Gå til innhold

Aksjer i jobben -- Hva med oppsigelse?

RoadHouse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

For 4år siden fikk jeg aksjer i jobben min (2%) da de ville motivere meg til å bli værende. Nå vil jeg si opp stillingen min, samtidig som jeg vil ha utbytte for 2010. Kontrakten sier at jeg må selge aksjene tilbake til eier ved evt. oppsigelse. -- Men får jeg da utbytte for 2010 når regnskapet er klart?

Jeg tenker "nei", siden jeg ikke har aksjene når utbytte skal deles ut.. men samtidig.. jeg fikk ikke utbytte det året jeg fikk aksjene fordi jeg ikke hadde hatt de året før. (om det ikke var for kryptisk.)

Takk for alle innspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du får ikke utbytte hvis du ikke er eier pr utbyttedato (som vanligvis er en dato etter at regnskapet er endelig godkjent av generalforsamlingen). Det er alltid eier pr utbyttedato som får utbytte.

Men askjenes verdi gjenspeiler ofte forventet utbytte slik at verdien er noe høyere enn det den ellers ville være.

Skrevet

Hei Per, og takk for svaret!

Det var det jeg misstenkte, da er spørsmålet om jeg må gi fra meg aksjene ved oppsigelse eller siste arbeidsdag :-)

Skrevet

Det er helt avhengig av ordlyden i avtalen. Det kan også være at spørsmålet ditt ikke er interessant. Når fikk du aksjeutbytte utbetalt de siste årene (dato). Er denne datoen i oppsigelsestiden eller etter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...