Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter ikke riktig, kommer pipelyd


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Gikk til innkjøp av noen nye deler(HK, CPU, GPU og RAM), og begynte å sette de inn i går.

Når jeg skulle starte pc'en kom det en pipelyd, deretter kom jeg til dit hvor jeg kunne starte i sikkermodus osv. Da trykte jeg på start windows på vanlig måte eller noe i den duren. Deretter kommer det en blå skjerm i et halvt sekund, og deretter en ny pipelyd. Da starter den oppstartingsprosessen på nytt, og jeg kommer tilbake til å starte i sikkermodus.

 

Hva kan være feil?

Kabler som er koblet feil? I såfall, vet dere hvilke?

 

EDIT: La til hvilke komponenter som ble byttet ut i nye.

 

- Tekk

Endret av Tekk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en 6 år gammel HP Pavilion pc.

 

CPU: Intel Pentium 4 3.2 Ghz til AMD Athlon x2 250

GPU: nVidia GeForce FX5700 til Gainward GeForce GT220 512MB

HK: Vet ikke til MSI GF615M-P33

RAM: vet ikke merke 1GB til Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB

 

XP ligger på maskinen fra før.

Endret av Tekk
Lenke til kommentar

Nei, er ikke windows fortsatt innstallert? den booter jo(står jo XP, så regner jomed at det fortsatt er inne), og jeg kan komme meg inn i BIOS...

 

Kommer det til å fungere hvis jeg formaterer HDD eller går inn å gjør noe i BIOS?

 

Blåskjermen varer jo i rundt et halvt sekund.

 

Men er det mulig at på grunn av at de forrige driverne fortsatt er inne på HDD at det er derfor det skjer?

Lenke til kommentar

Høres mest ut som for lite Power-supply.

Du bør ha godt over 400 Watt, feks 650 Watt?

Han har flyttet en windows xp installasjon mellom to totalt forskjellige konfigurasjoner, der den nye konfigurasjonen fungerer utmerket i bios og til og med starter å loade windows, men windows tryner.

 

Og du syns her at psu er mest plausible synder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så da er det bare å formatere helt, og legge inn XP? Og jeg kan formatere og legge inn via BIOS?

 

Du må ha en plate med XP på. Sett den inn og hvis den ikke booter fra cd-platen så kan du gå inn i BIOS og velge oppstart der.

Så jeg trenger ikke formatere, for å få vekk OS som er det fra før?

Lenke til kommentar

Det er riktig at man må reinstallere windows/formatere hvis man bytter hovedkort.

 

Men, den pipelyden, hvorfor er det ingen som har nevnt at det faktisk er en kode for noe som er feil?

 

For å finne ut hva denne pipelyden betyr, må du se i manualen.

Finner desverre ingenting om de forskjellige pipelydene i manualen.

Lenke til kommentar
Gikk til innkjøp av noen nye deler(HK, CPU, GPU og RAM), og begynte å sette de inn i går.

 

Når du har skiftet ut HK, CPU, GPU og RAM så har du i prinsippet fått en ny maskin som medfører en helt ny installasjon av operativsystem. Du forsøker å starte den gamle installasjonen på en ny maskin, noe som svært sjelden, om noen gang kan lykkes. Formater og legg inn alt på nytt så skal du se at alt virker som det skal.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Pipelydene varsler at det er en feil i hw, og at du må finne ut hva koden betyr for å løse problemet. Noter sekvensen (med lange og korte pip, og pauser) og kontakt produsent av BIOS/MB for å finne ut hva som er feil.

 

Du vil neppe få kontakt med disken så lenge du har denne feilsituasjone, oppstartet av maskinvaren vil stoppe før den kommer så langt at den aktiverer diskkontrolleren. Reinstallasjon er ikke aktuelt før hw funker som den skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...