Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Relasjonsproblemer


majiiis

Anbefalte innlegg

Jeg har kompleks PTSD, noe som ofte fører til at følelsene tar overhånd i noen situasjoner (uten at disse er truende). Jeg føler at det ødelegger relasjoner jeg har, ettersom jeg fort kan bli sett på som ustabil/dramatisk. Etter angstutbruddene føler jeg meg elendig, og skammer meg over reaksjonen jeg har vist. Den minste ting kan få meg til å (1) få angstanfall (2) trekke irrasjonelle konklusjoner om at jeg har nullverdi og begynne og gråte (3) dissosierer og blir fjern, alternativt gjør noe dumt og destruktivt jeg ikke husker når jeg kommer til meg selv. Det gjør at jeg isolerer meg, noe jeg selvsagt ikke burde, men jeg hater måten jeg reagerer på over den minste ting.

 

Er det noen tiltak jeg kan gjøre selv? Går selvsagt i behandling, og jobber med tingene. Finnes det støttegrupper, selvhjelpsbøker, et eller annet? Noen gode råd? Blir så sliten av meg selv og de fantastiske forsvarsmekanismene mine som skal ødelegge alt :ermm:

Endret av indiska
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen indiska ;)

Jeg har tenkt litt på deg etter sist vi hadde kontakt, og lurt på hvor riktig diagnosen din egentlig er. Vet du om det har vært vurdert om du eventuelt kunne hatt en annen diagnose eller noe i tillegg?

 

Grunnen til jeg spør er at sympotmene dine stemmer ikke mer enn sånn passe, utfra det du har fortalt. Slike sterke reaksjoner som du beskiver med kraftig skyld/skam og forvirring etterpå er ikke så typiske ved PTSD. Kanskje du kan beskrive - hvis du vil - hvilke situasjoner du opplever du får sterke reaksjoner i, og ikke minst hvilke relasjoner du mener blir ødelagt.

 

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...