Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc booter ikke fra noen enheter


Anbefalte innlegg

Ok !

 

Du kan prøve å kontrollere følgende:

 

-fjerne noe av minne, slik at du kan prøve systematisk. Har du 4 moduler, fjern 2 og kjøre igjen boot fra CD rom.

Ved bluescreen, fjerne igjen 1 og kjøre bare på 1. Kjør det til du ser forandring.

 

Det finnes og programmer som kontrollerer minne, så du kan godt bruke noe hvis du vil.

 

Når det gjelder ahci/raid, så finner du det under Integrated Peripherals >>>>On-Chip ATA Devices>>IDE/RAID Control.

 

 

Det at det er JGOGO.sys i systemet betyr at du har installert Jmicron drivere. Jeg finner ikke denne filen direkte i driver folder, men finner dog at det er unninstall info om det, så den er vel noe som blir lagt/laget/renamed under installasjonen.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ligge under harddisker eller system settings i bios.

Kan se om jeg finner manualen til hk ditt og kan guide deg der.

under on-chip ATA devices er IDE/RAID satt til IDE. Men under feilsøkingen tidligere valgte jeg Load fail-safe defaults. Dette skulle vel fikse slike spesielle innstillinger(?)

Lenke til kommentar

Ellers vedlegger en liten zip file (det er kun recovery console xp-sp2 NO) som du kan brenne på en plate og bootfra den. Ikke annet enn for å sikrer oss at det er de samme resulatene uansett hvilken plate du bruker. (etter du har lastet ned filen forandre .zip til .iso, ikke extract)

Renamet zip filen til iso, men får at filformatet ikke er gyldig når jeg skal brenne den. Imgburn og vista sin std brenner er forsøkt.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å kontrollere følgende:

 

-fjerne noe av minne, slik at du kan prøve systematisk. Har du 4 moduler, fjern 2 og kjøre igjen boot fra CD rom.

Ved bluescreen, fjerne igjen 1 og kjøre bare på 1. Kjør det til du ser forandring.

Har kjørt på en brikke, forsøkt med to ulike, men bluescreen som tidligere begge gangene

Lenke til kommentar

Det var rart det med brenning.

Er du sikkert at det er riktig (slik ? RecoverCons.iso). Har du forandret folder options å vise og ikke hide extentions for filene? slik at den er ikke recovery.iso.zip?

 

Men det er ikke så farlig nå egentlig, siden du nevner at du har Vista og. Hvis du har en Vista plate , kan du prøve å boote fra den. ( DVD rom dog og ikke CD rom).

 

Du har nemlig memtest der som du kan kjøre.

Selvfølgelig det kan og være riktig å prøve å boote fra en USB, slik at CDrom kan koples ut.

 

Og ikke minst ---- kan du boote opp fra den XP plate, med IKKE et eneste harddisk tilkoplet? Uten hardisk vil da komme fram til at det er ikke noe disk å installere, men at i det minste fullføre uten bluescreen?

Lenke til kommentar

Ja, jeg er sikker:) skjuler aldri extensions på maskinene jeg jobber på;)

 

Har ingen vista cd, jobbpc. Jeg har lest at minnepennen må være formatert på en xp for at den skal funke som bootdisk(?) Har ingen annen xp pc, få som kjører det om dagen (merkelig nok:P)

 

Får bluescreen selv uten noen harddisker koblet til. Jeg har en ekstra cdrom som jeg kan prøve, hvis du minstenker feil på cdrom. Men det er vel heller ide kretsen du tenker på?

 

edit: jeg skriver cdrom, men det er jo så klart en dvdrom jeg har

Endret av martin82
Lenke til kommentar

Først den Recovercons file.

Kan du kontrollere hvor mange MB den som lastes ned er? mulig at den lastes ikke ned riktig, ja det må være det.

 

Når det gjelder å få usb til bootable, det er faktisk Vista og Win7 det riktig miljø. XP kan ikke partitionere usb stick, og er dermed ikke mulig å lage en slik disk.

Det finnes jo mange alternativer å få det til i XP og men ikke så enkelt.

