Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om arv


DaXoN

Anbefalte innlegg

Greit jeg har ikke all fakta rett foran meg nå men jeg skal prøve og forklare dette så bra som mulig.

 

Når jeg var 1-2år gammel ble jeg satt i et midlertidig fosterhjem i Søgne, etter en stund ble det til permanent etter rettssak om retten til meg, men her er det jeg ikke helt forstår.

 

Normalt når noen blir adoptert i den alderen kuttes båndene med virkelige familien, dette skjedde ikke med meg, jeg ble forklart at jeg ikke var 100% adoptert og på grunn av dette hadde jeg rett og krav på og få vite om mine ordentlige foreldre.

 

opp i årene fikk jeg også flybilletter til plassene de bodde når jeg hadde lyst (de bodde i Oslo og Stavanger, separate) men ble aldri noe fast, og har ikke pratet eller hat noen kontakt med de på nesten 10år.

 

Når jeg ble eldre begynte jeg og lure av nysgjerrigper, hvem får jeg arv av? ikke det at jeg hadde veldig lyst på noe arv, men det kom opp som et spørsmål.

 

Jeg ble forklart at siden jeg ikke var 100% adoptert skulle arven min komme ifra de biologiske foreldrene mine.

 

Nå dette er hva jeg lurer på, hva er rett?

 

etter:

§ 13. Ved adopsjonen får adoptivbarnet og dets livsarvinger samme rettsstilling som om adoptivbarnet hadde vært adoptivforeldrenes egnefødte barn, om ikke annet følger av § 14 eller annen lov. Samtidig faller rettsforholdet til den opprinnelige slekten bort, om ikke annet følger av særskilt lov.

 

Det jeg kan få ut av den er at vis det ikke er noen spesielt involvert så skal jeg bli behandlet på lik linje som resten av familien der jeg ble oppvokst.

 

Så hva er riktig?

 

Spør meg vis det er mere informasjoner dere trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff, det var jo veldig klønete at du ikke har fått det svart på hvitt. Juridisk er du arving så lenge du ikke er adoptert bort. Det er jo ikke noe prosenter i Jussen, enten er du det eller så er du ikke.

Vil tro at du uansett er arving hos adoptivforeldrene dine, siden du har vokst opp hos dem som deres egen..?

 

Kinkig!

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Det høres litt ut som om du ikke er adoptert, men har bodd i fosterhjem. Særlig at du sier du har fått flybilletter til de biologiske foreldrene dine tyder på det. (Men hvem fikk du disse flybillettene av? Altså hvem dekket dem?)

 

Dersom du er adoptert etter gjeldende adopsjonslov, så arver du adoptivforeldre og ikke biologiske foreldre.

 

(Tidligere var det mulig med såkalt "svak adopsjon". Da beholdt barnet arverett etter de biologiske foreldrene. Men jeg tror den ordningen ble fjernet for så lenge siden som i 1956, og selv om du ikke oppgir alder tviler jeg på at du er så gammel. :) )

Lenke til kommentar

Man har jo noe som heter testament også. Hvor de som man arver av kan si hva deres ønsker for deres arv skal være. Og der kan du inkluderes hvis de ønsker dette. Er du "enebarn" så kan du arve alt, har de flere barn selv, så kan du det ikke så vidt jeg har hørt. Men det er nok ikke ønskelig fra din side heller høres det ut som. Kun å bli inkludert.

 

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men muligheten for en ordentlig adapsjon finnes vel fortsatt? Når du blir gammel nok, så kommer også dine ønsker inn i bildet.

Lenke til kommentar

Flybillettene ble dekket av barnevernet.

Jeg er 23, og grunnen til at jeg er nysgjerrig, det kan kanskje høres litt rart ut men min "mor" som jeg vokste opp hos døde får 5år siden. og ut av det blå begynte jeg bare og lure på det igår.

 

jeg ser ikke etter penger eller noe sånt men jeg vil vite om jeg ble fortalt sannheten når jeg var mindre.

Lenke til kommentar

Det er vel dessverre slik at hvis man offisielt ikke er barn, så har man ikke krav til noen ting, så lenge det ikke er gjort i testament.

 

Tviler litt på den, alle i familien min som var "barn" fikk ca 120.000kr i arv. jeg fikk ikke på grunnlaget av at jeg visstnok ikke arvet av fosterfamilien min biologiske.

