Gå til innhold

eg skal ha det beste, har eg bestemt meg for!


Anbefalte innlegg

Dette skal eg ha!

 

Prossesor = 2500kr

 

Hovudkort = ikke over 2000kr

 

Grafikkort = ikke under 2000kr

 

minne = kan ikke bli mye over 1000 kr i så fall

 

 

Er det noen som kan lage et bra oppsett til meg med disse notisene?

Dette skal høyre til en kraftig spel PC!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke vær dum... Jeg har gjort nesten det samme før (PC'en jeg har nå). Husk at om et år så er din nye PC ikke verdt halvparten en gang av det du kjøpte den for. Det er lurere å kjøpe det som er billigt, men fremdeles bra, så vil du få en god maskin. Det som kan være lurt med dette er at du kanskje sitter med 3-5000 kr igjen, disse kan du bruke til å oppgradere maskinen om et år. Da har du gjort et ganske bra kjøp. Uansett så vil du ikke få det beste til de prisene du legger opp... Hovedkort som er grunnsteinen i en PC, hvorfor ikke legge litt ekstra her? Det er jo tross alt viktigere enn la oss si skjermkortet... Dessuten så er grafikkindustrien på god vei til å skape SYKT mye bedre skjermkort... Det som er best nå, vil være ufattelig dårlig om et halvt år. Tenk på det, det er ikke verdt å bruke så mye på skjermkort enda. Ryktene sier at ATi skal komme med et kort som er 10 x (hvis jeg ikke husker feil) kjappere en Radeon 9800 Pro, det sier vel litt om den saken. Bruk pengene fonuftig, du kommer nok til å angre neste år hvis du gjør et bomkjøp nå.

Lenke til kommentar

Hovedkort: 117438 (evt. 117437) MSI 875P

CPU: 117320 P4 2.6GHz m/800MHz FSB

Minne: 2x 115491 TwinMOS m/Winbond 512MByte.

(Det blir en ekstra 1000'lapp for minne. Minneprisene har steget litt de siste 2 ukene)

Skjermkort: 117449 (Saphire Radeon 9800Pro m/128MByte RAM

 

 

Her har du grunlag for en rå maskin som du kan klokke litt opp og vil være bra til spilling.

 

På komplett.no kan du finne igjen de tallkodene jeg la inn.

Lenke til kommentar
Ryktene sier at ATi skal komme med et kort som er 10 x (hvis jeg ikke husker feil) kjappere en Radeon 9800 Pro' date=' det sier vel litt om den saken. quote']

 

hehehe...ATI skal komme med et kort som er 2ganger så raskt som radeon9800 ifølge rykter...altså dobbelt så raskt...ikke 10 ganger :lol::lol:

Lenke til kommentar

en kraftig spill PC?

 

i såfall ville jeg ikke ha brukt fult så mye penger på HK og CPU, men heller satset på et bra grafikkort og 512/1024MB DDR ram (minimun PC2700/DDR333).

 

her er mitt forslag:

 

HK: Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A - nForce2 Ultra400/MCP-T,Dual LAN,Firewire = 1164,-

 

CPU: AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz 333 MHz bus - Socket A (Barton) prosessor, 512kb = 1637,-

 

GPU: Asus V9950 GeForce FX 5900 128MB DDR - AGP, 128MB DDR,TV-Out, DVI, Retail = 3635,-

 

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) = 1060,-

 

Totalt: 7496, som er 4 kr under det du hadde planlagt. men porto kommer i tillegg da.

 

tror denne PC'en skal takle de fleste nåværende og kommende spill med glans. :)

