Wazu Skrevet 21. desember 2010 Skrevet 21. desember 2010 Kjører i dag en filserver, med et gammelt asus A8N-SLI Premium hovedkort (939). Dette har da 8 sata-porter. 4 på den innebygde kontrolleren i southbridge, og 4 på en egen raid-chip. Har nå brukt alle de 4 "normale" sata-portene, og har akkurat koblet en disk på raid-portene. Det som da skjer, er at når den skal starte windows, må jeg inn i en egen "RAID-bios", hvor jeg da kan velge bl.a. å sette opp raid. Men siden jeg da skal kjøre en enkelt disk, velger jeg bare "format disk". Det jeg da lurer på, er følgende: Når jeg da har formatert denne disken innpå raidkontrolleren, og tatt den i bruk, kan jeg ved en senere anledning koble den til et annet kontrollerkort, eller en av de vanlige sata-portene på hovedkortet uten noe problemer? Eller formaterer RAID-kontrolleren disken på en spesiell måte slik at jeg kun kan bruke den tilkoblet den kontrolleren, og må formatere på nytt for å bruke den på en annen sataport?
Märtha og Durex Skrevet 21. desember 2010 Skrevet 21. desember 2010 Kan du ikke bare forsøke det selv på det HK du har ved å flytte den over på en av ikke-RAID portene?
Wazu Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Skrevet 21. desember 2010 Hehe, tenkte på det i det sekundet jeg postet Will do.
Wazu Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Skrevet 22. desember 2010 Vel, viser seg at det ikke går an å kjøre enkeltdisker fra raid-kontrolleren, kun disker faktisk satt opp i raid. Så da blir jeg nødt til å kjøpe meg et Sata-kontrollerkort. jaja :/
MrLee Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 (endret) Er du sikker på det? Det er ikke en instilling raid biosen eller i bios'en til hovedkortet du kan endre på da? Det hørtes nemlig merkelig ut at du ikke kan bruke JBOD (Just a bunch of disks) på raid kontrolleren også. Endret 22. desember 2010 av MrLee
Wazu Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Skrevet 22. desember 2010 ganske sikker ja, kunne vel bare lage/slette arrays, rebuild, se feilmeldinger (var ingen), low level format og disk info.
ZanZel Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Hva viser diskbehandlingen i windows når du bare lar disken være koblet til raid-kontrolleren? Du skal ikke trenge å gjøre noen spesielle innstillinger, hvis du bare skal kjøre en disk. Den burde bare dukke opp i windows sin diskbehandling også formaterer og partisjonerer du den der. 1
ThaBear Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 (endret) Kva med å kjøre enkeldisken i jbod vist du MÅ velge noke? Men tror det kun er å dele til "bokstav" til disken så vises den Endret 22. desember 2010 av ThaBear
Wazu Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Skrevet 22. desember 2010 Diskbehandlingen viser bare de 4 andre diskene, ikke den nye. Og, Raid kontrolleren er såpass gammel at jeg ikke tror den støttet jbod, er hvertfall ikke noen mulighet for å velge det. Men men, kjøper en sata-kontroller i morgen, problem solved.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå