Gå til innhold

gjør wifi-hacking superenkelt ?


xain

Anbefalte innlegg

hei, jeg fant noe på nette, men vet ikke helt om det er sant da.

 

Den uavhengige webutvikleren Eric Butler har laget Firefox-utvidelsen Firesheep.

 

Med denne kan hvem som helst prøve seg som wifi-hacker, om de kobler seg på åpne, trådløse nettverk.

 

Enkelt og greit

 

Installerer man utvidelsen kan man få opp en sidestolpe i Firefox.

 

Her får man opp andre brukere som er koblet på samme åpne, trådløse nettverk, og som også er logget inn på en nettside som Facebook eller Twitter.

 

Ved å ganske enkelt å dobbeltklikke på en av kontoene som dukker opp, kan man logge seg inn på disse sidene med offerets brukernavn og passord. Og dermed har man full kontroll på for eksempel Facebook-siden hans.

 

for mer info besøk http://www.idg.no/computerworld/tema/sikkerhet/article182621.ece

 

vis det er så enkelt, hvordan gjør man det?

takk for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare gi blanke i det, vær så snill.

Ved mindre du skal teste på deg selv og ingen andre.

 

Kripos har gått ut og advarer mot bruk av programmet.

https://www.politi.no/kripos/aktuelt/nyhetsarkiv/2010_10/Nyhet_9184.xhtml

 

Nei, du er ikke kul på skolen hvis du bruker dette til å "hacke" andre sine facebook/whatever kontoer.

 

Firesheep er laget for å bevise en svakhet, bruker du det til noe annet er du ute å kjører.

 

~ Submit

 

Edit: Og nei, du er ingen hacker hvis du bruker slike programmer. Du får det fancye navnet Scriptkiddie siden mest sannsynlig veit du ikke hva du egentlig gjør ;)

Endret av Submit
Lenke til kommentar

For min del så tenkte jeg kun å bruke det på noe uskyldig. Bare for å spice opp hverdagen litt, men vet ikke om jeg gjør det allikevel, når jeg har tenkt over det. Ikke pga artikkelen, men heller det at folk kan føle seg krenket fordi noen har vært på FB kontoen. Kan også skremme folk en del.

Synes egentlig hele greia er ganske skremmende selv. Selv jeg som vet om det har ikke funnet noe bra måte å forhindre at andre kan gjøre det på meg når jeg bruker Chrome. Tror jeg heller skal ta det med til noen som kan prøve å få forhindret dette.

 

Kan imidlertid si at jeg har kunnet logget inn på facebook kontoen til omtrent halvparten av folka og mailen til noen få.

Lenke til kommentar

Generelt bør man unngå å bruke åpne trådløse nettverk. Det samme gjelder lukkede nettverk med felles nøkkel, dersom man ikke stoler på alle som bruker dette. Jeg ville ikke brukt det med andre enn gode venner og nær familie. Hvis man må bruke et slikt nettverk, så kan man sikre seg ved å bruke VPN med kryptert tilkobling. Dersom man ikke har tilgang til slikt gjennom utdanning eller jobb, så finnes det uansett gode løsninger til en rimelig pris. Er jeg paranoid? Nei, bare bevisst på hvor enkelt det er å overvåke trafikken min.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette ble brukt flittig på BI i Oslo veit jeg, så derfor blir hele nettverksstrukturen omgjort der nå. Tanken på at en liten kiddie kan sitte med FB kontoinfo til så store mengder skremmer meg.

 

EDIT: Fint jeg drar opp igjen halvgamle tråder da... :hrm:

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...