 

jeg er bare interessert i om jeg ble fortalt sannheten =/

Lenke til kommentar

De som arver er barn av avdøde. Barnebarn vil kunne arve sine foreldres andel (arveberettige foreldre kan avstå og la arven gå videre til neste ledd). I tillegg kan arvlater bestemme i testamente at andre en barn skal arve (av det som er utover pliktdelen).

 

For ditt opprinnelige spørsmål er det svært viktig å få avklart om du er adoptert bort eller satt bort i fosterhjem. Din status her påvirker hvem du arver fra (utover det som måtte være spesifisert i testamente).

 

EDIT:

Du kan lese mer om arv i Lovdata:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19720303-005.html&emne=arv&

Endret av PerB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flybillettene ble dekket av barnevernet.

 

Da har tydeligvis barnevernet hatt en form for ansvar for deg gjennom oppveksten. Det tyder på at du har bodd i fosterhjem og ikke vært adoptert. Og da er det rett at du arver den biologiske familien og ikke fosterfamilien.

 

Jeg tror ikke det skal være så vanskelig for deg å finne ut hva som er rett. Du kan for eksempel kontakte folkeregisteret og spørre hvem som er oppført som dine foreldre der. En eventuell adopsjon vil være registrert der. Jeg tror du også har krav på å få se mappen din hos barnevernet. (I begge tilfeller kan det dog være litt "byråkrati" for å faktisk få ut opplysninger - av personvernhensyn sier de ikke så mye på telefon.)

Lenke til kommentar

Det er vel dessverre slik at hvis man offisielt ikke er barn, så har man ikke krav til noen ting, så lenge det ikke er gjort i testament.

 

Tviler litt på den, alle i familien min som var "barn" fikk ca 120.000kr i arv. jeg fikk ikke på grunnlaget av at jeg visstnok ikke arvet av fosterfamilien min biologiske.

 

jeg er bare interessert i om jeg ble fortalt sannheten =/

Det som har skjedd i din sak er at du som liten ble plassert i et fosterhjem. Deretter ble det gjennomført en rettsak hvor dine foreldre mistet omsorgen for deg, og barnevernet ønsket at du skulle vokse opp hos dine fosterforeldre. I noen tilfeller kan man da ønskes adoptert av fosterforeldrene, men da mister de all hjelp og godtgjøring, så det skjer sjelden. I tillegg må de biologiske foreldrene fradømmes forldreretten.

Siden du har hatt samvær med dine biologiske foreldre opp gjennom barndommen, kan jeg si med temmelig stor sikkerhet at du ikke er adoptert. Hadde du vært adoptert, hadde barnevernet trukket seg helt ut, og du hadde ikke hatt kontakt med dine bioforeldre.

Når det kommer til arven fra din fostermor, er det helt juridisk rett at du ikke arver. Du vil en dag i fremtiden motta arv fra dine foreldre. Om det er etisk rett er en annen sak. Din fostermor kunne ha testamentert arv til deg, men det har hun da ikke gjort eller rukket.

 

Jeg håper dette ikke forandrer ditt syn på dine fosterforeldre. Du er vokst opp der og dine fosterforeldre er dine sosiale foreldre, selv om de ikke er det juridisk eller biologisk.

Lenke til kommentar

Ser enda på min avdøde fostermor som mor og min fosterfar som far :) så det skjer nok ikke.

 

Men har ikke noe til grunne og bli lurt heller :) så ville bare ha tingene rett :)

Det forstår jeg, og jeg synes vel kanskje at du burde ha fått om ikke annet, så en affeksjonsgjenstand etter din fostermor.

Men det er vanskelig dette med arv og fosterforeldre. Vi har vært fosterforeldre selv, men slapp heldigvis denne problemstillingen.

Lenke til kommentar

Ser enda på min avdøde fostermor som mor og min fosterfar som far :) så det skjer nok ikke.

 

Men har ikke noe til grunne og bli lurt heller :) så ville bare ha tingene rett :)

Det forstår jeg, og jeg synes vel kanskje at du burde ha fått om ikke annet, så en affeksjonsgjenstand etter din fostermor.

Men det er vanskelig dette med arv og fosterforeldre. Vi har vært fosterforeldre selv, men slapp heldigvis denne problemstillingen.

 

Ja hadde vært koselig men jeg overlever ^_^ hehe.

Men jeg vil ikke at de skal lure meg eller gå bak ryggen min, så har lyst og bare få vite hva som er rett. så tipper jeg tar kontakt med barnevernet og får det ut av hodet ^_^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...