Gå til innhold

[Løst] Javascript som sjekker om fila ligger på serveren.


Anbefalte innlegg

Hei :) Lager et lite enkelt system, og trenger et script som sjekker om en fil ligger på FTP serveren min, er det en mulighet for dette og hvis ikke kommer det opp en feilmelding? Filens navn endrer seg hele tiden, siden det er brukeren selv som skriver inn navnet på fila. Feks skriver h*n 2B5 også sjekker scriptet om 2B5.jpeg ligger på serveren :)

 

Har noen en et enkelt script som kan løse dette?

 

Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må det virkelig være FTP? Blir nok veldig mye enklere hvis du kan sette opp en web-server som serverer de opplastede filene via HTTP (evt. med login).

 

var req = new XMLHttpRequest();
req.open("HEAD", "http://example.com/files/2B5.jpeg", false);
req.send();
var isUploaded = (req.status == 200); 

 

Eksempel (ikke testet) med bruk av XHR/"Ajax" for å sjekke om filen eksisterer. Merk at det er brukt HTTP HEAD, istedenfor vanlig HTTP GET, for å få testet om filen/URL'n eksisterer uten å måte laste den ned.

Lenke til kommentar

Må det virkelig være FTP? Blir nok veldig mye enklere hvis du kan sette opp en web-server som serverer de opplastede filene via HTTP (evt. med login).

 

var req = new XMLHttpRequest();
req.open("HEAD", "http://example.com/files/2B5.jpeg", false);
req.send();
var isUploaded = (req.status == 200); 

 

Eksempel (ikke testet) med bruk av XHR/"Ajax" for å sjekke om filen eksisterer. Merk at det er brukt HTTP HEAD, istedenfor vanlig HTTP GET, for å få testet om filen/URL'n eksisterer uten å måte laste den ned.

 

Kan jeg koble en feilmelding til denne koden ? :)

Lenke til kommentar

Klart det. Kan fortsette med noe sånt som dette:

if(isUploaded) {
	alert('Filen er allerede lastet opp!');
} else {
	alert('Filnavnet er ikke brukt.');
}

 

...men mistenker da at det du egentlig trenger er å lære Javascript+DOM, så du forstår det som skjer og hvordan du kan integrere det på siden din. Og det er altså en oppgave som går utover denne tråden,

Lenke til kommentar

Klart det. Kan fortsette med noe sånt som dette:

if(isUploaded) {
	alert('Filen er allerede lastet opp!');
} else {
	alert('Filnavnet er ikke brukt.');
}

 

...men mistenker da at det du egentlig trenger er å lære Javascript+DOM, så du forstår det som skjer og hvordan du kan integrere det på siden din. Og det er altså en oppgave som går utover denne tråden,

 

Men er det mulig å koble denne funksjonen til en knapp? Når du trykker på "Vis" så sjekker den om fila ligger der og hvis den gjør det går den til fila?

Men uansett takk for hjelpen jeg får prøve å lære meg JavaScript, det kan brukes til så mye :)

Endret av Da9elKH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...