Gå til innhold

Får ikke tatt opp fag i militæret


Chiraen

Anbefalte innlegg

Hei, mitt navn er Torgeir og jeg tilbringer nå tiden i førstegangstjenesten. Jeg hadde planer om å få tatt opp faget Matte R2 til jul, men fikk ikke lov til dette av troppsjefen siden det kolliderte med en øvelse. Nå har jeg tenkt å ta opp faget til våren, men det får jeg heller ikke lov til siden det kolliderer med en annen 2 dagers øvelse.

 

Hovedgrunnen til at jeg ikke får disse permene, er fordi jeg er oppsatt som skytter på stridsvogn, noe som føre til problematikk for resten av vognene min hvis jeg er borte. Men jeg var ganske sikker på at vi faktisk hadde krav på slike tilbud av forsvaret, dette er spesielt viktig med tanke på at jeg må få økt denne karakteren for å komme inn på studiene jeg vil. Jeg er ikke så veldig lysten på å gå 1 år som privatist bare for å gå opp en karakter i matte, før jeg kan starte på studiene.

 

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan få ordnet dette med troppsjefen min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville tatt og skrevet en skriftlig søknad og sendt den til neste overordnede, og forklare hele grunnen. Fungerer ikke det, er det bare å jobbe seg oppover i hierakiet!

 

Edit: Eller du kan ta det opp med TMO (Tillitsmannsordningen eller hva det heter), du har nok en troppstillitsvalgt, eller noe lignende som kan hjelpe deg med dette.

Endret av Zash
Lenke til kommentar

Forklar situasjonen til troppssjef, jeg tror ikke du har noen krav på å få fri, men sunn fornuft burde gjelde, også i forsvaret.

Jeg fikk selv fri til to privatisteksamener når jeg var i forvaret, inkludert en lesedag for hver.

Hvis det ikke går kan du også se på andre skoler i nærheten da det ikke er sikkert at alle har samme eksamensdato.

Endret av JUL
Lenke til kommentar

Forklar situasjonen til troppssjef, jeg tror ikke du har noen krav på å få fri, men sunn fornuft burde gjelde, også i forsvaret.

Jeg fikk selv fri til to privatisteksamener når jeg var i forvaret, inkludert en lesedag for hver.

Hvis det ikke går kan du også se på andre skoler i nærheten da det ikke er sikkert at alle har samme eksamensdato.

 

R2 tror jeg er sentralgitt eksamen og har derfor samme eksamensdato over hele landet. (Shoot me if I'm wrong.)

 

Til trådstarter: Hvilken leir er du i?

Lenke til kommentar

Forresten, fant Permdirektivet, and i quote:

1.3 VELFERDSPERMISJONKLASSE B

1.3.1

Velferdspermisjon klasse B kan tilstås når den aktuelle sjef finner at

tjenstlige hensyn må vike overfor tvingende velferdsgrunner som ikke

direkte er av akutt karakter

1.3.2

Som tvingende velferdsgrunner kan blant annet regnes:

 

1.3.2.1

Eksamener Avlegging av viktige og/eller avsluttende eksamener eller

prøver, samt intervju/opptaksprøver i forbindelse med skoler/studentopptak

hvor utsettelse vil føre til store ulemper for vedkommende.

I tillegg til permisjon eksamensdagen(e) bør det, for å dekke behovet for

forberedelse til eksamen, gis permisjon/tjenestefri to virkedager for hver

eksamensdag. De to lesedagene bør være de to siste virkedagene før

eksamensdagen, men kan fremskyndes i tid dersom det er av vesentlig

betydning at personellet deltar i tjenesten de to siste dager før eksamen.

Permisjonen skal normalt gis til eksamensstedet. Hvis eksamen avvikles i

leieren, eller i umiddelbar nærhet av denne, gis tjenestefri på tjenestestedet

to virkedager for hver eksamensdag

 

Dog, dette er qoutet fra permdirektivet som er gyldig fra 1.desember 2004, og jeg har ikke funne det på forsvaret sine sider, men hos www.nosu.no

Lenke til kommentar

Forklar situasjonen til troppssjef, jeg tror ikke du har noen krav på å få fri, men sunn fornuft burde gjelde, også i forsvaret.

Jeg fikk selv fri til to privatisteksamener når jeg var i forvaret, inkludert en lesedag for hver.

Hvis det ikke går kan du også se på andre skoler i nærheten da det ikke er sikkert at alle har samme eksamensdato.

 

R2 tror jeg er sentralgitt eksamen og har derfor samme eksamensdato over hele landet. (Shoot me if I'm wrong.)

 

Til trådstarter: Hvilken leir er du i?

Der kan godt stemme det, vet at fysikk 1 er ikke sentralgitt fordi der var det forskjellige datoer, men så er dette et muntlig fag.

Jeg trodde også det var forskjell på når vanlige skoleelever har eksamen og når privatistene har det fordi det her er forskjellige oppgavehefter.

Lenke til kommentar

Forklar situasjonen til troppssjef, jeg tror ikke du har noen krav på å få fri, men sunn fornuft burde gjelde, også i forsvaret.

Jeg fikk selv fri til to privatisteksamener når jeg var i forvaret, inkludert en lesedag for hver.

Hvis det ikke går kan du også se på andre skoler i nærheten da det ikke er sikkert at alle har samme eksamensdato.

 

R2 tror jeg er sentralgitt eksamen og har derfor samme eksamensdato over hele landet. (Shoot me if I'm wrong.)

 

Til trådstarter: Hvilken leir er du i?

Der kan godt stemme det, vet at fysikk 1 er ikke sentralgitt fordi der var det forskjellige datoer, men så er dette et muntlig fag.

Jeg trodde også det var forskjell på når vanlige skoleelever har eksamen og når privatistene har det fordi det her er forskjellige oppgavehefter.

 

Tok selv R1-eksamen som privatist våren-10, og da var eksamensdato lik for privatister og skoleelever. Vi ble dog ikke plassert i samme rom som skoleelevene. Regner med at heftene var litt forskjellige.

Lenke til kommentar

Klassisk scenario.

 

Jeg tok truckførerlappen gjennom FOKUS i regi av en sivil kjøreskole og betalte 900,- kr i egenandel til FOKUS. Hadde allerede hatt en del teorikvelder og skulle begynne på den praktiske kjørebiten.

Disse praksiskveldene krasjet selvfølgelig med en enkelt sibo-øvelse vi skulle ha i 3 dager. Dette var ingen viktig eller obligatorisk øvelse, men syselsetting fordi avdelingen hadde overlevert alle soldater til basetroppen.

Tror dere jeg fikk fri av den grunn? Nopes. 900,- rett i dass og ingen truckførerbevis. Fokus vungerer sjeldent i praksis, fordi det som regel krasjer med øvelser, kveldstjeneste osv som du ikke kan få fri fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...