Gå til innhold

lånekassen og stryk


Anbefalte innlegg

hei jeg lurer på hva som skjer om du stryker i eksamen mens du får stipend.

altså jeg går på universitet og er ferdig med første halv år. jeg har 3 fag og jeg tror at jeg kommer til å få stryk for alle 3. jeg skal gå videre med studiet siden vår semester fagene ikke krever noen av de fagene som jeg hadde i høst. videre jeg har tenkt å ta opp eksamen i de fagene som jeg stryker til høsten.

 

utdanningen jeg tar er fulltids utdanning bachelor grad. jeg får borteboer stipend og ikke lån.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som student får du ikke utbetalt grunnstøtten som stipend. Alt kommer som lån, men deler av det kan for borteboere bli omgjort til stipend om man består eksamen. Hvor mye som blir omgjort kommer an på hvor mange studiepoeng du tar. Hvis du stryker i et fag, så betyr det færre studiepoeng og derfor at mindre blir omgjort til stipend. Du kan ta igjen det tapte senere, så det har ingen store konsekvenser før man havner mer enn ett år (60 studiepoeng) bak normert tid. Da kutter Lånekassen støtten, men du kan studere uten støtte for å komme mer eller mindre ajour for så å motta støtte igjen for fremtidig utdanning.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...