Gå til innhold

Overklokking av i5 2500k Sandy Bridge - GTX 570


Anbefalte innlegg

Heihei allesammen! Jeg kjøpte meg et gamer oppsett igår, og kunne tenkt meg å overklokke pcen. Jeg har aldri før vert borti overklokking, så dette blir nytt for meg.

 

Her er det jeg har skaffet meg: (se første post får oppdatert setup)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1289217

 

Noen forslag? :)

 

ps. om noen vet om en bra overklokking guide, så plis link den her :) Om ikke googler jeg bare :)

Endret av dannyboy92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest en del om at SB CPU har veldig lett for å dø på høyere volt enn 1.35. Men i linken over står det at sweet spot er 1.45-1.55, er ikke dette og slett farlig å gjøre om du er glad i chipen din?

 

Fra Overclockersuk:

 

Right guys myself and our technical guys have spent the entire weekend and this morning in discussions with Intel regarding the alarming amount of reports of Sandybridge CPU's dying and have been conducting our own testing as have Intel to find out what is a definite no no.

 

 

Sandybridge maximum safe voltages

 

Core Voltage - Not recommended too exceed 1.38v, doing so could kill the CPU, we therefor recommend a range of 1.325-1.350v if overclocking.

Memory Voltage - Intel recommend 1.50v plus/minus 5% which means upto 1.58v is the safe recommended limit. In our testing we have found 1.65v has caused no issues.

BCLK Base Clock - This is strictly a NO, anyone using base clock overclocking could/will cause damange to CPU/Mainboard. (Set manually to 100)

PLL Voltage - Do not exceed 1.9v!!

 

 

 

Processor - Basically we recommend customers not to exceed 1.35v to play it safe, all our bundles are set at 1.3250v or lower, any competitors offering bundles above 4.6GHz you should be enquiring as to what voltage they are using as we believe anything over 1.38v will limit CPU lifespan and anything over 1.42v will likely kill the CPU or severely limit its lifespan.

 

Memory - Intel recommend 1.50v plus/minus 5% which means 1.60v is the ideal safe maximum, but we have found in our testing all 1.65v memory is fine. We have also found most new 1.65v like Corsair XMS3 will run at its rated timings with just 1.50-1.55v which is well within Intel specifications. So people upgrading to Sandybridge you can still use your old DDR3, but we do recommend you run it at 1.60v or less. We are shipping most of our bundles which feature Corsair XMS at 1.50v-1.55v at rated timings. We've also discussed with Asus and MSI regarding voltages for memory and they also confirm in their testing 1.65v caused no issues with reliability.

 

Base Clock - To put it simple if you value the life of your components, do not overclock using base clock!

 

PLL Voltage - Again do not exceed 1.9v!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I og med at jeg har samme system så poster jeg spm mitt her istedenfor å lage ny tråd.

 

Har et merkelig problem.

 

Har klokket litt på min i5-2500k i kveld. Fikk den stabil i Prime95 på 4,5 Ghz, så tenkte jeg skulle prøve 4,8 Ghz også, da det fortsatt virket som den hadde litt å gå på. Det gikk ikke, fikk bluescreen 124 relativt raskt. Gikk så tilbake til bios for å stille multiplier ned til 45 igjen.

 

Nå vises bare 3,6 Ghz i Windows ved kjøring av prime? :S

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Har samme oppsett som deg, men med en Noctua NH-D14-kjøler i et CM 690 II Advanced-kabinett stappa med vifter. Kjører 4,9 GHz. 105 MHz * 47 og auto-volt som nærmer seg 1.5 v under load.

 

Hvilke tempraturer er det på dette ved full load ?

De to varmeste kjernene når opp til 67-71 grader etter en stund med full load. Jeg kjører 48*103 med en fast spenning på 1,33 v etter jeg fikk bytta til at av de nye korta uten SATA-problemer. Klokken på det forrige kortet slutta å virke, og å oppgradere BIOS gikk ikke. Jeg satte spenningen til fast på 1,33 for å redusere temperaturen under load (noe høyere hjalp uansett ikke mer for stabilitet). Dessuten leste jeg at Intel hevdet at høyere spenning enn 1,375 (ikke helt sikker på denne) ville ødelegge CPUen over tid, og at vesentlig høyere ville ødelegge den raskt.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har ca samme oppsettet som deg. Kun med ett midtower kabinett og en stockjøler.

 

Har lyst til og få litt mer futt ut av CPUen ved å OC litt. Men tempraturene mine er for høye.

Hvordan fungerer kjøleren din? Burde jeg ha en bedre/dyrere?

 

Hvilke temperaturer har du? Jeg vil tro du skal kunne overklokke litt selv med bare stock-kjøleren.

Lenke til kommentar

Ligger på ca 40C ved kun nettleser, spotify gående etc..

Når jeg starter opp litt tyngre spill slik som Flight Simulator X, Operation Flashpoint stiger den raskt oppimot 60C.

 

Jeg har sett litt på Corsair sin vannkjøler. Undres bare på om jeg har nok plass i kabinettet?? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...