Gå til innhold

After Effects CS4 - Problem med rendering


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på å redigere litt film i After Effects CS4, men når jeg trykker på "Add to render queue" og så "Render" og deretter ser på filmen når den er ferdig rendra, ser jeg at innimellom så har noen frames blitt helt grønne. Det vil si at videoen først spiller helt vanlig et par sekunder, men så blinker det plutselig grønt, og slik kan det gjøre annenvhert sekund. Dette merker jeg ikke på klippene i tidslinjen.

 

Før, da jeg redigerte film på min MacBook, brukte jeg Final Cut Express, og da kunne jeg også merke dette hvis jeg gjorde ting med klippene, slik som å legge på effekter eller endre på speeden på klippet. Dette problemet forsvant da jeg gikk over til ny iMac, men problemet er fortsatt på AE.

 

Noen som vet hvordan jeg får fiksa dette?

 

PS: Jeg har ikke drevet så veldig mye med AE men prøver å lære, så jeg setter pris på om dere ikke snakker for komplisert. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke direkte erfaring med After Effects, men Premiere pro.

 

Det virker som du har dropped frames. Har timeline en tynn rød strek over klippene? Hvis den er rød og ikke grønn så må du pre-rendre hvert klipp på timeline. Klikk på hvert klipp + enter, så hvert klipp er pre-rendret. Hvis ikke det er problemet/løsningen, så finnes det enten dropped frames i original materialet ditt som AE ikke klarer å erstatte, da må du prøve å rendre en ny kopi av hvert klipp i Premiere Pro eller AE før du legger til effekter.

 

Dropped frames er også mulig å få hvis du ikke rendrer ut i riktig frames pr. sek.

 

 

Lenke til kommentar

Har ikke direkte erfaring med After Effects, men Premiere pro.

 

Det virker som du har dropped frames. Har timeline en tynn rød strek over klippene? Hvis den er rød og ikke grønn så må du pre-rendre hvert klipp på timeline. Klikk på hvert klipp + enter, så hvert klipp er pre-rendret. Hvis ikke det er problemet/løsningen, så finnes det enten dropped frames i original materialet ditt som AE ikke klarer å erstatte, da må du prøve å rendre en ny kopi av hvert klipp i Premiere Pro eller AE før du legger til effekter.

 

Dropped frames er også mulig å få hvis du ikke rendrer ut i riktig frames pr. sek.

Det er ikke noe rød strek (eller noen strek i det hele tatt) over tidslinjen, så tror ikke det finnes sånne i AE. Jeg bruker Final Cut Express som redigeringsprogram, og der er det sånne streker over klippene, så jeg vet hva det vil si. Og hvis jeg trykker på klippene og så ENTER, så endrer jeg bare navnet på hvert enkelt klipp, ikke noe pre rendering som skjer da.

 

Når det gjelder dropped frames, så er ikke det noe jeg kjenner noe spesielt godt til, så kan ikke si om det er problemet.

Og det du vil at jeg skal hjør med klippene istedet, er å legge inn klippene først i AE eller Premiere i en ny composition, så rendre ut en uendret versjon av klippene, og så bruke det ferdigrendra klippet til å redigere?

Lenke til kommentar

Når det gjelder dropped frames, så er ikke det noe jeg kjenner noe spesielt godt til, så kan ikke si om det er problemet.

Og det du vil at jeg skal hjør med klippene istedet, er å legge inn klippene først i AE eller Premiere i en ny composition, så rendre ut en uendret versjon av klippene, og så bruke det ferdigrendra klippet til å redigere?

 

Ja det var akkurat det jeg mente. Men det er bare et forslag for å se om Premiere eller AE klarer å reparere klippene ved å rekonstruere de manglende "frames" med frames som ligger før eller etter, før du begynner å legge på effekter. Har aldri testet dette selv, så om det funker vet jeg ikke. Men prøv på noen klipp som du har problemer med så ser du fort om det funker.

