Gå til innhold

Har Databutikken rett (angrerett på skjerm)?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Samsung 21" CRT skjerm fra Databutikken for ca. 1 uke siden. Jeg var ikke fornøyd med bildekvaliteten og vil benytte meg av 14 dagers angreretten. Jeg fikk dette svaret:

 

"Hej

 

Du kan bara ångra köpet av skärmen om den är oanvänd.

Om den är oanvänd går det bra att göra en ny returbegäran på

vår hemsida, annars ska den skickas till www.infocare.no för åtgärd.

 

 

Med vänliga hälsningar/Best Regards

 

xxxx xxxxx

Avdelningsansvarig Returavdelningen!"

 

 

Jeg har brukt skjermen i 2 dager. Det han sier er altså at jeg bare kan returnere skjermen hvis den er ubrukt. Er dette riktig eller blir jeg lurt her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå vet ikke jeg helt hvordan ting er i sverige/hos databutikken.com..

 

har tidligere hørt det er en møkkabutikk uten like.. En kamerat kjøpte en Eizo 19' skjerm på komplett, brukte den i 2-4 dager og fikk sendt den tilbake til komplett uten problemer i det hele tatt!

 

Derfor det heter angrerett, så i Norge er jeg nærmest 100% sikker på at man kan bruke varen og sende den tilbake uten problematikk.. så sant varen fungerer da..

 

--alexio

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en ViewSonic skjerm for noen dager siden, ble missfornøyd, fikk ny skjerm, samme skjedde igjen.

Det var ingen problemer med å bytte på nytt i en annen modell som de hadde. De var svært imøtekommende.

 

Det var ikke hos Databutikken.

 

Jeg trur det er 10 eller 14 dagers angrefrist, helt uavhengig om du har brukt varen eller ikke. Du må nesten åpne pakken for å prøve før du kan finne ut om du er fornøyd eller ikke.

 

Stå på

Lenke til kommentar
Be Databutikken sette seg inn i angrerettloven. Man har 14 dager å bestemme seg på om man vil beholde produktet eller ikke. At produktet ikke kan være brukt er det reneste tøv. Selvsagt må produktet være brukt for at man skal finne ut om man vil beholde produktet eller ikke.

 

 

<pirkemode>

Eneste som kan virke begrensende på denne angrefristen, er om produktet ikke kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde.

 

På software, filmer ol. kan ikke en evt. forsegling brytes uten at angreretten ryker.

</pirkemode>

Lenke til kommentar

Jeg sendte 2 nye mailer til databutikken i går. Jeg har ikke fått svart på de. Virker som de gir blanke f... i misfornøyde kunder. Men jeg har da ihvertfall fått et returnummer og kommer til å sende skjermen tilbake til Databutikken i morgen. Jeg krysser fingrene og håper på en smertefri retur. Hvis ikke kommer nok forbrukerrådet til å høre fra meg

Lenke til kommentar

Databutikken.com har krav om å forholde seg til norske lover så lenge de selger på det norske markedet. Nå har vi jo også fått ny e-handelslov som de også er nødt til å forholde seg til. denne loven finner du forøvrig på http://www.lovdata.no/all/hl-20030523-035.html

 

Hva Databutikken.com angår, er de kun representert i Norge via et eget AS, men er kun representert gjennom et regnskapsbyrå som også har spesialisert seg på å være et "skjul" for utenlandske selskap. Du kan se ”bak” Databutikkens registrering i Brønnøysundregistret her: http://www3.brreg.no/oppslag/enhet/detalj....orgnr=982579872 Det regnskapsbyrået som ”hoster” Databutikken.com i Norge er å finne på www.tandem-as.no

 

:shrug:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

det står så pent så pent på trykk, WEBSHOPGUIDEN!

hadde du bare sjekket databutikken.com på webshopguiden til hw.no så hadde du sluppet dette..

for databutikken hoihoi er noen svindlere til de grader, jeg hadde gjort det enkelt fra starten av, lagt kniven på strupen deres og truet dem med rettslig etterspill hvis de ikke holder seg til div lover, så kan du peke på de 43435 andre uheldige kundene som handlet hos dem og la det være grunn til at du valgte å gå frem på den måten..

 

men seriøst, er det ikke på tide at hw.no gjør noe i denne saken ?

f.eks skrive en artikkel om seriøsiteten til databutikken.com..

dette kan ikke fortsette

Lenke til kommentar
det står så pent så pent på trykk, WEBSHOPGUIDEN!

hadde du bare sjekket databutikken.com på webshopguiden til hw.no så hadde du sluppet dette..

for databutikken hoihoi er noen svindlere til de grader, jeg hadde gjort det enkelt fra starten av, lagt kniven på strupen deres og truet dem med rettslig etterspill hvis de ikke holder seg til div lover, så kan du peke på de 43435 andre uheldige kundene som handlet hos dem og la det være grunn til at du valgte å gå frem på den måten..

