Gå til innhold

Alternativ til Macbook Pro søkes (studie-pc med god ytelse)


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe laptop, hovedsaklig til skolebruk, men kan komme til å bli brukt til lydredigering, så jeg vil ha en med litt ålreit ytelse. Har sett på Lenovo Idepad Z360, Acer TimelineX 3820TG og Asus U31JG U36Jc, men felles for disse er at de mangler optisk enhet, noe jeg er usikker på om er greit.

 

I alle fall, det jeg ser etter er

- god batteritid (minst 6 timer)

- ca 13"

- gjerne lys i tastaturet (finner ikke noe opplysnigner om dette på de pc'ene jeg har sett på.

- dvd-skriver (som sagt, usikker på om det er et problem å mangle dette)

 

Grunnen til at jeg ser etter et alternativ til mac er både prisen, og at spesifikasjonene generelt på macboook pro 13" er en del dårligere enn pc'er i 6-8000 kr klassen.

 

Noen som har tips, eller argumenter for/imot å velge Macbook pro?

Endret av Mortonominus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Hadde ikke hengt meg opp så veldig mye opp i spefikasjons forskjellene på en Mac og PC til samme pris, rent tall messig ser kanskje PCen bedre ut på papiret, men Mac utnytter som oftest hardware bedre og gir ofte et litt mer komplett produkt.

Lenke til kommentar

Ja, Z360 har visst optisk drev, men visstnok dårlig batterikapasitet, og det er noe av det viktigste for meg. Jeg har sett litt på Samsung QX310 i det siste, som virker lovende. Noen som har erfaringer med denne?

 

Har hørt argumentene om at mac utnytter hardware bedre, men 13,3" macbook pro bruker jo fortsatt core2duo prosessor, mot i5 som mange av pc'ene i samme klasse bruker. Veit ikke hvor mye dette har å si. Et pluss hos mac er baklys i tastaturet, noe jeg ikke finner på pc'er.

 

Jeg lurer altså på denne prosessoren. Hvor mye har det å si?

 

Ellers flere saklige argumenter for/mot macbook pro?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja, Z360 har visst optisk drev, men visstnok dårlig batterikapasitet, og det er noe av det viktigste for meg. Jeg har sett litt på Samsung QX310 i det siste, som virker lovende. Noen som har erfaringer med denne?

 

Har hørt argumentene om at mac utnytter hardware bedre, men 13,3" macbook pro bruker jo fortsatt core2duo prosessor, mot i5 som mange av pc'ene i samme klasse bruker. Veit ikke hvor mye dette har å si. Et pluss hos mac er baklys i tastaturet, noe jeg ikke finner på pc'er.

 

Jeg lurer altså på denne prosessoren. Hvor mye har det å si?

 

Ellers flere saklige argumenter for/mot macbook pro?

Vel om du er ute etter en MAC til 15', noe som er det eneste reele valget av cpu, så er det å diskutere pc'er til 5' to forskjellige verdener. Jada jeg vet MAC har noen til 10', men det er med Core 2 Dui prosessor. MAO en generasjon tidligere enn iCore.

 

Om du ser på PC'er til 15', så finner du mye av det samme som MacPro til samme prisen.

 

Personlig så mener jeg at å kjøpe Core 2 duo i dag er bortkastet. Kjøp det nyeste typen av prosessor i dag, så varer den lengre før den er umoderne...

Lenke til kommentar

Om du ser på PC'er til 15', så finner du mye av det samme som MacPro til samme prisen.

Har igrunnen aldri vært snakk om 15, hverken pris på 15000 eller 15" skjerm. Jeg ser etter 13", og alternativene er den billigste macbook pro 13" til 9330 (studentpris), som altså har core2duo cpu, eller en pc i prissjiktet 6-9000.

 

Så nettopp på HP Envy 14-1087...den er jo 14,5", og jeg lurer på om det blir stort, men den er jo vanvittig sterk til prisen :) Virka litt slitsomt med touch-musknapper integrert i styreflata, men ellers fint. Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Om du ser på PC'er til 15', så finner du mye av det samme som MacPro til samme prisen.

Har igrunnen aldri vært snakk om 15, hverken pris på 15000 eller 15" skjerm. Jeg ser etter 13", og alternativene er den billigste macbook pro 13" til 9330 (studentpris), som altså har core2duo cpu, eller en pc i prissjiktet 6-9000.

