Gå til innhold

Antistatiske "problemer"


Anbefalte innlegg

Heisann og takk for alle svar!

Mye nyttig her, og spesielt Skrue hadde mye fornuftig på lager :grin:

 

Når det gjelder det med 110/220/230V greia, hvis du måler med et multimeter i begge stikkene(fasene) i en kontakt så skal du selvsagt få ca 220V, men hvis du måler et stikk og jordinga skal du vel få 110V hvis alt er i orden? Jeg kan ikke mye el innen disse feltene men det Skrue sier er at hvis du får enten 0 eller 220V på den målinga så er det jordfeil. Hvis han hadde ment at det var 110V i det norske nettet (noe han ikke gjør...) hvordan klarer han da og få 220V med å måle mellom en fase og jord?

 

Til slutt: Hvis du kobler armbåndet inni kabinettet, må dette være tilkoblet et jorda strømuttak, eller ikke være tilkoblet i det hele tatt? (jeg har aldri kobla til der, men det høres fornuftig ut!)

 

Sikreste metoden jeg egentlig har hørt om er å utlade seg til vannrør :grin:

 

_________________

A man's character is his fate

 

roguespear.jpg

 

 

[ Denne Melding var redigert av: RogueFreak på 2002-02-02 14:36 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: RogueFreak på 2002-02-02 14:36 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-02-02 10:57, Xell skrev:

Bra innlegg, men bytter du ikke verdiene litt her? I Norge har ve 230V strømnett. Alt elektrisk utstyr som selges her i landet er merket 230V. Hvis du måler 110V på nettet ditt hjemme betyr det at alt utstyr du kobler til (PC, TV, stereo, komfyr, micro osv) blir matet med mye mindere spenning enn det de er dimensjonert for og de vil ikke funke.


Dersom du har 110V hjemme hos deg betyr det at du må stille PSU på PC'en din til 110V (det er ofte en liten bryter bak). Også hvis du gjør det motsatt; stiller PSU'et til 110V og kobler det til et 230V strømnett griller du PSU'et ditt.


110V er det de har i USA.


 

Han bytter ikke om noen ting. Du ser, i norge har vi 2-fase 230V og slik el-nettet er koblet (det utenfor huset ditt, fra kraftverket) slik at man mellom jord og -EN- fase har 230/2 V. Spenningen mellom de to fasene skal ligge mellom 210 og 230 V. Oftest ligger den på ca 220V og derfor er det vanlig å annta 110 V mellom fase og jord.

 

I USA har de 110V mellom to faser, og da alltså 110/2 mellom fase og jord dersom kraftverkene der kobler på samme måte.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-02 10:57, Xell skrev:

Quote:


Skrue skrev (2002-02-02 00:11):

"Jord" er ikke bestandig "jord"!!


Måler du spenningen mellom en fase og "jord" i en jordet stikkkontakt, skal du få ca 110 volt,da er alt i orden med el-anlegget. Om meteret viser 0, eller 220 volt, har han garantert en jordfeil!

Kobler du deg da til "jord" i en stikkontakt med armbåndet ditt, vil du dermed bli "bærer" av 220 volt!



 

Bra innlegg, men bytter du ikke verdiene litt her? I Norge har ve 230V strømnett. Alt elektrisk utstyr som selges her i landet er merket 230V. Hvis du måler 110V på nettet ditt hjemme betyr det at alt utstyr du kobler til (PC, TV, stereo, komfyr, micro osv) blir matet med mye mindere spenning enn det de er dimensjonert for og de vil ikke funke.

 

Dersom du har 110V hjemme hos deg betyr det at du må stille PSU på PC'en din til 110V (det er ofte en liten bryter bak). Også hvis du gjør det motsatt; stiller PSU'et til 110V og kobler det til et 230V strømnett griller du PSU'et ditt.

 

110V er det de har i USA.

 

nei han tar ikke feil, hvis du leser det han skriver sier han 110V mellom FASE og JORD.

Vi har som sagt 230V(FASE), får og måle dette tar du multimeteret ditt og stikker de to ledingene inn i en stikkontakt i de to hullene vettu :wink:, da skal du få 230V+-

men hvis du tar den ene "lederen" og stikker i det ene hullet(samme hvilket) og den andre til jord, får du 110V...

Lenke til kommentar

Statisk elektrisitet er farlig for CMOS komponenter fordi de er designet for å bruke mikromengder av strøm.Komponenter montert på et kort er langt mindre følsome enn feks CPU der du trenger rett å slett flaks til å ikke ta knekken på de hvis du feks har på deg en genser og samtidig tar på pinner.Derfor er det veldig mange som har jobbet i årevis uten å ta knekken på forskjellige kort. Per definition kan du skade åpen pc ved å stå en meter fra den !!!?

