Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med internett over LAN


Anbefalte innlegg

Hei og hill alle eksperter :)

 

Jeg har to PC-er.

 

Én packard bell netbook med Windows Vista. Når jeg kobler LAN-kabelen til nettverkskortet er alt i sin skjønneste orden.

 

Én Samsung R522-laptop med Windows 7. Når jeg kobler LAN-kabelen til nettverskortet her var alt i sin skjønneste orden. Så en dag slutta noe å fungere. Jeg får beskjed om at nettverkskabelen er koblet fra selv om den ikke er det. Jeg har forsøkt med forskjellige kabler, jeg har kjørt recovery, jeg har oppdatert driver. Nå har laptopen til og med vært inne hos Datakjeden til service, ifølge dem var ingenting galt; men problemet er her fortsatt.

 

Jeg har vage minner om en feilmelding som sa noe om IP-konflikt da problemet oppsto. Men jeg er usikker på hvor mye man kan stole på dette minnet.

 

Alle tips mottas med glede.

 

Si fra om dere trenger tekniske spesifikasjoner på ting.

Endret av Enok5000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo masse oppdateringer til R522. Til og med LAN drivere.

http://www.samsung.com/no/support/detail/supportPrdDetail.do?menu=SP01&prd_mdl_name=NP-R522

 

Vanligvis pleier det å være et autoupdate software som Samsung har installert på maskinen din. Denne skal opdatere alt for deg. Har du kjørt den?

 

Når du har problemer, så bør drivere o.l. være et av de første plassene du kontrollere.

 

 

Det er også en ny BIOS oppdatering til laptoppen din: http://www.samsung.com/no/support/detail/supportPrdDetail.do?menu=SP01&prd_mdl_name=NP-R522

 

Om du ikke vet hvordan du oppdatering BIOS, så bør du du LESE nøye. Det er viktig at du ikke roter det til, fordi ellers kan du risikere å "låse" opp hele PCen. Størm kabelen skal alltid være i når du oppdaterer.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jeg har oppdatert drivere, som jeg skrev i førsteinnlegget mitt. Og PC-en har vært inne til service, hvor drivere o.l. er det første man ser på (regner jeg med).

 

Og det er litt vanskelig å kjøre autoupdaten når man ikke får kobla seg til internett. (Men jeg kan selvsagt bære den bærbare til et sted med et koselig trådløst nettverk jeg kan bruke.)

 

Men takk for tips, jeg skal se på det.

Endret av Enok5000
Lenke til kommentar

Javel, men jeg har altså gått inn på samsungs sider (de samme som du linker til) og lasta ned nødvendige ting.

 

Og når Datakjeden sier det ikke er noe galt med nettverskortet, må problemet nødvendigvis ligge i nettverket her(?). Da er det litt rart at nettverket fungerer helt fint på andre PC-er.

 

(Nå skal det uansett installeres nytt fibernettverk her i løpet av de neste ukene, så da forsvinner forhåpentligvis dette problemet.)

Endret av Enok5000
Lenke til kommentar

Bare lurer på om det kan har med låsing av ipadresse å gjøre.

Hvis du kun får en ipadresse og den er låst til macadressen til det ene nettverkskortet (PC som fungerer), så vil du ikke få nett på den andre.

Det greieste kan jo da være å bruke en egen router. Da slipper du problemer med mangel på adresser. Kjekt med trådløsnett også.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å anbefale noe for andre... Men skal du ha en rimelig trådløsrouter, så er D-link DIR-600 tilgjengelig fra 179.- i prisguiden!

Den duger lenge for gjennomsnittsbrukeren. Kan flashes med DD-WRT firmware om man ønsker mere funksjonalitet.

 

Selv har jeg en Asus RT-N16 som har gigabit og tåler 300.000 forbindelser, men det er kanskje overkill for å surfe på nettaviser :-)

 

Ellers har man Netgear WNDR3700 som har 2,4 og 5GHz trådløsnett for ca 900kr.

 

D-link DIR-655 er en bra klassiker med gigabit til ca 600.-

Lenke til kommentar

Prøv dette:

 

- Skriv «cmd» via Kjør/Run (Windowstast+R).

- Tast inn «ipconfig /registerdns». Vent fem sec.

- Tast inn «ipconfig /flushdns». Vent fem sec.

- Tast inn «ipconfig /all» og se hva som dukker opp som IP-adresse og DNS.

 

Har DIR-655, men nå snuser jeg på en router fra Linksys i mellomsjiktet. Mest fordi jeg vil ha skjulte antenner, og Linksys' nye routere er bygget under dette prinsippet. Sett med estetiske briller, er Linksys sine nye modeller pene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...