 

Så nettopp på HP Envy 14-1087...den er jo 14,5", og jeg lurer på om det blir stort, men den er jo vanvittig sterk til prisen :) Virka litt slitsomt med touch-musknapper integrert i styreflata, men ellers fint. Noen som har prøvd?

har hatt en envy 15-1195 og den var bare helt rå. Har brukt mac pro også, men synes envyen var overlegen i kvalitet. Integrerte knapper i touchplata har de begge. Envyen føltes meget varm. Ikke fordi den var så veldig varm, men kassa er av magnesium som leder varmen bedre en aluminium. Skal også nevnes at den envyen hadde 4 kjærner HT.

Lenke til kommentar

For hva det er verdt, så anbefaler jeg ASUS xx30- serien. Veldig ålreit maskin, god byggekvalitet og helt ok ytelse. Dvs ganske god ytelse til å være 13". HD er hooooooribel, og jeg kommer til å bytte den i en ssd så fort jeg vinner i lotto.

 

Det er det eneste som er negativt. Man får muligheten til å bytte skjermkort (Intel HD4500 og Nv.gf 3xx). I tillegg følger det med software som kan sette begrensinger på prosessorbruk. Veldig greit hvis man er student og skal skrive notater på skolen. Da trenger man ikke den voldsomme kraften ;)

 

Anbefales dog at man har litt peiling på data. For en fullstendig uerfaren bruker kan den medfølgende softwaren virke vanskelig å bruke. Det er også mye bloatware som må slettes.

Lenke til kommentar

Takker for gode innspill!

 

Hvis det kommer en macbook pro med i5-prosessor uten at prisen stiger for drastisk så vurderes det absolutt.

 

Ellers ser det ut som Acer TimelineX 3820TG med 9-cellers batteri gir masse kraft, 10-12 timers studiebruk etter erfaringer på forumet, og alt til en pris av 7690kr hos MPX.

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=610603

 

 

 

Et alternativ jeg har sett på er Toshiba Portege R700-187.

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=617799

 

Denne koster over 2000kr mere enn Acer'en, men har råere cpu, integrert DVD-brenner, en del flere alternativer for tilkobling, raskere harddisk (7200rpm), og er i tillegg sölesikker :) Den har dårligere grafikkkort, men jeg har ikke spilt på pc'en min de siste 4 åra, så det går nok greit. Denne har bare 6-cellers batteri, men en oppgitt batteritid på 9 timer (finner ingen reelle testresultater på dette).

 

Ser en del på forumet argumenterer mot Acer på kvalitet og brukerstötte. Jeg mener Acer har et litt skralt rykte på dette, men er åpen for at de kan ha forbedret seg... Noen som har erfaringer med akkurat denne maskinen?

 

Spörsmål:

 

1. Vil dårligere grafikkort hos Toshibaen ha noen betydning dersom jeg ikke spiller eller redigerer video?

2. Har noen erfaringer med disse maskinene som tipper mot et valg?

3. Spesielt interessert i erfaringer ang batteritid og stabilitet/kvalitet.

4. Har toshibas raskere harddisk stor praktisk betydning? Hva hvis man evt bytter ut med SSD i Acer'en?

 

Andre synspunkter?

Lenke til kommentar

Jeg hadde liknende krav da jeg kom fram til min Envy 14 i sommer, i tilleg ville jeg ha et greit grafikkkort og god skjerm, og er egentlig strålende fornøyd med maskina.

 

Problemet Envy 14 i Norge er at modellene er idiotisk konfigurert. Den "billige" varianten kommer med i7-720 som dreper batteritid (heller ikke noe byttbar grafikk med quad) og pumper ut varme. Den dyrere varianten kommer med den gode skjermen, men også 6 GB minne og slice, som setter opp prisen en del. Kjøpte min i USA, så sparte en del penger på det, og fikk i tillegg akkurat den konfigurasjonen jeg ville ha.

Lenke til kommentar

Takker for gode innspill!

 

Hvis det kommer en macbook pro med i5-prosessor uten at prisen stiger for drastisk så vurderes det absolutt.

 

Ellers ser det ut som Acer TimelineX 3820TG med 9-cellers batteri gir masse kraft, 10-12 timers studiebruk etter erfaringer på forumet, og alt til en pris av 7690kr hos MPX.

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=610603

 

 

 

Et alternativ jeg har sett på er Toshiba Portege R700-187.

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=617799

 

Denne koster over 2000kr mere enn Acer'en, men har råere cpu, integrert DVD-brenner, en del flere alternativer for tilkobling, raskere harddisk (7200rpm), og er i tillegg sölesikker :) Den har dårligere grafikkkort, men jeg har ikke spilt på pc'en min de siste 4 åra, så det går nok greit. Denne har bare 6-cellers batteri, men en oppgitt batteritid på 9 timer (finner ingen reelle testresultater på dette).