 

Du har ikke sagt hva slags kamera eller filformat/codec du bruker, derfor er det litt vanskelig å komme med flere forslag.

 

Generelt; #1: Dropped frames oppstår av og til i et kamera. Noen ganger for det er feil i kamera, men som oftest pga. at minnekortet har en feil eller ikke er raskt nok. #2: Ved overføringen fra minnekort eller tape til MAC/PC fordi kortleseren eller Capture/software/firewire card lager en feil.

 

Nevner det siden du sier at du har hatt samme problemet på to maskiner. Start med å teste flere capture metoder. Den i Premiere Pro CS5 skal være veldig bra. Prøv på maskinen til en kompis med de samme klippene du har problemer med. Test med et annet minnekort i kamera osv.

 

Hvis du googler løsninger på problemet så er det lite hjelp å finne.

 

Derfor er det viktig at du finner ut hvor de droppede frames oppstår, i kamera? i minnekort/minnekort overføring? eller i redigerings programmet?

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Du har ikke sagt hva slags kamera eller filformat/codec du bruker, derfor er det litt vanskelig å komme med flere forslag.

Det glemte jeg. Jeg driver å redigerer noen klipp en venn av meg har filmet når han spiller, og da bruker han Hauppauge HD PVR til å ta opp på TVen (google det hvis du lurer på hva det er).

Filformat er: H.264, 1280 x 720, 59.94 fps

 

Når det gjelder det med å prøve å legge inn i AE og så rendre ut en uendret versjon aller først, funket ikke. Det dukket fortsatt opp grønne frames innimellom i klippet.

Endret av Bu
Lenke til kommentar

Vet godt hva en Hauppauge HD PVR er, men forstår ikke arbeids flyten?

 

Hva slags camera bruker han å filme med? Eller mener du at han spiller "games" Xbox/PS3 på TV å bruker PVR'n til å ta opp spillefrekvensene?

 

En PVR er alt for dårlig opptaksmaskin og spill maskiner dropper garantert frames i hytt & pine.

 

Tror nok du må regne med å leve med problemet. Når man kan få dropped frames fra video kameraer til 100 000.-, så får du garantert dropped frames et eller flere steder i signalkiden fra så skjøre konsument maskiner som PVR, Spillemaskiner og TV'r. :w00t:

 

 

Lenke til kommentar

Eneste tilleggs forslag jeg kan komme med. Prøv å strekke de klippene som du har problemer med på timeline (før du begynner å rediger) å se om du får opp dropped frames på timeline. Hvis du ser de ødelagte frames der så klipper du dem bort og legger en enkel Transition i kuttet, for så å rendre ut klippet. Mulig du får en medling om at det er for få frames så programmet må redigere dem, det er bare bra, så klikk ok.

 

Hvis du bruker dette materialet til å lære deg After Effects så forslår jeg at du finner noe bedre materiale å jobbe med.

 

 

 

Eneste tilleggs forslag jeg kan komme med. Prøv å strekke de klippene som du har problemer med på timeline (før du begynner å rediger) å se om du får opp dropped frames på timeline. Hvis du ser de ødelagte frames der så klipper du dem bort og legger en enkel Transition i kuttet, for så å rendre ut klippet. Mulig du får en melding om at det er for få frames så programmet må redigere dem, det er bare bra, så klikk ok.

 

Hvis du bruker dette materialet til å lære deg After Effects så forslår jeg at du finner noe bedre materiale å jobbe med.

 

 

Lenke til kommentar

Endelig! Nå klarte jeg å få rendra ut videoen uten noen problemer med grønne frames eller lignende. Vet ikke helt hva jeg gjorde da jeg fikset det, tror det var at jeg først la det inn i FCE og rendret ut en versjon før jeg la det inn i After Effects. Setter uansett pris på hjelpen jeg fikk her :)

 

Og ja, jeg vet at dette materialet er litt dårlig å jobbe med, men jeg har tenkt til og fortsette og jobbe med After Effects, og da blir det nok annen type film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...