 

Å boote XP fra usb er dog litt spesielt. Det krever litt.

Men WinPE fra Vista og eller win7 har alt man trenger for å installere, kontrollere det meste. Å installere XP fra en vista Usb stick (dvs bare med recovery console i usb og xp som en folder i selve Usb, eller som tillegg i en vanlig CD plate går og fint (her bruker man winnt32 for å utføre det.

 

Men ok, vi har ikke kommet langt med MSI din, så hva gjøre man nå da?

 

- å memteste den vil være riktig.

-å skifte kabel og CD-dvd rom vil og være riktig

-å boote opp en annen plate enn XP vil være riktig (jeg vet ikke, men du har sikkert noe ide om det tror jeg)

- å boote opp fra Usb stick med noe annet vil være riktig

- å deaktivere noe i Bios vil og være riktig, ikke noe audio, ikke noe Lan, ikke noe alternativ rom boot.

 

Å nevne å eventuelt flashe bios kan og være riktig, men ikke slik den er nå.

 

Ellers jeg og har XP pro på en bærbar PC also, :)

Lenke til kommentar

Filen er 4.46 MB. Lastet ned på nytt, samme feil (renamet filen til .iso, tok altså bort .zip).

 

Fikk tak i en windows 7 CD. Denne booter og snurrer uten feil. Jeg hadde ingen HD koblet til, så jeg kom ikke videre med clean install. Ingen bluescreen eller problemer.

 

Tilbyr du deg å komme på besøk?:p hehe, kødder.

 

Jeg må vel få filen du sendte, evt hente fra annet sted, til å virke før jeg kan boote til command window og kjøre memtest fra cd/usb. Men tviler sterkt på at det er noe galt med minnet, eller ville jeg sett noe annet resultat når jeg tok ut en og en brikke.

 

Edit: jeg kunne kanskje prøvd denne: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=no&FamilyID=535D248D-5E10-49B5-B80C-0A0205368124

men siden jeg kjører 64 bits OS så får jeg ikke kjørt exe filen..... Kanskje noen kan kjøre den og legge ut filene?

Endret av martin82
Lenke til kommentar

Hei du :)

 

Ja da er det feil med nedlastning, filen er på over 6MB.

 

Men det var bra at den win7 plate klarer å boote opp.

(du har 64 på den andre pc men XP er 32? eller?)

 

Hva har du tenkt å gjøre?

Installere xp på nytt, prøve å deaktivere den joggo.sys sak, eller? Har du plass for å installere xp på en annen disk, slik at du får bedre tid å finne ut hvor det svikter eller?

 

Du trenger ikke alle de diskettene så lenge du har den win7 cd (32 eller 64?). Diskettene vil ikke gjøre annet enn å laste inn alle de filene som din XP laster inn allerede for så å bruke I386 folder i CD plate uansett. Det når det gjelder å installere xp igjen.

 

 

Men den recovercons filen jeg hadde i går er derimot kun den recovery console delen.

Her er den hvis du skal prøve med den.http://www.rapidshare.com/files/435558628/RecoverCons.iso

Lenke til kommentar

bluescreen med recovercons cd.

 

Jeg har ingen tomme disker, så ønsker ikke slette alt som er for å installere os. og siden xp ikke funker så har jeg ikke noe os å installere. XP er 32, vista på laptop er 64. vet ikke hva windows 7 er, som jeg har på cd.

 

for åd eaktivere jgogo.sys må jeg vel inn i recover modusen, noe jeg ikke får til verken med xp cd eller recovercons.

 

windows7 sin setup er jo helt ulik xp sin, og gjør sikkert ting på en helt annen måte, siden den ikke kræsjer.

 

Hva jeg skal gjøre? hehe, godt som! blir vel ny pc hvor jeg kan gjenbruke noe av det som funker på den gamle tenker jeg (eller noe sånt).

 

Må jeg gjøre noe spes for å boote fra usb? Prøvde usb-zip, usb-disk og det tredje alternativet, men får det ikke til.