 

Ser en del på forumet argumenterer mot Acer på kvalitet og brukerstötte. Jeg mener Acer har et litt skralt rykte på dette, men er åpen for at de kan ha forbedret seg... Noen som har erfaringer med akkurat denne maskinen?

 

Spörsmål:

 

1. Vil dårligere grafikkort hos Toshibaen ha noen betydning dersom jeg ikke spiller eller redigerer video?

2. Har noen erfaringer med disse maskinene som tipper mot et valg?

3. Spesielt interessert i erfaringer ang batteritid og stabilitet/kvalitet.

4. Har toshibas raskere harddisk stor praktisk betydning? Hva hvis man evt bytter ut med SSD i Acer'en?

 

Andre synspunkter?

 

Toshiba har også denne: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=610527

 

Det er samme maskin, men uten express slot og uten docking slot. Det er mulig den mangler mer og, men den har samme kabinett og skjerm.

 

Jeg tror toshiba sin maskin er i en høyere byggekvalitet og også ser mer ekslusiv ut. Serien har lange tradisjoner som ultra portabel business maskin, også for de med ubegrensede midler. Grafikken er nok ikke noe problem, men den har nok et svakere batteri og har en annen kjøleløsning. Det beste er nok å prøve begge. Toshiba sin er nok mer ekslusiv, mer solid. Acer er et dårlig merke. Dårlige tastatur og ofte dårlige skjermer. Jeg tror du skal ta batteritidene med en stor klype salt. Jeg tror Asus UL-30A er bedre enn den acer du har vurdert. Du skjemmer deg definitivt ikke ut om du sitter med toshiba sin maskin på en flyplass eller bruker den under en presentasjon, problemet er at du kanskje ikke har strøm når du trenger det.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det var noen som nevnte Asus xx30-serien her... er det f.eks U36Jc? Den har jeg sett på, men den har mulighet for max 4 gb ram. Jeg har lyst på en som kan oppgraderes til 8gb seinere, men veit vel strengt talt ikke om dette er helt nödvendig. Synspunkter?

 

Toshibaen der så jo veldig fin ut, og til under 6000kr :) Ser at den har i3-prosessor, der de fleste andre jeg ser på har i5. Hvor mye har dette å si for en vanlig dag med musikkavspilling og en dröss med dokumenter og nettsider oppe? Den har jo treigere harddisk enn den dyre Toshibaen, men når maskina koster 6000 kan jeg jo kanskje spandere på meg en SSD til 1500 :)

 

Vitig spörsmål er, hvordan er batteriforbruket til den billige, med treigere harddisk, i3-prosessor?

 

Ser at Siba.se selger denne maskina med i5-prosessor istedet, koster da 7995,- men hvis dette er svenske kroner så blir det jo rundt 7000 norske, som ser veldig bra ut. Denne ser ut som et godt alternativ for meg faktisk. Toshibaene er de eneste jeg ahr sett på som har eSATA, som er kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Det var noen som nevnte Asus xx30-serien her... er det f.eks U36Jc? Den har jeg sett på, men den har mulighet for max 4 gb ram. Jeg har lyst på en som kan oppgraderes til 8gb seinere, men veit vel strengt talt ikke om dette er helt nödvendig. Synspunkter?

 

Toshibaen der så jo veldig fin ut, og til under 6000kr :) Ser at den har i3-prosessor, der de fleste andre jeg ser på har i5. Hvor mye har dette å si for en vanlig dag med musikkavspilling og en dröss med dokumenter og nettsider oppe? Den har jo treigere harddisk enn den dyre Toshibaen, men når maskina koster 6000 kan jeg jo kanskje spandere på meg en SSD til 1500 :)

 

Vitig spörsmål er, hvordan er batteriforbruket til den billige, med treigere harddisk, i3-prosessor?

 

Ser at Siba.se selger denne maskina med i5-prosessor istedet, koster da 7995,- men hvis dette er svenske kroner så blir det jo rundt 7000 norske, som ser veldig bra ut. Denne ser ut som et godt alternativ for meg faktisk. Toshibaene er de eneste jeg ahr sett på som har eSATA, som er kjekt å ha.

 

jeg kan gi deg et tips. Vil du ha batteritid kan du glemme i3 og i5 serien til intel. Da må du ha en ULV av den typen som finnes i UL-30A. Det finnes dessuten et batteri å få kjøpt til den med 12 eller 14 celler. Jeg tror en slik UL-30A med en SSD kunne vært en fin studie PC. Toshiba r630 tror jeg også er fin, det avhenger av tilgang på strøm, det er en flott maskin å se på.