Dette er skumle greier. Aldri la stå pc stå med åpent kabinett.Det er blant annet derfor kabinetter lages av stål/Al.

For å lade ut statisk el. trengs det ikke noe 'jord', den kan lades ut til materialer som feks metal eller spesialmaterialer. De som har Keytronic tastatur har skjønt at SPACE knappen kan hjelpe til dette.

Når det gjelder tilkobling til jordleder i en stikkontakt er det generell råd som er impotert fra andre land men det kan IKKE brukes med stor suksess i Norge fordi her i landet brukes andre typer nett.Eneste land i Europa som bruker denne typen er Norge og Albania.Derfor er 'kvaliteten' på jord for denne bruken som regel veldig dårlig bortsett fra i nyeste installasjoner.Det er mange jordfeil rundtforbi og grensen for de er satt opp med tanke på fare for liv, helse og el.utstyr.

Jeg pleier alltid å 'roe meg ned' par minutter og ta på kabinettet og kobler lenka til kabinettet i håp at det tar imot det som kunne komme opp.

Lenke til kommentar

Hallo allesammen!

 

Lite ante jeg at det skulle bli så mye "vekselstrøms-snakk" da jeg la inn noen ord om dette! Bra at folk engasjerer seg :smile:

Men altså: I en normal husstand, vil spenningen i et en-fase anlegg ligge et sted mellom 220 og 240 volt, avhengig av avstanden til nærmeste høyspenttrafo. "En-fase" høres kanskje litt forvirrende ut, siden vi henter spenningen mellom to faser i stikkontakten, men slik er det.

 

Her hos meg ligger faktisk spenningen for tiden på 240 volt, som egentlig er i meste laget!

Og, er el-anlegget 100% i orden, vil man altså kunne måle 1/2 spenning (110-120 volt) mellom en av fasene og jord.

Lenke til kommentar

I Norge er det standard spenning 230/400 V med variasjoner +/- 20% (veiledende). Det er ikke noe galt med 240 V , det er bedre en feks 210 V.

Avhengig om du er tilkoblet nettet har du i stikkontakten 2 faser (IT, TT nett) eller 1 fase (TN nett).TN nett er den mest brukt i verden og det brukes mer og mer, spesielt med nye installasjoner; har får du 220 V mellom jord og den ene 'pinnen' og ingenting mellom jord og den andre.Hvis du har TN nett da MÅ samtlige kontakter i huset være med jord.

Andre mest utbredte nett har to like faser og dermed blir spenning 130 V (ikke 110) mellom jord og 'pinnene '.

He,he, for å gjøre ting komplisert så skal jeg fortelle deg at selv om du måler spenning riktig(med multimeter)så behøver ikke det bety at du har jord i det hele tatt.Derimot hvis du måler 230 V og det ikke er TN nett (det med alle jorda stikkontakter)har du jordfeil som kan være LIVSFARLIG og du MÅ tilkalle elektrikeren snarest.

Det du hadde opplevd hos kameraten din skriker etter profesjonell hjelp.

Lenke til kommentar

F... der kom du meg i forkjøpet anngående TN nettet. Jeg gidder derfor ikke å si noe om fase/jord spenninger, men.... TN nettet SUGER.... og kan gi store problemer fordi det faktisk kan bli forskjell ved at man snur støpslet i stikkontakten. På jobben har vi TN opplegg og vi har måleinstrumenter som ikke virker hvis støpslet sitter feil vei!! Men det store problemet er at hvis vi feilsøker på elektronikk må vi bruke en powersupply(PSU) og et måleinstument som koples til stikkontakten. Hvis ikke støpslet på PSU'en og instrumentet sitter "samme vei" i stikkontakten gnistrer det som bare f... hvis vi prøver å bruke måleinstrumentet.

 

Til dere som opplever at dere får støt av å ta på to ting samtidig eller at det gnistrer når dere kopler til f.eks coax kabler...... prøv å snu støpslet på en av dem. Det kan hjelpe!!

 

Så til dere som sier at maset om bruk av antistatisk utstyr er lureri for at man folk skal kjøpe unyttige ting. Jada jeg er helt enig med dere, det er derfor verkstedet jeg jobber for har antistatisk golv, stoler, arbeidsbenker og hyller, i tillegg til at vi bruker antistatiske sko. All elektronikk som sendes ut forseiles i antistatiske poser/esker.

