Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] konkursbo opprettet på min eiendom


JMBL

Anbefalte innlegg

Jeg eier en liten næringseiendom der en lokal entrepenør har fått lov til å ta ut steinmasser. i denne forbindelse har han av og til hatt utstyr(som f.eks gravemaskin) på eiendommen.

Nå har denne entrepenøren gått konkurs, og bostyrer skal selge allt han hadde av maskiner og utstyr.

så i dag når jeg er inom eiendommen min en tur, så finner jeg att hele konkursboet står på min eiendom, og intereserte hvalfarter dit for å besigtige utstyr.

Har bostyrer uten videre rett til å ta i bruk min eiendom til dette?

 

gravemaskinen sto der fra før, mens resten av utstyret måtte entrepenøren frakte dit etter ordre fra bostyrer da han ville ha allt på en plass.

 

hva bør jeg gjøre? bør jeg forlange noe?

 

det frister jo mest å bare låse av området og sette opp adgang forbudt skilt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg eier en liten næringseiendom der en lokal entrepenør har fått lov til å ta ut steinmasser. i denne forbindelse har han av og til hatt utstyr(som f.eks gravemaskin) på eiendommen.

Nå har denne entrepenøren gått konkurs, og bostyrer skal selge allt han hadde av maskiner og utstyr.

så i dag når jeg er inom eiendommen min en tur, så finner jeg att hele konkursboet står på min eiendom, og intereserte hvalfarter dit for å besigtige utstyr.

Har bostyrer uten videre rett til å ta i bruk min eiendom til dette?

 

gravemaskinen sto der fra før, mens resten av utstyret måtte entrepenøren frakte dit etter ordre fra bostyrer da han ville ha allt på en plass.

 

hva bør jeg gjøre? bør jeg forlange noe?

 

det frister jo mest å bare låse av området og sette opp adgang forbudt skilt...

 

Har entreprenøren betalt leie til deg for å bruke din eiendom?

Lenke til kommentar

Vel. Dersom du har gitt konkursdebitor (den som her er gått konkurs) rett til å bruke din eiendom, vil jeg faktisk tippe at boets representanter har rett til å gå inn på eiendommen for å ta debitors utstyr nærmere i øyensyn (samt for å hente det). Boet kan faktisk velge å fortsette debitors virksomhet på din eiendom dersom det vil.

 

Jeg gidder ikke undersøke dette nærmere da jeg ikke ser problemet ditt.

Lenke til kommentar

Han har ikke betalt leie. Han har hatt lov til å sprenge fjell og ta ut stein mot att han planerer og rydder opp etter seg.

dette var i utgangspunktet en skriftlig avtale som nå er utgått. men han har holdt på en stund etter avtalen gikk ut.

i forbindelse med att han har tatt ut steinmasser har han ofte hatt gravemaskin stående på tomta, og det har vert en del traktortrafikk frem og tilbake, samt traktoren har stått der noen få dager og dette har vert greit.

forstår også att bostyrer har rett til å gå inn på tomta for å hente evt. gravemaskin, men nå har han kjørt resten av utstyret(2 biler, traktor med maskintralle, gravemaskin, dumper osv.) inn på tomta, og bruker tomta mi til visning for potensielle kjøpere av utstyret.. da mener eg att eg bør ha rett til ivertfall å kreve leie..??

Lenke til kommentar

Ok, da ble situasjonen litt klargjort. Du kommer neppe noen vei med et krav om leie. Etter gjeldende rett KAN man riktignok kreve leie dersom andre bruker ens eiendom urettmessig, men jusen er her temmelig lodden og vanskelig. Det er ikke verd å påberope den i en liten sak som denne. Den som administrerer boet, er sannsynligvis jurist som vet at leie normalt forutsetter en avtale som er inngått på forhånd.

 

Det du imidlertid kan gjøre, er å forklare at du ikke tillater at boets representanter tar seg til rette slik du mener at de gjør vederlagsfritt. Dvs.: Enten må de ta med seg utstyret og forlate stedet, eller så må de svare vederlag. Så blir valget deres. Du får det uansett som du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...