Gå til innhold

Hjelp til valg av online backup-tjeneste?


Ballestikk

Anbefalte innlegg

Hei leste nettopp denne artikkelen, og fikk lyst til å leie meg en online backup-tjeneste. Grunnet at den totale mengden gigabytes begynner å bli såpass mye at et diskhavari vil være meget trist.

 

Kriterier:

-Ubegrenset upload (eller 10TB holder)

- Et programm som automatisk tar backup og laster det opp på serveren slik at jeg ikke må sitte å dra nye filer dit.

- Helst en app til IOS, ikke et must

- Grei oppload hastighet (Regner ikke med at det er noe problem noe sted)

 

 

 

Noen som har noen forslag til tjenester? Ser mest på pris egentlig. Hittil har jeg funnet Jotta.

 

Tusen takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei leste nettopp denne artikkelen, og fikk lyst til å leie meg en online backup-tjeneste. Grunnet at den totale mengden gigabytes begynner å bli såpass mye at et diskhavari vil være meget trist.

 

Kriterier:

-Ubegrenset upload (eller 10TB holder)

- Et programm som automatisk tar backup og laster det opp på serveren slik at jeg ikke må sitte å dra nye filer dit.

- Helst en app til IOS, ikke et must

- Grei oppload hastighet (Regner ikke med at det er noe problem noe sted)

 

 

 

Noen som har noen forslag til tjenester? Ser mest på pris egentlig. Hittil har jeg funnet Jotta.

 

Tusen takk på forhånd.

Ville heller godt for ett par externdisker.Bruker det selv..backup på backup...og betaler da det disken koster og ferdig med det,mens lagring på nett koster mye fra år til år.Disker for du nå ned i en 800-900kr av WD feks..1TB:-)

Bruker 2 stk 1TB til backup, en til Lightroom(billdebehandling)på 1TB og en arbeids disk på en 500GB...med andre ord ingen bilder/musikk på pc...hatt crash og lært:-)

Endret av Jee113
Lenke til kommentar

Ville heller godt for ett par externdisker.Bruker det selv..backup på backup...og betaler da det disken koster og ferdig med det,mens lagring på nett koster mye fra år til år.Disker for du nå ned i en 800-900kr av WD feks..1TB:-)

Bruker 2 stk 1TB til backup, en til Lightroom(billdebehandling)på 1TB og en arbeids disk på en 500GB...med andre ord ingen bilder/musikk på pc...hatt crash og lært:-)

Er egentlig i mot eksterne harddiske grunnet dårlig ytelse via USB og masse ekstra ledninger. Og at jeg må sitte å dra filer. Men det jeg kanksje kunne prøvd var å kjøre RAID1, men dette vil også bli vannskelig siden jeg har ting på tre disker (2*500GB & 1*1.5TB) I tilegg til en filserver i huset. Så jeg føler fortsatt at en online backup-tjeneste som autmatisk tok backup av det jeg hadde på pcene en gang i uka F. eks hadde vært perfekt.

 

EDIT: Jotta ser veldig bra ut. Har også sett litt her.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

Hei leste nettopp denne artikkelen, og fikk lyst til å leie meg en online backup-tjeneste. Grunnet at den totale mengden gigabytes begynner å bli såpass mye at et diskhavari vil være meget trist.

 

Kriterier:

-Ubegrenset upload (eller 10TB holder)

- Et programm som automatisk tar backup og laster det opp på serveren slik at jeg ikke må sitte å dra nye filer dit.

- Helst en app til IOS, ikke et must

- Grei oppload hastighet (Regner ikke med at det er noe problem noe sted)

 

 

 

Noen som har noen forslag til tjenester? Ser mest på pris egentlig. Hittil har jeg funnet Jotta.

 

Tusen takk på forhånd.

Ville heller godt for ett par externdisker.Bruker det selv..backup på backup...og betaler da det disken koster og ferdig med det,mens lagring på nett koster mye fra år til år.Disker for du nå ned i en 800-900kr av WD feks..1TB:-)

Bruker 2 stk 1TB til backup, en til Lightroom(billdebehandling)på 1TB og en arbeids disk på en 500GB...med andre ord ingen bilder/musikk på pc...hatt crash og lært:-)

Er egentlig i mot eksterne harddiske grunnet dårlig ytelse via USB og masse ekstra ledninger. Og at jeg må sitte å dra filer. Men det jeg kanksje kunne prøvd var å kjøre RAID1, men dette vil også bli vannskelig siden jeg har ting på tre disker (2*500GB & 1*1.5TB) I tilegg til en filserver i huset. Så jeg føler fortsatt at en online backup-tjeneste som autmatisk tok backup av det jeg hadde på pcene en gang i uka F. eks hadde vært perfekt.