 

Som et lite eksempel kan jeg jo si at når du tar av deg en genser og du hører at det knitrer i håret betyr det at det har oppstått en statisk spenning på over 6000 volt. Lavere spenninger vil du ikke merke, men dem er der. Med tanke på at spenningene som brukes i PC'er er ned til under 2 volt sier det seg selv at det er skadelig.

 

Og det er ikke det samme å ta på kassen som å bruke et armbånd... Ved å ta på kassen kan det oppstå gnister fordi utladingen skjer ukontrollert og da kan skaden allerede være gjort. Ved bruk av armbånd får man en kontrollert utladning fordi armbåndet har en motstand på ca 600M ohm og derfor ingen gnister.

 

Hm.... dette ble vel litt vel seriøst, men....

 

hilsen

Kong Krone

Lenke til kommentar

Det med å ta på kabinettet mente jeg FØR man åpner kabinettet og hvis man ikke gidder å hente båndet, men det er sant at du skal bruke lenka(ikke den fra Biltema).

Når det gjelder TN nettet er det overlegent andre typer på mange måter.Men det er ikke saken her.

Strømmen du får ut av kontakten er helt lik uansett nettet og her typen ikke har mye å si.Det problemet du har på jobben kan skyldes utstyret men siden det er 'alt' som oppfører seg galt har du feil i installasjon og de er tro meg like vanlige for alle typer nett.Hvis en fagmann kom med den forklaringa spark han i ræva, han burde selge pølser i stedet.Sensitiv utstyr forlanger av og til 'ren' strømm og ALLTID signaljord.Den siste har jeg installert i alle datarom jeg har vært borti.Åbyttestøpslerløsninga ,har jeg hørt, pleier de å bruke i Russland.Norge har ekstremt høye krav til elnettet og den feilen du nevner her må utbedres straks.Husk, fra 1.januar 1999 er det EIEREN som har ansvar for el.installasjon.

Lenke til kommentar

Ja meg igjen ja...

 

For det første: Jeg tok med meg et volt/multimeter og en portabel jordfeiltester over til kameraten min nå i stad.

Testet først med jordfeiltesteren, og den slo ut som normalt på alle jorda uttak.

Målte så med multimeteret. Voltstyrken lå mellom 221 til 229 volt rundtomkring. Og spenningen mellom en fase og jording lå mellom 129 til 132 volt.

Så konklusjonen derfra må jo bli at det ikke er noen feil på el anlegget hans! (håper jeg da, hvis ikke får vel jeg bank hvis huset hans brenner ned, han var rimelig nervøs når jeg viste han noen av innleggene her...)

 

For det andre: Jeg har alltid brukt antistatisk utstyr på maskiner jeg har jobba inni, enten det er mine egne eller andres. Det er ingen gimmick! Som sagt i andre innlegg her, så kan nok veldig mange feil (som ofte tas for OS feil) spores tilbake til akkurat dette. Greit nok at noen har flaks, men det er en ganske billig forsikring!

 

Var på besøk hos REC (Rask Engros Computers) i Drammen for snart 2 år siden, og de lager jo som kjent sine egne PC'er der. Og før vi kom inn måtte vi ha på spesielle sko. Og der var det matter, og masse annet ESD utstyr.

 

Jeg kan ta med et lite utdrag fra "PC upgrade & repair bible" (Av Barry og Marcia Press)

 

"This is what you must do - at the minimum - to prevent static electricity problems:

- Ground everything, including yourself. It's not enough to simply touch a piece of metal - static electricity can build back up simply from your moving as you work. The best way to prevent an electrostatic discharge is to not let one build up to begin with. Grounding everything - connecting it to a good ground - takes care of this. A proper antistatic workstation includes not only a grounded workbench, but also a ground mat, a grounded wrist strap (which fastens securely around your wrist), and foot straps. Grounds should connect through an unbroken wire to a secure cold-water ground. (Be sure the pipe into the ground is an unbroken length of metal with no plastic sections.)

- Avoid materials that build up static charges.

Workbench tops should be a conductive, antistatic material. Under no circumstances should you work on a plastic, vinyl, carpeted, cloth-covered, finished or waxed surface. Parts should be stored in plastic bins or bags made of conductive, antistatic material.

Floors should be conductive tile. Avoid vinyl, carpet, finished wood, sealed or dusty concrete, and floor wax. You can get carpet spray to minimize static buildup, but it's not teally the right answer.

- Avoid other people.

Onlookers are inevitable, but without their own antistatic protection, they can destroy in a second what you've worked to protect. Keep people without appropriate antistatic protection at least three feet away from the work area so they cant touch anything.

