budsjettert med god plass for nye SSD-disker.

Har valgt i5 2500k over i7 2600 pga omtrent identisk gaming ytelse.

Vil også anbefale k-versjonen, da software gjør det ekstremt enkelt og overklokke de nye sandy bridge CPUene, dette gir et veldig respektabelt ytelse hopp.

Ellers har jo budsjettet rom for et annet kabinett og eventuelt en Corsair PSU.

 

Takker for kjapp og god.

 

Lurte på hva som ligger bak noen av byttene og hvorfor du har valgt de over de jeg har,

Spesielt med tanke på harddisk WD vs Samsung, Minne, psu og til en mindre grad hovedkort.

 

Minne har jeg lite peiling på, så vet ikke hvor stor ytelsesforskjellen blir med dominator eller vengeance over corsairs "standard" brikker.

 

Liker fractal sitt kabinett utseende messig veldig godt selv, ikke så godt å bygge i som obsidian, men tenker det skal gå greit. Må høre med han som faktisk skal ha pc-en om dette faller i smak.

 

Har dere eventuelt noen andre gode forslag til kabinett?

 

 

Igjen takk til alle for god og kjapp respons!

Endret av zips
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Harddisken du hadde valgt er av typen "øko", blandt annet med variabel snurrehastighet for å spare strøm.

Dette gjør at lesetiden blir lengre og hastigheten er ikke helt optimal.

Samsung F3 er blandt de raskeste samt, stilleste diskene du får tak i, sammen med WD Black (som er noe dyrere).

 

Minne ble valgt av den ene grunn at det er billigere og ikke kommer i veien for cpu-kjøler som er valgt. Det er lite å hente på veldig dyrt og "bra" minne, da prisen sjeldent gjenspeiler ytelsen. Fordelen med de brikkene du har valgt er jo at det er 2x4gb og ikke 4x2gb, mao plass til flere minnebrikker.

 

PSU ble valgt pga den er veldig OK og fordi jeg har vært fornøyd med de Chieftecene jeg har vert bort i, som jeg skrev også, så er det rom i budsjettet til f.eks. en Corsair PSU.

 

Hovedkort ble valgt ene og alene fordi det ikke var noe Asus kort på lager :tease:

Lenke til kommentar

Hei igjen, tenkte å poste et nytt oppsett fra dustin.

 

Tenker det kan lønne seg å bestille fra dustin da jeg kan registrere høyskole mailen min for å få rabbatt. Vet ikke hvor mye man kan få i rabatt men har hørt rykter om opptill 10%

 

Noen som vet noe mer om dette?

 

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=4b5676c34a7a4788a411432e7d07acba

 

Ps. vil GTX 580 passe i CM 690 II Advanced?

Endret av zips
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...