Gå til innhold

Hjelp til kjøp av multifunksjonsprinter


abrj

Anbefalte innlegg

Har en gammel multifunksjonsprinter som nå synger på siste verset, og trenger å kjøpe en ny etterhvert. Jeg tenker følgende rundt en ny printe;

- Multifunksjonsprinter

- Pris rundt 1000-1500,-

- Trådløs tilkobling (ganske viktig)

- Meget viktig med veldig bra utskrift av tekst (også små bokstaver). Dette er meget viktig.

- Fargeutskrifter (ikke det at jeg skriver ut så mye farge, men det er greit)

- Har god erfaring med HP, men er åpen for andre forslag (hvis disse begrunnes)

- Helst 4 + patroner.

- Det gjør ikke noe om man kan printe fra nettet til den.

- Det er viktig at printeren er ganske ny på markedet så den ikke forsvinner rett etter at jeg har kjøpt den

 

Noen som har tips til en ny printer gitt ut fra disse "kriteriene"?

Endret av abrj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som Canon Pixma MG5250 forholdsvis ny?

Har lest et par tester nå, hvor de klager på utydelig tekst, blant annet når teksten er liten eller bold. Har du forsøkt å skrive ut veldig liten tekst (5-6) eller fet skrift? Har du forsøkt å skrive ut dette?

Endret av abrj
Lenke til kommentar

Her er en liste fra komplett.no

 

Selv har jeg pixma MP640 som funger ypperlig til mit bruke.

Det eneste den ikke er beregnet til er å skanne lys bilder i ramme , selv om det sikker te mulig på en eller annen måte.

 

Det virker som om MG6150 er en oppgradering fra MP 640 som har hatt noen år på baken nå.

 

Nå finnes det også non modeller som tar disse lysbildene

 

En ting er at disse ikke har faks hvis du skulle ha bruk for det i samme slengen

Lenke til kommentar

Test av 7 kjente fabrikater i Komputer for alle 1/2011. Testvinner: Lexmark Interact S605 (Kr 1380.-), Godt kjøp:HP CN503B (Kr 1569.-). Canon var representert med Pixma MG6150.

 

Det spørs hva man vektlegger.

Mange av testen som blir gjort fra flere hold kommer sjelden ut med samme skriver eller merke.

 

I mange år har canon og HP kjempet øverst i toppen. vinneren har vekslet mellom HP og Canon på allround egenskapene, mens Epson og Leksmark kom tett bak. Epson har lenge vær helt i toppen på foto , men ble slått på målstreken av de to andre merkene på de andre egenskapene.

 

På en test om hvilken skriver som var billigst i drift vant Canon på blekteknologien.

 

her må jeg bemerke at jeg ikke har sett den siste testen fra Komputer for alle.

 

I mange år trodde man også at laserskrivere var billigere i drift en blekskrivere men det stemmer ikke helt .

 

Ofte er det slik i slike tester at de som kommer på øverste plassene i praksis er like gode.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det spørs hva man vektlegger.

 

Jeg bare henviser til en test som et hint til merker man kan vurdere.

 

I en test av flerbruksskrivere skal selvsagt alle funksjonene tas med i vurderingen og en testvinner skal ikke ha en framtredende svakhet, Komputer virker seriøse på dettte punktet. Lexmark var best både på tekst og farger. Canon fikk beskrivelsen "Mer foto enn kontor".

 

Men dette er vel den første testen jeg har lest hvor Canon ikke er av de som troner på toppen.

Lenke til kommentar

Man må nesten selv bestemme hva men skal vektlegge og gå ut fra det når man leser en eller flere tester.

Hvis man følger testen 100% og velger den som ble nr.1 så er det ikke en egen vurdering som blir tatt .

 

alle er gode skrivere , men det er ikke nødvendig å betale mere en nødvendig. Det risikerer man hvis man velger den som ble kåret til den beste.

Det pussige med slike tester er også at de som tester kan ha vurdert noen egenskaper som viktigere en det du ville ha gjort.

Eller at du er villig til å betale for en egenskap som testpanelet mener koster for mye.

 

En skriver i dag er mer en god nokk til vanlig tekst.

forskjellen går ut på hvor rask den er til å få det ut på papiret og hvor god den er på foto.

samt hvilke programmer man kan bruke.

Forskjellen på en multifunksjonskriver ligger også i hvor god skanner den har.

noen har også faks.

 

 

Ellers så kommer driftkostnadene inn:

Hvor lenge varer patronene og hva koster nye.

Forsatt selges det skrivere med 3 farges patroner noe som gjør at man må kaste den gule og blå fargen hvis man er fri for rød .

Heldigvis er disse skriverne nå i mindre tall.