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar

SpaKong: Det stemmer, jeg bøyer meg i støvet. Jeg så hardware.no hadde en artikkel om det, men jeg er rimelig sikker på at jeg har lest 10x en plass. Muligt det var en skrivefeil, eller så blander jeg ting sammen her. Men poenget mitt står enda, en dobling er jo vanvittig nok det og. Jeg regner faktisk med at grafikk der mennesker vil se ut som mennesker (realistisk grafikk) vil komme innen tre år, og om fire til fem år, så vil også omgivelser se sykt bra ut... Hva kan bli bedre da? Sikkert en ny type skjermer, kombinert med skjermkort som gir en helt ny 3D følelse... Men vi ser det senere hva som kommer i fremtiden, jeg er synes nå etter erfaring at det er dumt å betale så mye penger for noe som kan synke så fort i verdi. Når det gjelder PC er det lurt å kjøpe deler som har vært litt på markedet. De er som regel stabile, og prisen er kraftig redusert. En prosessor som i fjor kostet 2700 koster nok i dag litt over 500 kr. Det er ikke så gamle deler jeg tenker på, men jeg tror nok at man får en god prosessor til rundt 1000 - 1500 kr, og et bra hovedkort til 2000 med integrert lyd og skjermkort. Så kan dette oppgraderes neste år, da trenger man bare å flashe BIOS'en, kjøpe en ny prosessor, et nytt skjermkort (deaktivere skjermkortet som er integrert på hovedkortet via BIOS'en), og kanskje litt mer minne og/eller harddiskplass.

Lenke til kommentar
Det er ikke så gamle deler jeg tenker på, men jeg tror nok at man får en god prosessor til rundt 1000 - 1500 kr, og et bra hovedkort til 2000 med integrert lyd og skjermkort.

 

Et hovedkort til 2000 høres noe volsomt ut, det finnes vel strengt tatt ikke så dyre hovedkort.(kanskje til servere) En god prosessor behøver ikke koste mer enn 800 hvis du overklokker. En god kjøler koster riktignok en del men den har du jo lenge.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg i at det kan være lurt å ikke satse på toppmodellen om man ikke har bruk for ytelsene som den gir.

 

Jeg er ikke enig i at man bør kjøpe hovedkort med integrert GPU når man primært skal bruke maskinen til spilling.

Skal man primært spille og har bruk for kraftigere saker enn Xbox og PS2, så bør man ha et ordentlig skjermkort.

Lenke til kommentar
Ryktene sier at ATi skal komme med et kort som er 10 x (hvis jeg ikke husker feil) kjappere en Radeon 9800 Pro, det sier vel litt om den saken.

 

hehehe...ATI skal komme med et kort som er 2ganger så raskt som radeon9800 ifølge rykter...altså dobbelt så raskt...ikke 10 ganger :lol::lol:

 

Du er ganske enkelt ikke 1337 nok enda SpaKonG. Sett deg litt inn i binærtall så fatter du... :lol:

 

DrE

Lenke til kommentar
en kraftig spill PC?

 

i såfall ville jeg ikke ha brukt fult så mye penger på HK og CPU, men heller satset på et bra grafikkort og 512/1024MB DDR ram (minimun PC2700/DDR333).

 

her er mitt forslag:

 

HK: Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A - nForce2 Ultra400/MCP-T,Dual LAN,Firewire = 1164,-

 

CPU: AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz 333 MHz bus - Socket A (Barton) prosessor, 512kb = 1637,-

 

GPU: Asus V9950 GeForce FX 5900 128MB DDR - AGP, 128MB DDR,TV-Out, DVI, Retail = 3635,-

 

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2  32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) = 1060,-

 

Totalt: 7496, som er 4 kr under det du hadde planlagt. men porto kommer i tillegg da.

 

tror denne PC'en skal takle de fleste nåværende og kommende spill med glans. :)

 

Mvh, Jan Erik

 

 

Men det er da en fryktelig ting å lure folk til å kjøpe geforce! :grumpy:

Lenke til kommentar
en kraftig spill PC?

 

i såfall ville jeg ikke ha brukt fult så mye penger på HK og CPU, men heller satset på et bra grafikkort og 512/1024MB DDR ram (minimun PC2700/DDR333).

 

her er mitt forslag:

 

HK: Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A - nForce2 Ultra400/MCP-T,Dual LAN,Firewire = 1164,-

 

CPU: AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz 333 MHz bus - Socket A (Barton) prosessor, 512kb = 1637,-

 

GPU: Asus V9950 GeForce FX 5900 128MB DDR - AGP, 128MB DDR,TV-Out, DVI, Retail = 3635,-

 

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2  32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) = 1060,-

 

Totalt: 7496, som er 4 kr under det du hadde planlagt. men porto kommer i tillegg da.

 

tror denne PC'en skal takle de fleste nåværende og kommende spill med glans. :)

 

Mvh, Jan Erik

 

Ikke imponert over valget av skjermkort, da 9800 PRO er raskere enn FX 5900 og koster omtrent det samme.

 

5900Ultra koster en god del mer og yter det samme som 9800 PRO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...