 

EDIT: Jotta ser veldig bra ut. Har også sett litt her.

Forstår ditt argument mot externdisker..hvert borte i forumer tidligere,blant annet på foto.no...hva gjør du når nettstedet du laster opp bilder legges ned? Vilken garanti har du for att de har backup om deres server skulle crashe? Man slipper å dra bilder over på annen disk..kopier...og ta deg en kaffe eller noe annet mens maskinen gjør jobben.Men er ikke motstander av backup på nett så det er sagt..Mener det er alt for dyrt.Da kan du heller kjøpe dvd på 50GB,men de koster,men de holder sies det i hvertfall i 100 år:-)De fleste disker fra WD tar automatiske oppdateringer...bare å velge hvor du vil ha de:-)

Lenke til kommentar

Ville heller godt for ett par externdisker.Bruker det selv..backup på backup...og betaler da det disken koster og ferdig med det,mens lagring på nett koster mye fra år til år.Disker for du nå ned i en 800-900kr av WD feks..1TB:-)

Bruker 2 stk 1TB til backup, en til Lightroom(billdebehandling)på 1TB og en arbeids disk på en 500GB...med andre ord ingen bilder/musikk på pc...hatt crash og lært:-)

 

Forstår ditt argument mot externdisker..hvert borte i forumer tidligere,blant annet på foto.no...hva gjør du når nettstedet du laster opp bilder legges ned? Vilken garanti har du for att de har backup om deres server skulle crashe? Man slipper å dra bilder over på annen disk..kopier...og ta deg en kaffe eller noe annet mens maskinen gjør jobben.Men er ikke motstander av backup på nett så det er sagt..Mener det er alt for dyrt.Da kan du heller kjøpe dvd på 50GB,men de koster,men de holder sies det i hvertfall i 100 år:-)De fleste disker fra WD tar automatiske oppdateringer...bare å velge hvor du vil ha de:-)

Tviler på at det er stor problem hvis serverne dems kræsjer, De kjører tross alt RAID, på diskene og på selve serverne. Tror det er mindre sannsynlighet at dataen forsvinner hvis de får problemer enn hvis jeg får problemer.

 

Angående konkurs sier jotta dette:

I Norge vil et selskap som går konkurs beskyttes av en bobestyrer som skal sørge for å videreføre driften eller selge/avvikle driften. Det betyr at man vil forsøke å sikre verdiene i selskapet.

Den største verdien i de fleste selskapene er kundeporteføljen. Jeg kan ikke garantere for hva en bobestyrer vil gjøre, men jeg antar at man vil forsøke å videreføre tjenesten ved et salg av kunder og teknologi. Eventuelt gi kundene noen måneder til å hente ut sine data om nødvendig.

Så regner med at dette går fint

 

Uansett så er nok brannsikkeret serverpark, samt at tyveri er svært liten sannsynlighet for.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

Hei leste nettopp denne artikkelen, og fikk lyst til å leie meg en online backup-tjeneste. Grunnet at den totale mengden gigabytes begynner å bli såpass mye at et diskhavari vil være meget trist.

 

Kriterier:

-Ubegrenset upload (eller 10TB holder)

- Et programm som automatisk tar backup og laster det opp på serveren slik at jeg ikke må sitte å dra nye filer dit.

- Helst en app til IOS, ikke et must

- Grei oppload hastighet (Regner ikke med at det er noe problem noe sted)

 

 

 

Noen som har noen forslag til tjenester? Ser mest på pris egentlig. Hittil har jeg funnet Jotta.

 

Tusen takk på forhånd.