Obviously you can work in a less protected enviroment, and many service centers are less protected. You increase your risk when you do, though, especially in a dry atmosphere."

(Jeg har forkortet dette utdraget litt, og beklager at jeg ikke har oversatt det, men jeg har andre ting og gjøre :smile: )

 

Ok, dette er skrevet for mer "profesjonelt" bruk, men det er en del matnyttig og ta med seg og tenke over her!

Lenke til kommentar

Ok nå er det folk med peiling har!

Da må jeg spørre om en ting jeg aldri har fått noe klart svar på.

Jeg bruker antistat-lenke, for og ungå skader.

 

Når vi skal jobbe med data, så heter det at vi først trekker ut stikkontakten til PC. Så kobler vi antistat'en til til chassis, og mekker i vei.

_Men_ hvis du f-eks har dratt en genser over huet, og "inneholder" 6000V, da vil jo spenningen din bare overførers til _hele_ PC-en? Da har du jo bare overført strømproblemet til alle komponenter...Greit nok at du har utjevnet alle spenningsforskjeller, men hva er det som tilsier at disse 6000V plutselig forsvinner i løse lufta? (et PC chassis er jo ikke verdens største gjenstand, og absorberer vel ikke så mye energi?)

 

Derfor så har jeg min amatørteori her.

Er ikke det optimale og _jorde_ PC chassis først til en jordpunkt i huset (F-eks flippen i stikkontakten) med en egen kabel. Og deretter koble din antistatlenke i chassis. Da vil jo de 6000V du hadde, gå rett i jord og forsvinne der. I stedet for og ligge å lure i chassis.

Alle teorier rundt dette er velkommen.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: arctic på 2002-02-02 22:58 ]

Lenke til kommentar

En annen "morsom" ting som angår alt dette:

I siste nr av HjemmePC er det siste del av "selvbyggerskolen", med en artikkel i bladet og en video på CD'en som fulgte med.

 

I artikkelen tar de så vidt opp dette med statisk elektrisitet: (sakset fra artikkelen)

"Før vi pakker hovedkortet ut av plasten er det greit å forsikre oss om at vi ikke er ladet med statisk elektrisitet. Elektroniske deler er følsomt for for slik og en liten utladning kan faktisk ødelegge dem. Et godt triks er å berøre kabinettet både med hender og skrujern før man setter i gang. Noen liker også å ta av seg sokkene slik at man ikke skal opparbeide seg noe statisk elektrisitet mens man jobber."

 

Det er bra at de tar det opp, men de burde ha anbefalt i det minste et armlenke synes jeg!

 

Og: på videodelen på CD'en, så tas det ikke opp i det hele tatt. Ikke sier han noe om det, og ikke gjør han det/viser det.

 

PC'en lodder de ut i en konkurranse, så jeg håper for den som vinner at de var heldige!

Lenke til kommentar

Til RougeFreak: Hvis du fikk en karamell er det vel det beste til å få hjelp av fagfolk til å sjekke installasjon.Husk det er mange løse apparater som kobler inn og ut.Jordfeilbrytere løser på forskjellige nivåer avhengig av bruken.Brudd i beskyttelseledere forekommer.Dårlig kontakt.Det er vel anvendt tusenlapp, tro meg. Forresten, i sterkstrømfeilsøking er multimeteren mer misvisende enn visende.Prøv dette hvis du har tid: ta en litt lang skjøteledning med jord, åpne støpsel (hvis du kan dette) og frakoble jordleder(gul/grønn),sett sammen igjen og plugg i stikkontakt med jord og mål spenning i andre endenav skjøteledning mellom en fase og jord.Da skjønner du hva jeg mener med misvisende.

Når det gjelder statisk elektrisitet er det ikke noe 'energi', det er bare en haug med negative ioner og det er ikke spening men potensial som forsvinner etterhvert men kan skape en transient av egentlig veldig lite størrelse men nok til å ødelegge CMOS kretser hvis den finner veien til de.Jeg vet ikke om det finnes noe helt sikre måter å bli kvitt det.Det er vel derfor alle disse forhåndstiltak gjøres for å forhindre at den dannes.

Jeg personlig har teppe i loftstuen med alt utstyr (kjerringa under klager) og plugger aldri kabelen ut men slår av bryteren (kabinettet er tilkoblet jord via strømkabelen) og roter inne med lenka og håper på det beste.Det er tross alt praktiske og økonomiske begrensninger med mindre man driver en butikk ellerno.Uansett synes jeg at man ikke skal rote altfor ofte i maskiner.Personlig lager jeg litt planer rundt dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...