Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig shutdown av system (ikke BSOD)


Anbefalte innlegg

Problemet er at innen ca 15 min bruk av systemet etter boot, så skrur systemet seg plutselig helt av (type som om du har dratt ut strømmen, eller hold in power knappen) og begynner og boote opp igjen. Kom bort i dette første gang for et par uker siden, da så jeg på nå video med media player classic, og dette skjedde to ganger på rad. antok at det var media player classic som var problemet og hoppet over til vlc. i den siste uka desverre problemet kommet tilbake, når jeg har sett på video på vlc, brukt firefox og spotify etc. Felles er at de alle har skjedd innen ca 15 min aktiv bruk etter oppstart.

 

Har oppdatert skjermkort driverne siden de har vært ustabile før, men dette hjalp ikke. Har overvåket temperaturen etter boot, men de er under 40 grader (psu og gpu), selv under load så stiger ikke temperaturen høyt nok til at det er et problem (brukte prime95 og furmark, samt spill). har ikke overclocka systemet. får følgene meldinger i event viewer

 

"The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."

"The previous system shutdown at 13:30:12 on ‎22.‎12.‎2010 was unexpected.. "

 

Sitter og kjører memtest nå (hvor lenge burde den kjøres?).

 

Systeminformasjon (bygd selv, ca en måned gammelt)

intel core i7 950

gigabyte GA-X58a-UD3R

Corsair xms3 ddr2 1600mhz 6gb (2gb*3)

sapphire radeon hd 8670 1 gb gddr5

chieftec super series 650W

windows 7 64 bit pro

 

dxdiag ligger vedlagt

Setter stor pris på hjelp :)

DxDiag.txt

Endret av aw89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har overvåket temperaturen etter boot, men de er under 40 grader (psu og gpu), selv under load så stiger ikke temperaturen høyt nok til at det er et problem (brukte prime95 og furmark, samt spill).

Hva er CPU temeraturen?

 

rundt 33 grader på idle (har sett på det, og er det samme når den har krasja)

Lenke til kommentar

OK, samme årsak i begge dumper - skjermdriver:

 

Analyse fra programmet WhoCrashed:

This was likely caused by the following module: atikmpag.sys

Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA80069464E0, 0xFFFFF880044F6F94, 0x0, 0x2)

Error: VIDEO_TDR_ERROR

Dump file: C:\Windows\Minidump\121110-23478-01.dmp

file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmpag.sys

product: AMD driver

company: Advanced Micro Devices, Inc.

description: AMD multi-vendor Miniport Driver

 

Mer info fra MSDN ang VIDEO_TDR_ERROR:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff557263(v=vs.85).aspx

 

Anbefaler at du un-installer skjermdriveren fullstendig (device manger+control panel), kjør CCleaner e.l. for å rydde registry og reboot før du installer driveren på nytt.

 

Jeg fikk lignende kræsj etter at jeg installerte Catalyst 10.12 og er nå tilbake på 10.11.

 

EDIT:

Korrigert MSDN link

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

uinnstalerte skjermkort driverne og alt som hadde med ati/amd å gjøre. og kjørte ccleaner som du foreslo. etter at jeg hadde innstallert skjermkort drivere på nytt krasjet pc'en et par min senere (ca 15 min etter boot), minidump ble ikke dannet. tilsvarende beskjed i event viewer

Lenke til kommentar

Hmm, da vet jeg ikke, gitt .... :hmm:

 

Har du prøvde å gå tilbake til en eldre versjon av Catalyst? (hvilken versjon bruker du nå, forresten)

 

bruker den nyeste, før jeg oppdaterte i går brukte jeg 10.10. Burde jeg ikke få en blue screen dersom det er skjermkortet (edit: -driverne) som dør?

 

edit: tror jeg prøver å repaire med windows cd'en

Endret av aw89
Lenke til kommentar

Kan ha en sammenheng med strømforsyningen også.

Noen muligheter for at du kan kjøre full stresstest av cpu? Du bør belaste alle kjernene.

 

Også greit å teste Skjermkortet i en annen pc, på den måten kan du lett sjekke om det er noen feil på det eller om det er driver eller hardware relatert (noen hovedkort hater visse skjermkort og viceversa).

Lenke til kommentar

Har kjørt stresstest av cpu og gpu, og de er stabile. er som sagt for det aller aller meste under de 15 min etter boot at systemet er ustabilt (ellers aldri opplevd krasj under load etter dette intervallet). Systemet virket fullstendig stabilt uten skjermkortdrivere. har byttet til 10.10 catalyst, og virker litt mer stabilt enn 10.12, ser nesten ut jeg må vente til neste versjon eller gå ned enda en versjon. Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...