Lenke til kommentar

Til vi kommer til mer spesific, så burde du kople den XP disken din i sataport 1, og ellers sata3 , og boot fra win7 plate.

 

Når du kommer til install now , ned til venstre, har du Reparere my computer alternativet. Klikk på den, deretter next, og velg Commandpromt.

Det er neste det samme du har XP. Fra det cmd kan du chkdsk og ikke minst eventuelt rename den jogo.sys i system32 folder.

Jeg skal kontrollere hva annet vi kunne utføre uten å komme i enda mer problemer.

Win7 vil gi deg mulighet å kople usb eller annet på en usb port, slik at du kan kopiere ut noe ut.

Med diskpart commando vil du se partitionene , skrive dem ned slik at vi kan avgjøre eventuelt hvor du kan installere XP igjen.

Vi skal ikke formatere, så mulighet vil være der at en ny xp installasjon kan fullføres.

 

Slik at du vet det:

-for å installere xp i en partition, trenger vi ikke annet enn å boote fra Win7 plata, og at vi har en usb stick med I386 folder i. I386 folder kopieres fra xp cdplate (det kan du gjøre i din vista maskin)

 

Det er det mest pålitelig tror jeg, fordi vi skal teste at en xp installasjon er mulig, uten å ha noe kontakt lenger med det cdrom eller med den sataport 1, og hvis det fullføres, så vil du ha alt du hadde i denne disken uansett, + den gamle installasjon.

Lenke til kommentar

Herregud som jeg ler.

 

Første forslaget i emnet som jeg gav deg. 3 dager med masse tull. SÅ forsøker du å bytte batteriet....

 

Told you so!

 

 

Du får blåskjerm pga OSen plutslig mister kontakt. Uten å vite bluescreen koden, så kan jeg tippe at det kan hende det var akkurrat nok spenning i den for å få gang, men så kutter den osv. Nesten som om du skulle nappe ut noe hardware mens maskinen er på (som også ville gitt deg bluescreen, med mindre du hadde hotswap da).

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

nei, dette holdt i 15 minutter. Henger igjen når skal starte booting av windows. Har vært helt inne i oset i sted etter litt fikling med floppy disk 40 feil, og tilbakestilling av fail safe settings i bios og endre boot prioriteten til diskene (disk med OS i første ata port satt jeg til 1. pri).

 

Men for å restarte for å sjekke at alt er ok så hang den seg igjen. Safe mode stopper fremdeles på jgogo.sys

 

Får prøve et par batterier til i morgen. Det som står i nå tok jeg fra en gammel pc fra jobben som de skal kaste, mulig det tilfeldigvis er gåen også. Kan hente et par til og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Regner med at det er Clear cmos jumperen. Clearet og er tilbake med floppy disk fail (40) og feil priority på HD boot.

 

bluescreen på setup cd.

 

Endrer boot priority, starter uten cd=> kommer inn i windows.

 

Istedet for å laste fail safe setting i bios for å fjerne floppy disk fail, andre forslag? Etter nok en restart laster windows som vanlig, kun floppy feilen igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har et eldre MSI-hovedkort på socket 478 som nektet å boote fra harddisk også. Her gjenkjennes imidlertid ikke harddisken i BIOS, så det virker som om SATA-kontrolleren på HK er gåen. Funker dog fint med en IDE-disk.

 

På meg virker det som om alle enhetene du har prøvd å boote fra er SATA-baserte. har du prøvd å boote f.eks. fra USB?

Lenke til kommentar

jeg er blind på det ene øyet, om ikke begge. Letet etter floppy settingen flere ganger i går kveld etter googling, men fant den ikke. Men den dukket jo så fint opp nå.

 

Da ser det ut til at maskinen fungerer. Hvis jeg loader fail safe setting i bios så får jeg problemer igjen, så jeg skal ikke røre bios på en stund. Virker som noe ikke er heeelt stabilt.

 

Da takker jeg for hjelpen fra alle sammen. Helt supert at dere setter av tid til slike problemer:) Håper jeg slipper å åpne denne tråden igjen:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...