Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

NEK 2010 - nye ting


Anbefalte innlegg

hallo!

 

har fagprøve as we speak og har fått oppgaven min, vi kunne "velge" om vi ville utføre etter NEK 2006 eller NEK 2010, jeg var så brunstig at jeg valgte å gå for 2010 da i mitt tilfelle og så langt jeg klarer å tolke NEKen er det kun krav om overspenningsvern som er "nytt" i installasjonen jeg har fått i oppgave..

 

Det skal være et nytt anlegg i et eksisterende bygg der kunden vil ha noen 3-fase stikk til båndsag, dreiebenk, avtrekksvifte samt noen andre stikk rundt om kring, lys og varmekabler i gang/garderobe til et snikkerverksted. Det er også et spiserom og et kontor.

 

Slik jeg tolket det går da dette bygget da ikke under den nye bolignormen og jeg kan se vekk fra 15A sikringer og andre nye vrier..

 

nettsystemet på anlegget er TN-S og det blir splittet til TN-C-S i fordelingen min. Har valgt en OV på 32A og en KV på 100A etter håndboken til moeller..

 

Føler jeg har bra kontroll på oppgaven, den største utfordringen nå tror jeg blir å ikke overdrive anlegget, lage for mye arbeid for meg selv slik at jeg ikke får tid å gjøre alt det praktiske jeg må få gjort..

 

hadde vert fint om noen av de med fagbrev her hadde noen tanker eller eventuelle fallgruver jeg burde passe meg for.. er alltid find med litt andre synsvinkler.. får ikke lov (selv om jeg la merke til at en annen gjorde det) å ta med oppgaven hjem så nøyaktige tall og beregninger ligger igjen på prøvestasjonen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høy, det skal bare være disse 2 3-fase stikk, pluss noen vanlige 16a stikk, velger da sånne med lokk. Det skal også være 2 endevendere, disse får jeg vel bare i IP 2x, men "etter samtale med kunden" har vi blitt enig i om at ytterligere kapslingsgrad er unødvendig på brytere og lamper pga avtrekksvifte i lokalet, for å drøfte det i kjent fagbrev stil :) har og blitt enig med kunden at det ikke var nødvendig med EX utstyr uten å utdype det noe mer, håper det holder for sensor ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...