Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøvemuntleg i samfunnsfag


Anbefalte innlegg

Eg kom idag opp i sammfunnsfag, gjenreising av Norge etter 2.verdskrig, der eg skal fortelle om tilstanden til norge 1945-1972 og oppbygginga til det moderne samfunnet me har i dag.

 

Eg skal ha med samfunnskunnskap, geografi, historie.

Eg skal:

  • Finne eksempler på hendelser som her bidratt til å forme dagens Norge og reflektere over hvordan samfunnet kunne ha blitt dersom disse hendelsene kunne forløpt annerledes
  • forklare framveksten av velferdsstaten og beskrive trekk ved det moderne Norge

 

Temaet er: Noreg- samarbeid og vekst

 

 

Presentasjonen er på Onsdag. Litt hjelp?

 

PS. presentasjonstid 10min. Samtale 10-20min

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ser når jeg leser gjennom det, er at du har med en del vesentlige punkter. Det jeg tror du kommer til å score veldig bra på, er litt mer refleksjon over stoffet. Hva har velferdsstaten betydd for folk flest, både nå og da? Er det noe negativt ved den (type at den hjelper de svakeste, men dessverre også utnyttes)? Hvordan ville Norge sett ut uten velferdsstaten? Hva betyr et NATO-medlemskap for oss?

 

Det heter seg titt og ofte at faktakunnskap alene kan gi deg 4. 5-eren og 6-eren må man vise refleksjon, og gjerne gå litt dypere. :)

Lenke til kommentar

Det jeg ser når jeg leser gjennom det, er at du har med en del vesentlige punkter. Det jeg tror du kommer til å score veldig bra på, er litt mer refleksjon over stoffet. Hva har velferdsstaten betydd for folk flest, både nå og da? Er det noe negativt ved den (type at den hjelper de svakeste, men dessverre også utnyttes)? Hvordan ville Norge sett ut uten velferdsstaten? Hva betyr et NATO-medlemskap for oss?

 

Det heter seg titt og ofte at faktakunnskap alene kan gi deg 4. 5-eren og 6-eren må man vise refleksjon, og gjerne gå litt dypere. :)

Så det du mener er at eg må skrive hva trygdene betydde for folket og hvordan det ville vert uten?

 

Nato medlemskapet var jo for beskyttelse mot fremtidige kriger, splittelse av Norge. Nord- Norge. Sovjet trua jo Norge.

Lenke til kommentar

Jeg tror du kommer til å styrke oppgaven mye om du gjør det, ja. Alle kan ramse opp årstall, hendelser osv., men de flinkeste klarer å reflektere over innholdet og trekke paralleller mellom årsaker og konsekvenser. :)

Ok. Det var bare meg og en gruppe på to som fekk denne oppgaven. Ingenting blir samenlikna då eg er først ut kl. 08.30

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken klasse du går i, men hvis du går i 10 klasse burde det holde. Ihvertfall etter hva jeg har erfart. Men husk, du trekkes voldsomt hvis du ikke kan det utenat. Da er det bedre at du glemmer litt. Prøv å snakk så fritt rundt temaet som overhode mulig, ikke bind deg til teksten.

 

Ønsker deg lykke til nok en gang :thumbup:

Endret av Bass Boy
Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken klasse du går i, men hvis du går i 10 klasse burde det holde. Ihvertfall etter hva jeg har erfart. Men husk, du trekkes voldsomt hvis du ikke kan det utenat. Da er det bedre at du glemmer litt. Prøv å snakk så fritt rundt temaet som overhode mulig, ikke bind deg til teksten.

 

Ønsker deg lykke til nok en gang :thumbup:

Eg går i 10 klasse ja. Eg har morgendagen også så eg får jobbe hardt i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...