 

 

her er en liten prisliste hos staples ( som vanligvis er billigst på originalt blekk) :

 

canon pixma MG6150 (6 farger, 649,-)

 

Lexmark S605 (4 farger ,766,-)

 

HP Photosmart Premium e-All-in-One (CN503B) (5 farger, 845,-)

 

 

Hvis man likevel ønsker å skrive ut bilder så er det en ide å sjekke hva fotopapiret koster.

Canon sitt fotopapir ble for en stund tilbake kåret til det beste, men det var også dyrt.

 

Hvis det er kun utskrifter du har tenkt å bruke skriveren til så trenger du ingen multifunksjonskriver

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hvis det er kun utskrifter du har tenkt å bruke skriveren til så trenger du ingen multifunksjonskriver

 

Jeg trenger en multifunksjonsskriver fordi jeg trenger å scanne og kopiere dokumenter sånn nå og da.

 

Virker som om Canon Pixma MG6150 får bedre omtaler på sort tekst en Canon Pixma MG5250, og bedre karakterer. Men, ser at enkelte klager på scanneren til Canon gir litt for lyse scans, selv om det for meg ikke er det viktigste.

 

Er ikke lett dette.

Lenke til kommentar

Kjøpte MG6150 før jul og er godt fornøyd foreløbig. oppgraderte fra en MP600 som hadde tatt kvelden. Ikke koblet den på nett enda så jeg kan ikke si noe om det. heller ikke prøv scanneren.

 

Foreløbig er det ikke så mange som selger blekk til denne så vanskelig å sammenligne priser, men Elkjøp var faktist ikke så værst.

 

Hvis det er scanning og kopiering av dokumenter som er det viktigste for scannerbiten er det ikke så nøye. Det blir førs kritisk hvis det er mye foto/grafikk som skal inn.

Lenke til kommentar

Elkjøp ligger på samme prisnivå som staples (Binders) . I hvertfall her i Bodø.

Man spare nok en krone eller 2 pr patron i forhold til Elkjøp ved å handle på staples .

 

hvis man synes at scannede dokumenter blir for lys så kan man skanne dem lit mørkere ved å hustre på innstillingen.

 

En liten kuriositet er at jeg skulle kopiere et lite bilde ( ca 1/8 av et A4 ark) og skrive det ut i 4 eksempler .

Det var ikke noe problem å forstørre bilde til dobbel størrelse og samtidig skrive 4 bilder på samme ark uten å bruke pcen.

man trengte heller ikke å skrive ut noe ekstra ark . alt foregikk kun med noen tastetrykk på kontrollpanelet til skriveren

 

 

skal man scanne inn og redigere dokumenter bør man skaffe seg et skikkelig OCR program.

jeg har så vidt prøv det som fulgte med min MP 640 (2-3 ganger) og kan ikke si at jeg er helt fornøyd.

 

Det funger på trykte bokstaver i en vis størrelse men ikke på formskrift, skjønnskrif , løkke skrift eller hva man nå velger å kalle det.

De nordiske bokstaven æ,ø,å kan også være lit problematiske.

Nå skal de sies at jeg har brukt det svær lite

Lenke til kommentar

Etter å lest testen komputer for alle så er det lit bemerkelsesverdig at Canon skriveren har så dårlig kvalitet på rene fargeutskrifter.

Her virker det som om fargene betyr nesten alt for testen . jeg er i sterk tvil om det er nødvendig å vektlegge bare fargene så sterkt

 

Det er også lit merkelig at komputer for alle ikke har gjort noen foto test.

Om de nå har gjort det så er det ikke presenter eller nevnt i artikkelen.

Den burde ha mye å si for resultatet ( canon vil nok ha får 2 ekstra poeng for foto,og Epson antagelig 1 poeng ekstra )

 

Canon virker å være trukket veldig hardt på den totale utskriftskvaliteten selv om det var fargene som ble lit for mørke på et enkelt test utskrift.

 

De skriver at de ikke har lagt stor vekt på prisen (5 %) siden alle koster omtrent det samme ( rett under 1400 kr til rett under 1600 kr)

likevel så varier poengene for prisen fra 5 til 10 poeng ( 50 % forskjell )

 

Dett er disse tingene jeg reagere lit på

 

Det er nevnt at papirmekanismen i vinneren seter merker på på papiret hvis det er tynt som kan ha noe å si for utskriften , likevel får den full score på dette.

Det er nevnt at normal så legger man ikke merke til det men likevel så bur dette taes med.

 

bemerkningen min vil nå likevel ikke gjør stor for resultatet ( det enes jeg kan se er at Canon og Dell bytter plass

 

 

jeg menerr også å ha hørt at skrivere har blir bedre nå man byttet driver eller fargeprofil

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...