Gå til innhold

Gammel blits som utfyllings blits?


Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Vivitar 275 blits. Den blir ikke brukt lengre. Men tenkte kansje den kunne brukes som utfyllings blits? Og hvordan i så fall? Kan den styres med noe utstyr i dag? Vil den synkronisere med andre blitser/kamera? Kan man bruke en blits slave av noe slag på den? Jeg har en gammel Hama blits slave, men når jeg bruker den, så ser jeg på bildet, at Vivitar blitsen ikke er utløst, den er mørk. Den fyrer av, men blir ikke med på bildet. Går det da for tregt? Hva må så til for å få den synkronisert? Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å senke lukkertiden til du får med deg lyset fra Vivitar blitsen så ser du hvor forsinket Vivitaren er. Hvis lukkertiden blir for lang til at det er praktisk så kanskje Hama slave utløseren trengs å byttes ut. Den er ihvertfall den billigste slave løsningen.

 

Pass på at Hama triggeren står vendt mot trigger blitsen så den blir trigget direkte og ikke indirekte fra refleks.

 

Andre løsninger; kanskje denne guiden kan sette deg på sporet; Radio Trigger Guide

 

 

Lenke til kommentar

Takk for svar. Ja, da prøvde jeg det. Og det virket. Men jeg måtte langt ned i hastighet, så det ble i tregeste laget. Hadde også Hama slaven rettet direkte mot utløser blitsen.

Så den ser jeg på som ubrukelig. Må vel finne på noe annet.

Kikket litt på den radio trigger linken, og det så ut som en løsning.

Hvis det da ikke finnes noe raskere av den Hama slaven da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...