Gå til innhold

for de som skal inn i Kampeskadronen(KESK)/HTTS januar 2011


jkfoto

Anbefalte innlegg

Hei lager en tråd for de som skal inn i Kampeskadronen(KESK)/HTTS januar 2011.

 

Jeg skal inn da, noen andre?

Noen som har noen tips for tjenestestilling man bør forsøke å få?

Noen som vet hvordan det er med perm i KESK?

Jeg tenker selv trolig å holde på i forsvaret en liten stund..

 

 

http://www.mil.no/haren/tradok/start/fakta/article.jhtml?articleID=165969

http://no.wikipedia.org/wiki/Kampeskadronen

groupindex_kampeskadronen.jpgkesk_09.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En stilling som fotsoldat er aldri helt feil, veldig relevant mtp TMBN F.eks. Det gjelder også CV90 skytter \ vognfører, dette er et dyrt kurs for forsvaret, så de ønsker nok å beholde gode folk fra disse stillingene.

Fot er likevel mest allsidig, det er også her du får den fysisk tyngste tjenesten samt mest stridsrelevant trening.

 

Ellers kan jeg si at Kesk virker som en utmerket avdeling, kjenner sånn halvveis noen av befalene der, og de virker både dyktige og hyggelige.

 

Edit: Gled deg til kulden på Rena vinterstid, skikkelig kuldehøl:)

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Var kaldere på Rena sist vinter enn det var på Skjold (Mulig unntak om du tar mauken + vind i betrakning). Men det skal sies, det kaldeste jeg har opplevd var i Indre Troms under Nato øvelsen i år, med 50 effektive...

 

Ikke at Rena er så mye bedre, ble målt -36 nede i Rena sentrum sist vinter. Vind ikke tatt i betraktning. Er ihvertfall en langt finere leir, større "by" og litt mer liv mtp høyskolen på Rena, enn du finner i nord, spesielt Skjold.

Lenke til kommentar

Sesjon har da absolutt ingenting å gjøre med hvilken tjenestestilling du får, dette avgjøres ved at du søker på de stillingene du kan tenke deg innad i eskadronen \ kompaniet og på bakgrunn av hvor dyktig du har vært i rekrutten blir du plassert der befalet mener du passer.

 

Skytter cv90 krever ikke førerkort nei.

Lenke til kommentar

Sikker? Hos oss hadde alle vognrelaterte stillinger et krav om førerkort, fordi dem som var vogncrew også for det meste kjørte feltvognene og beltevognene

 

Så på øvelser hos dere var vognene uten skyttere da disse kjørte andre vogner?

 

I min esk var det minst 2 skyttere på cv90er som ikke hadde lappen, så kurset i seg selv, og tjenesten som skytter krever ikke lappen.

Lenke til kommentar
Så på øvelser hos dere var vognene uten skyttere da disse kjørte andre vogner?

 

Ikke alle øvelser som innvolverte cv90.

Mye patrule i sibo med feltvogn bla.

Kompaniet trenet opp til en deployment til PRT-Meymaneh(Som Tmbn stjal fra oss), og der skulle det bli brukt mye feltvogner.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg var i KESK'en kont 0110 så kan nok svare på noen spørsmål.

 

Først og fremst JA, du trenger lappen for å i det hele tatt bli vurdert som CV personell, selv var jeg i staben, der jeg kjørte mye feltvogn (MB 240), og drev med mye logistikk.

 

Hvis man har lyst å komme på CV, så må man vise at man er svært ansvarsbevisst, ha gode holdninger, og kunne tenke utenfor boksen.

 

Fot har også mange gode stillinger, og jeg kan garantere at man får skyte MYE (med påfølgende puss fra helvete^^), man kommer også til å bli noen av de best trente vernepliktige, siden KESK støtter alle hærens avdelinger som OPFOR, (motstandere).

 

Alt i alt synes jeg det var et ekstremt bra år, og for dere som vet dere skal inn der, så sier jeg lykke til og stå på som f...

 

PS: Mek 3 / stab er best^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...