Ville heller godt for ett par externdisker.Bruker det selv..backup på backup...og betaler da det disken koster og ferdig med det,mens lagring på nett koster mye fra år til år.Disker for du nå ned i en 800-900kr av WD feks..1TB:-)

Bruker 2 stk 1TB til backup, en til Lightroom(billdebehandling)på 1TB og en arbeids disk på en 500GB...med andre ord ingen bilder/musikk på pc...hatt crash og lært:-)

Er egentlig i mot eksterne harddiske grunnet dårlig ytelse via USB og masse ekstra ledninger. Og at jeg må sitte å dra filer. Men det jeg kanksje kunne prøvd var å kjøre RAID1, men dette vil også bli vannskelig siden jeg har ting på tre disker (2*500GB & 1*1.5TB) I tilegg til en filserver i huset. Så jeg føler fortsatt at en online backup-tjeneste som autmatisk tok backup av det jeg hadde på pcene en gang i uka F. eks hadde vært perfekt.

 

EDIT: Jotta ser veldig bra ut. Har også sett litt her.

Forstår ditt argument mot externdisker..hvert borte i forumer tidligere,blant annet på foto.no...hva gjør du når nettstedet du laster opp bilder legges ned? Vilken garanti har du for att de har backup om deres server skulle crashe? Man slipper å dra bilder over på annen disk..kopier...og ta deg en kaffe eller noe annet mens maskinen gjør jobben.Men er ikke motstander av backup på nett så det er sagt..Mener det er alt for dyrt.Da kan du heller kjøpe dvd på 50GB,men de koster,men de holder sies det i hvertfall i 100 år:-)De fleste disker fra WD tar automatiske oppdateringer...bare å velge hvor du vil ha de:-)

Tviler på at det er stor problem hvis serverne dems kræsjer, De kjører tross alt RAID, på diskene og på selve serverne. Tror det er mindre sannsynlighet at dataen forsvinner hvis de får problemer enn hvis jeg får problemer.

 

Angående konkurs sier jotta dette:

I Norge vil et selskap som går konkurs beskyttes av en bobestyrer som skal sørge for å videreføre driften eller selge/avvikle driften. Det betyr at man vil forsøke å sikre verdiene i selskapet.

Den største verdien i de fleste selskapene er kundeporteføljen. Jeg kan ikke garantere for hva en bobestyrer vil gjøre, men jeg antar at man vil forsøke å videreføre tjenesten ved et salg av kunder og teknologi. Eventuelt gi kundene noen måneder til å hente ut sine data om nødvendig.

Så regner med at dette går fint

 

Uansett så er nok brannsikkeret serverpark, samt at tyveri er svært liten sannsynlighet for.

Da går jeg utifra att stedet du velger å bruke som backup er Norsk? men skulle det utenkelig skje,så blir jo bildene borte selv om de har bobestyrer?

Lenke til kommentar

Vannvittig qouting på dere, tråden blir jo milevis. Prøv å kun qoute det man svarer på kanskje?

 

Så til trådstarter. Online backup tjenester funker greit nok dem, men de bør kun brukes som en backup av flere.

Og 10 TB er usannsynlig at du får lastet opp uansett hvilken tjeneste du velger, i alle fall så vil det koste MASSE penger.

 

Jotta er et bra alternativ her i Norge. Bakdelen er at om du ikke husker å markere filer som "arkiv" filer via Websiden dems, så blir filer du sletter på pcen borte fra backupen din etter 30 dager.

Hastigheten er topp, og de tilbyr jo ubegrenset med plass, men tror uansett de ville ha funnet en klausul som stopper deg i forsøket med å laste opp 10 TB.

 

Alle tjenestene der ute har programvare som lar deg ta automatiske backuper f.eks på natten, slik at du alltid er oppdatert.

 

Jeg bruker nå både Jotta og Idrive.com, som tilbyr 500 GB, 5 pcer for ca 100 kr per måned. Fordelen hos Idrive er at de sparer på filene dine uansett om du sletter dem eller ikke, og har mange versjoner av samme filer.

Bakdelen er hastigheten. Men når du først har lastet dem opp, og maskinen tryner totalt, så kan du eventuelt få tilsendt alt av data på ekstern disk.

 

Anbefaler uansett å ha en ekstern disk hjemme som backup løsning 1, gir deg mulighet til å få tilbake filer raskt.

Så har du en online backup tjeneste som backup løsning 2, brenner huset eller du blir utsatt for tyveri, så mister du ikke alt, som du vil gjøre ved å kun ha ekstra disker hjemme hos deg.