 

De toshiba maskinene finnes det mange tester av på nettet. Testene her (spesielt hos anandtech er seriøse, mange av de som tester maskiner er ikke kritiske):

http://www.anandtech.com/show/3888/toshiba-portege-r700-a-truly-ultraportable-133

http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-UL30A-QX050V-Notebook.22057.0.html

http://www.notebookcheck.net/Review-Toshiba-Satellite-R630-Notebook.38637.0.html

 

Se på den relative forskjellen i batterikapasitet.

 

Jeg tror du vil finne tester av alle du ser etter på de to sidene. Toshiba har åpenbart en mer påkostet byggekvalitet. Asus har en mye bedre batteritid og en tregere prosessor.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Ok, jeg vurderer UL30a sterkt, men sånn jeg skjønner det så må jeg kjøpe til ekstra batteri for å få den høye levetiden. Alle tester viser jo en 84Wh versjon, mens de som selges i Norge er maks 63Wh. UL30A-A1 som har 84Wh batteri finner jeg ikke her i landet.

 

I alle fall, ser at man får kjøpt 9-cellers 93Wh batteri til R630 til omtrent 1500kr. Det stikker litt ut under og veier 150g mer, men ser ikke så ille ut. PC + batteri kommer da på omtrent 7500kr. Bare støynivået som trekker denne ned nå, skulle ha testa hvor ille det er... Matt skjerm, bra byggekvalitet, god ytelse, eSATA.

 

Har ellers funnet en Asus U36Jc til omtrent 7800kr, og lurer på denne, men det er lite reviews og erfaringer å finne på nett. Den ser jo lovende ut :) Minuset er at den bare støtter 4gb minne...skulle gjerne kunne oppgradere til 8gb, men veit ikke om dette er så viktig.

 

Ikke meninga å ignorere det du sier festen :) men jeg ser på forum at folk oppnår 10-12 timers bruk med Acer 3820tg med 9cell batteri, og den har jo i5 prosessor.

Endret av Mortonominus
Lenke til kommentar

http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-3820TG-Timeline-X-Notebook.30294.0.html

http://www.tu.no/forbruker/article252813.ece

 

Battery_Eater_3820T_144789h.jpg

 

Dette er testen av den. Jeg har hittil ikke prøvd en Acer jeg har likt. Problemet med den er skjerm og tastatur. Hadde den maskinen kostet 3500 kroner og UL-30A kostet 6000 mener jeg du ville fått mer for pengene med UL-30A.

 

Det at den ikke leveres med det kraftige batteriet tror jeg er av samme grunn av at det firmaet også tar inn så mange Acer maskiner. Det ser ut som det er konkurransen med elkjøp som tvinger de til å satse på dårlige løsninger. Det optimale er en 12 cell variant som gir enda mer enn det som er oppgitt i noen tester som tester det største 8 cell batteriet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

tradisjonelle tastatur som på thinkpad er best, ikke like bra er chicklet slik apple og sony bruker og acer sin rare løsning er ikke like god som apple sin løsning. Det er helt avgjørende for hastigheten når du skriver. En annen ulempe endel maskiner har er det med delt museknapp, eller knapper som er altfor harde å trykke ned. Jeg har sett Sony, Samsung, Lenovo og Dell ofte har gode knapper, mens Acer, Asus og flere andre som regel har elendige løsninger med en lang vippeknapp som er en dum løsning. HP og Toshiba kan ha gode knapper. Det varierer. De som designer slike maskiner kan umulig være spesielt lure. Det med å lage gode knapper burde vært en veldig enkel ting å få til. De optimale knappene er det stort sett thinkpad serien til lenovo som har. Lette og trykke ned og ganske stor bevegelse. Jeg er ikke imponert av Asus sin byggekvalitet heller, men det ser ut som de bruker mer penger på skjerm og også har en bedre løsning for tastatur. De gir mer glede for pengene (i motsetning til spesifikasjoner som hos Acer).

Endret av festen
Lenke til kommentar

http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-3820TG-Timeline-X-Notebook.30294.0.html

http://www.tu.no/forbruker/article252813.ece

 

Battery_Eater_3820T_144789h.jpg

 

Dette er testen av den. Jeg har hittil ikke prøvd en Acer jeg har likt. Problemet med den er skjerm og tastatur. Hadde den maskinen kostet 3500 kroner og UL-30A kostet 6000 mener jeg du ville fått mer for pengene med UL-30A.

 

Urovekkende... Det er Asus U36Jc jeg ikke finner review eller erfaringer om. Den ser igrunnen ut som den er bygd godt, men man veit jo ikke.

Endret av Mortonominus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...