 

men seriøst, er det ikke på tide at hw.no gjør noe i denne saken ?

f.eks skrive en artikkel om seriøsiteten til databutikken.com..

dette kan ikke fortsette

 

Jeg hadde faktisk en positiv opplevelse med Databutikken for ca. 2 år siden. Jeg hadde svidd en T-bird 1.33Ghz prosessor p.g.a for svak vifte. Prosessoren var litt brun i kantene, men Databutikken sa med en gang jeg kunne få ny prosessor, siden den ikke var mer skadet enn det den var. Dette var hovedsakelig grunnen til å jeg handlet der igjen + at det bare var Databutikken og It-butikken som hadde skjermen på lager

 

Hvis returen av skjermen ikke går greit, er det nok siste gang jeg handler der :roll: Jeg gir meg uansett ikke før jeg får pengene min refundert. 5300kr er faktisk ganske mye penger for en "stakkars" student. Jeg kommer til å oppdatere denne tråden med jevne mellomrom for å fortelle hvordan det går med saken

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

for å si det på den måten, etter å ha lest x antall poster om hvor udugelige databutikken så ville jeg gjort mest mulig fra starten av, dvs med en gang jeg hadde mottatt en slik mail som du fikk så hadde det vært forbrukerrådet next, da hadde det ikke vært verre enn at du henviser dem til et stort antall sider med poster hvor uheldige kjøper forteller hva som skjedde i deres tilfelle samtidig som du peker på mailen du fikk hvor de tar avstand fra noe de skriver på egen side samt angrerettloven som de skal forholde seg til...

men legg litt press på dem, ikke send mailer hvor du refererer til §3 i div lover, dette gjør du kun i 1 mail hvor du peker på at de selv skriver på egen side hvordan angrefristen fungerer og at det de skriver til deg i mail er stikk i strid med med det som de har på siden..

så pakker du alt inn i en fin pakke hvor du legger til at de bryter angrerettsloven, så avslutter du med at du forventer positivt svar i neste mail hvis de ikke vil ha saken opp i forbrukerrådet..

ser man på fakta så er en ting helt klart, DE taper, det finnes ikke tvil, du kan trekke dette så langt du vil ( ikke at jeg anbefaler det )

og de sitter igjen med alt av problemer i etterkant siden de er skyld i det...

samtidig anbefaler jeg deg å kreve erstatning for tapt tid som har gått bort på å prøve å komme til en skikkelig løsning i denne saken, skal du først gjøre noe mot databutikken så ta av silkehanskene and get down to business.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode råd. Jeg var på postkontoret og sendte pakken i formiddag. Jeg får vel vente til Pakken kommer fram, før jeg begynner å legge press på de. Jeg la ved en liten notis om at de bryter forbrukerloven og at jeg forventer en rask prosess

Lenke til kommentar

overaskende nok står det noe liknende i et brev som medfulgte ved kjøp av min nye cpu: "varen skal ikke være synlig brukt, blablabla. Om varen er forseglet og den brytes gjelds ikke angrerettloven." o.s.v...

 

ble litt overrasket, men jeg går vel heller ikke ut i fra at skjermen din er noe særlig SYNLIG brukt etter kun et par dagers bruk...

 

--alexio

Lenke til kommentar
overaskende nok står det noe liknende i et brev som medfulgte ved kjøp av min nye cpu: "varen skal ikke være synlig brukt, blablabla. Om varen er forseglet og den brytes gjelds ikke angrerettloven." o.s.v...

 

ble litt overrasket, men jeg går vel heller ikke ut i fra at skjermen din er noe særlig SYNLIG brukt etter kun et par dagers bruk...

 

--alexio

Eneste som er synlig er at plastbeholderne som kablene lå i er revet opp/åpnet. Uansett så tar databutikken feil når det gjelder angreretten

Lenke til kommentar

Jeg fikk i dag følgende svar fra databutikken.

 

"Hej!

 

Min kollega svarade:

"Du kan bara ångra köpet av skärmen om den är oanvänd."

Givetvis gäller angerfristen.

Det är detta som gäller: "leveres tilbake i vesentlig samme stand og

mengde."

Med oanvänd menade min kollega att den skall vara som ny för att du

skall kunna returnera den.

 

Var vänlig och skicka ej email till alla adresser vi har samtidigt.

;)

 

Med vänliga hälsningar/Best Regards

Tobias Olsson"

 

Nå har jeg det ihvertfall svart på hvitt at de er enige med meg/angrerettloven. Mulig dette går bra alikevel :shrug:

Lenke til kommentar

Nå har jeg det ihvertfall svart på hvitt at de er enige med meg/angrerettloven. Mulig dette går bra alikevel :shrug:

Ser bra ut det, og regner med at saken går i box.

 

- er imidlertid ikke imponert over klare meldinger fra den webshopen, for jeg sendte de et spørsmål ( 'feedbak form' og linket til omtale på hw.no ) om hvordan de praktiserer angreretten, og her kom svaret:

 

Hei

 

Som vi säger. Är varan oanvänd (obenytted?) så går det bra att angre köpet.

Är varan trasig, defekt, så reparerar vi felet eller sender en ny produkt.

 

MVH datorbutiken.com

 

---

 

De virker ikke akkurat imøtekommende og gir doble tilbakemeldinger - Hvis varen er fysisk skadet eller DOA har det ingenting med angrerett å gjøre etter min oppfatning. Slik som Databutikken feilaktig fremstiller godkjent angresak.

 

Én ting er om f.eks. ei rambrikke ikke overklokker etter forventningene, det er ingen angresak heller, men hvis en skjerm viser under pari er typisk angregrunn vel ? Virker som Databutikken "ikke har lyst" til å være seriøs webshop.

 

.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...