Lenke til kommentar

Fordi 10 TB er sinnsykt mye.

Uansett vil nok Jotta eller andre bruke den klausulen om at du ikke har lov til å laste opp kopibeskyttet materiale osv til deres servere.

Så hvis du har planer om å laste opp kopi av filmer, musikk, spill, programvare osv du har lastet ned, så stopper de deg der.

Skulle du ha 10 TB eller 4 TB med kun lovlige ting, så finner de sikkert noe å stoppe deg på da også. Men det er jo verdt forsøket da. Jotta.no sier at de betaler 81 øre per GB. 4 TB = 3.240 kroner i utgifter for Jotta. De får inn 600 kroner av deg per år. Det vil ta 5.4 år før de går i null på deg. Og da har jeg kun regnet med at dataene dine er lagret ett sted, noe de ikke er.

 

Og du er klar over at det vil ta vannvittig lang tid å laste opp?

 

Har du en 1mbit linje ut vil det ta ca ett år å laste opp 4 TB med data.

Har du en 2mbit linje ut vil det ta 198 dager å laste opp 4 TB med data.

Har du en 10mbit linje ut vil det ta 40 dager å laste opp 4 TB med data.

 

Hva slags linje har du ut? Husk, hastigheten INN har ingen ting å si, det er UT hastigheten som er viktig her. OG den pleier alltid å være lav, om du ikke har fibernett da.

 

Har du virkelig 4 TB med VIKTIG data som du trenger backup av? For meg virker det som om du skal ta backup av hele filmsamlingen din fra nett + xxx bildene og filmene dine :!:

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Sitter på en 15mbit symetrisk linje (Ostfold Fibernett) Det gir meg en opp hastighet på 1.9 megabyte pr sekund. 1TB tar da 146 timer :whistle:. Men som du sier har jeg ikke 10TB med lovelig ting. Derimot vil jeg ta backup av alle bilder/filmer som jeg har tatt selv. Den totale mengden filer uten om mine "kremt" lovelig ting er nok ikke så mange hundre gigabyte. Jeg er egentlig ikke så redd for diskhavari, siden det kun har skjedd med meg en gang, og da fikk jeg melding i BIOS først, slik at jeg rakk og ta backup av alt. Sikkerheten vil heller være i tilfellet brann/tyveri. Derfor er jeg ikke glad i eksterne disker, med masse trafoer osv med treig USB.

Lenke til kommentar

Jeg har holdt på med pcer siden 90 tallet, og tro meg når jeg sier at disker og pcer ryker uten å si i fra.

Bare dager siden jeg mistet en disk her på stue pcen på 1.5 TB med DVD filmer. Ingen advarsler i forkant.

Nå har jeg backup av alle filmene mine, så det går bra, men likevel.

 

Et minimum når det kommer til backup av "viktige" data bør være:

1. Primær disk

2. Sekundær disk, enten intern eller ekstern

3. Online og offsite backup.

 

Jeg bruker ca 50% av mine 36 TB med diskplass til backup. Mine nå 1.130 DVD filmer har jeg på to disker, et sett her hjemme i pcen, og ett sett utenfor huset. Har brukt flere år på å lage samlingen, så vil ikke at brann eller tyveri skal ødelegge alt.

 

Viktige filer som alle bildene mine, dokumenter, logger fra webservere og CD images av programvare etc jeg har fra Technet og MSDN har jeg syv kopier av. 3 interne disker på to servere, en ekstern disk her hjemme, en (flere disker) utenfor huset, ekstern FTP server hos min mor og online backup tjeneste.

Av "kritisk" data regner jeg ca 360 GB med data. Det er ca 1% av min totale diskkapasitet.

Det er denne kritiske delen du bør ta backup av via online tjenester.

 

Resten bør du ha kopier av enten hjemme, eller hos familie. Har du familie som bor i nærheten, kan du gjøre som meg, kjøpe billige 500GB/1000GB disker (ca 300/450 kr stykket), fylle dem opp, og når de er fulle, sende dem ut av huset til familie.

På sikt er faktisk dette billigere enn online tjenester.

 

Litt avhengig av størrelse, så er jo prisen per GB nede i litt over 30 øre nå. Så fysisk backup har aldri vært billigere.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...