Gå til innhold

Holy Crap!


Anbefalte innlegg

mega problem:

 

jeg "restorte" harddisken min fra ghost imaget jeg laget for en stund siden. Harddisken inneholdt 4 partisjoner:

C: winME

D: Win2k

E: winXP

F: data

 

Alt så til å funke når Norton Ghost var ferdig, men da jeg bootet winXP kom problemet: den begynte å logge på men så kom det en melding som inneholdt dette:

 

Windows Product Activation

 

A problem is preventing windows from accurately checking the licence for this computer. Error code: 0x80090006

 

jeg trykte på ok, og da begynnte den med loging off og saving settings og det før den prøvde å logge på igjen, men det samme skjer igjen og igjen.

 

såpass..., tenkte jeg.

da prøvde jeg å starte win2k. men omtrent det samme skjedde der også: den logger av og på i en vanvittig fart (logon-dialogen blinker) mens jeg hører logon/off lydene.

 

Da prøvde jeg winME og det funker fint.

 

 

Noen som har en anelse hva som er galt?

 

please....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var snakk om at WIN XP skulle komme med en sikkerhet mot pirat kopiering og de som ikke hadde "valid" lisens. Så hvis du ikke har betalt for din XP, så har den kanskje funnet ut av dette, og har hindret future start at Windows XP og 2k. Kanskje ME ikke er så avansert at den klarer å gjøre det.

Lenke til kommentar

Det virker jo ikke akkurat sånn da, siden det kommer en feilmelding - og den prøver igjen hele tiden. Hvis det hadde vært noe antipiracy greier så ville det vel bare kommet en melding der det stod at Windows'en er blitt låst, pga at det ikke er en "valid licens".

 

Betyr det liksom at det ikke går an å lage ghost image av en windows XP partisjon?

Lenke til kommentar

Skal ikke banne på det men jeg mener å tro at både Win2k og XP lager en skjult bootsektor, denne kommer ikke med på normale backuper. Så om noen har funnet et backupprogram som klarer å gjennoprette Win2k/XP til nyformatert/partisjonert evt. ny HD er det sikkert mange som vil være takknemmlig!

 

[ Denne Melding var redigert av: Rusmusa på 2002-02-02 01:39 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-02 02:35, borre skrev:

Du har ikke byttet ut noe hardware da? Evt. byttet om på rekkefølgen av partisjoner e.l.?

Hvis XP hadde opprettet skjulte partisjoner ville man isåfall ha sett det med f.ek.s Partition Magic.


 

Mulig.. men jeg har tidligere prøvd å bruke Partition Magic m.m til å kopiere c: (Win2k) fra gammel disk til ny med samme resultat som med Ghost!

Tror ikke det er snakk om en partisjon her men info på selve disken, og det har heller ikke så mye med sperra i XP å gjøre siden problemet er i Win2k også.

 

Noen som har peil??

Lenke til kommentar

å formatere partisjonene hjalp ikke. jeg koblet ut alle andre harddisker i tilfelle partisjonene ikke fikk rett bokstav, men det hjalp heller ikke.

 

 

aaarrrghhhh!

blir jeg nødt til å installere alle OS'ene på nytt igjen? i såfall suger Norton Ghost noe helt villt!

 

finnes det noen andre programmer som kan lage image av disken?

Lenke til kommentar

Det som sannsynligvis har skjedd er at enten har du fått en "skade" på bootsektoren, eller så er swap filen for liten.

 

Hadde akkurat samme problem etter å ha brukt opp all plass på c: m/win2K dermed var det ikke mulig for OS'et å swappe mine 512mb ram og dette resulterte i at jeg ikke kom lenger enn til innloggings bildet hvor det samme skjedde hos meg som hos deg.

 

Før du reinstallerer kan du jo prøve chkdsk /f, eller chkdsk /r

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-02 17:19, The man! skrev:

wares er slemt vet du fredrik.



 

ja, warez er slemt, men warez har selvsagt ingenting med dette å gjøre. jeg har selvsagt betalt for mine microsoft produkter. :smile:

 

 

khosethl:

 

skjønner ikke helt hva du mener med swap filen...

 

jeg har mer enn nok plass på alle partisjonene...

Lenke til kommentar

Det er bare tull at XP lager en "skjult" partisjon. Jeg har selv lagd flere imager av XP med Norton Ghost, og det fungerer bra som bare det (bruker Ghost 7.0/2002).

 

Enten må ghost fila di være skadet, eller så gjorde du noe feil da du lagde den. Kjørte du forresten chkdsk/f og defragment før du lagde fila? Det er ikke nødvendig, men svært anbefalt å gjøre det før man lager et image.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-02 19:59, covah skrev:

Det er bare tull at XP lager en "skjult" partisjon. Jeg har selv lagd flere imager av XP med Norton Ghost, og det fungerer bra som bare det (bruker Ghost 7.0/2002).


 

Ingen som har pratet om skjult partisjon her..

 

Har du fått image filene til å fungere ved gjennopretting til ny HD evt. HD som har vært slettet helt (som ny)?

Lenke til kommentar

Går ut i fra at jeg blir nødt til å tygge på det sure eplet og installere på nytt..?

 

i så fall så var planen å slå til med en solid valgmulighet av OS'er:

 

c: winME

d: win2K

e: winXP

f: winXP (ja, to ganger)

g: Red hat linux

 

når jeg installerer OS'er så må vel de være på primary partition, og er det noen som vet om dette er mulig å gjennomføre på en disk? eller er det max 4 primary partiions på hver disk eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Er jo egentlig bare tull med så mange os'er...

Og winME er jo ikke noe bedre noe sted enn win98SE bortsett fra på oppstarts hastighet. Hvorfor du skal ha både win2000 og xp vet jeg ikke og hvorfor du skal ha 2 x XP tør jeg ikke tenke på engang.

 

Kjører selv kun XP og er fornøyd med det, lurte på å legge inn 98SE i tillegg siden maskinene på lan ofte bruker lengre tid på å komme frem i utforskeren i XP, dette mye fordi det ikke er så mange som har funnet ut hvor bra XP egentlig er og bruker andre OS'er (tullinger :smile:.

 

Dette innlegget hadde absolutt ingenting med det du spurte om å gjøre i det hele tatt, men man finner jo på så mangt når klokka nærmer seg morran

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...