Gå til innhold

BK: Bloms Marcro


jepp300

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, og god jul. :)

Det er morsomt å se nærbilder av blomster, man får frem mye detaljer og kan studere blomstene skikkelig. Selv foretrekker jeg å ta makrobilder uten blits, iallefall så langt det lar seg gjøre. Jeg tror bildet kunne vært ganske mer mot min smak om det ikke var brukt blits her. Selv om skyggene er ganske symmetriske så er de også veldog tydelige, selv om de på en måte er med på bildet. Jeg syns også at bildet blir litt trangt, om jeg kan si det slik. Klarer ikke helt å forestille meg det med mer luft rundt, for man ser antydning til at det er blomster ved siden av og jeg regner da med at de blomstene også ville blitt med i bildet om du tok med noe rundt. Så da tenker jeg at du ville vise kun denne blomstens symmetri og om jeg ser slik på det så har du jo lyktes med det.

Lenke til kommentar

Hei, og god jul. :)

Det er morsomt å se nærbilder av blomster, man får frem mye detaljer og kan studere blomstene skikkelig. Selv foretrekker jeg å ta makrobilder uten blits, iallefall så langt det lar seg gjøre. Jeg tror bildet kunne vært ganske mer mot min smak om det ikke var brukt blits her. Selv om skyggene er ganske symmetriske så er de også veldog tydelige, selv om de på en måte er med på bildet. Jeg syns også at bildet blir litt trangt, om jeg kan si det slik. Klarer ikke helt å forestille meg det med mer luft rundt, for man ser antydning til at det er blomster ved siden av og jeg regner da med at de blomstene også ville blitt med i bildet om du tok med noe rundt. Så da tenker jeg at du ville vise kun denne blomstens symmetri og om jeg ser slik på det så har du jo lyktes med det.

 

 

 

God jule til deg også :)

 

Bilde var litt større jeg har beskjert det litt ....

Bilde ble tatt på kvelden og så har jeg ikke noe stativ å bruke så da fant jeg ut jeg måtte jeg bruke blits

Takk for flott kommentar....

 

Håper du og dine får en fin jul

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen macrofotograf, men jeg prøver med noen tanker likevel.

 

Selv om det er fin symmetri i bildet så er det på en måte ikke nok til å rettferdigjøre midstillingen av motivet synes jeg. Jeg ville nok prøvd å få med noe mer rundt og se om det ikke fungere bedre da. Det er ofte lurt å prøve forskjellige beskjæringer og se om det er noen som fungerer bedre enn andre. Slike macrobilder av blomster vil man kanskje skal være av mer perfekte blomster av arten? Kanskje en annen blomst er uten defektene ned til høyre? Det må være lov å bøye unna en blomst litt slik at man kommer til en bak? Ellers kan det jo være lurt å bruke en sort pappskive eller lignende (stoffstykke?) til å gjøre bakgrunnen uniform, hvis det er sånn at det blir forstyrrende. På macrobilder blir jo ikke det så stor flaten man tregner å dekke så et 14 ark burde vel kunne holde i mange tilfeller.

 

Uansett bildetype så er det lurt å tenke på komposisjon og lyssetting. Mulig ting kunne blitt bedre med litt "softing" av blitsen. Hvis du ikke har annet for hånden så ta et papirlommetørkle foran blitshodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...