Gå til innhold

Hva slags type stillinger finnes på sykehus (innenfor helse og sosial)?


figure_02

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er i ferd med å velge høyere utdanning (går et år på FHS nå etter videregående), men jeg sitter litt fast i alt det spennende man kan velge i. Sykehus har alltid facinert meg, og jeg kan se for meg at et sykehus som arbeidsplass hadde vært flott. Så det jeg lurer på er hva slags ulike typer stillinger som finnes på et sykehus? Jeg er selvfølgelig klar over allmenn lege og sykepleiere, men jeg tror ikke noen av disse er det jeg er ute etter, jeg er ikke så interessert i selve det medisinske/anatomiske aspektet, heller det psykologiske, pedagogiske eller sosiale. Jeg har lyst til å hjelpe mennesker, og kanskje aller helst barn innenfor slike temaer jeg nevnte i forrige setning. Lærer passer vel ganske bra til denne beskrivelsen, og jeg vurderer det sterkt, men det er et eller annet med bildet av meg i en hvit frakk vandrende rundt på et sykehus jeg absolutt ikke klarer å legge fra meg. Derfor ble jeg litt nysgjerrig på hva slags alternativer som finnes, og håper noen kan gi meg litt info, evt. sende meg til en link hvor det finnes.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På sykehus finnes det svært mange ulike yrkesgrupper, også avhengig av hvilket sykehus man jobber på. Hvit frakk derimot, er det stort sett bare legene som bruker. Alle andre har hvit overall og bukse.

 

Kan nevne; radiograf, bioingeniør, sykepleier, hjelpepleier, ergoterapeut, fysioterapeut, ortopediingeniører, leger, sekretærer, portører, fysikere, sosionomer, ernæringsutdannede.. og har sikkert glemt en haug.

Endret av nienna83
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Hvit frakk er ikke så nøye, det var mest et symbol. Overaller skal gå bra. ;)

Har hørt om de fleste av de yrkene, men er ikke sikker på hva alle gjør. Hva er portører? Sosionomer er det yrket jeg har blitt litt nysgjerrig på og undersøkt om. Så vidt jeg skjønner består jobben til en sosionom på et sykehus i å bistå, samtale med og rådgive familier/enkeltpersoner som trenger støtte pga sykdom/dødsfall etc?

Lenke til kommentar

Sosionom tror jeg nok er det som treffer deg best med tanke på det du skriver tidligere, og vil også ha en arbeidsdag bestående av det du nevner i siste innlegg. Du kan lese om de ulike utdanningene og hva de gjør på http://www.hio.no/Studietilbud/Helse-og-sosialfag

 

Portør er det som tidligere het "sykehusbetjent". De som frakter pasienter til undersøkelser, prøver til lab osv. Trengs ingen utdannelse. Ofte mange under annen utdanning som jobber som portør ved siden av, for å få ett innblikk i hvordan sykehusverden er.

 

Jobber selv på sykehus, i overall og bukse, men håper å få på meg legefrakken til høsten :blush:

Lenke til kommentar

Nei, jeg har nok lyst til noe "mer" enn videregående yrkesfag. Noen som har noe erfaring med sosionomstudie på høgskoler her? Vil det bli ca det samme som å studere sosiologi på Universitetet? Eller får man ikke yrkestittelen sosionom da?

 

Har du jobbet som portør mens du har studert medisin, nienna83?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...