Gå til innhold

Hvordan skal retur av vare føres i regnskapet?


Anbefalte innlegg

Hvis kunden sender varen i retur og får refundert penger for kjøpet (evt også utgifter til frakt), hvilken kontoer i bruker jeg for å føre dette?

 

Og er det riktig at hvis jeg startet opp en bedrift i 2010, kjøper varer for 20.000kr i løpet av året, og finner ut at verdien på varelager er 5000 kr ved årets slutt, så skal det føres slik:

 

Kredit Beholdningsendring 4390 5000kr

Debet Varelager 1460 5000kr

 

?

 

Er nybegynner i regnskapsføring, så håper noen kan gi meg et dytt i riktig retning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kunden sender varen i retur og får refundert penger for kjøpet (evt også utgifter til frakt), hvilken kontoer i bruker jeg for å føre dette?

 

Og er det riktig at hvis jeg startet opp en bedrift i 2010, kjøper varer for 20.000kr i løpet av året, og finner ut at verdien på varelager er 5000 kr ved årets slutt, så skal det føres slik:

 

Kredit Beholdningsendring 4390 5000kr

Debet Varelager 1460 5000kr

 

?

 

Er nybegynner i regnskapsføring, så håper noen kan gi meg et dytt i riktig retning.

 

Reverser prosessen.

 

Litt usikker på hva du mener på det siste spørsmålet der. Har du kjøpt varer for 20 000,- som er verdt 5000 ved årets slutt? Er det svinn eller nedskrivninger?

 

Hvis det er så at du har vareopptelling og finner ut at du har varer for mindre enn det du har i regnskapet skal det korrigeres slik.

 

Du har kjøpt for 20 000,-. Finner ut at varelageret er verdt 15000,- ved årets slutt

 

Varelager: 20 000 - 5000 = 15 000,-

Beholdningsendring = 5000,-

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Litt usikker på hva du mener på det siste spørsmålet der. Har du kjøpt varer for 20 000,- som er verdt 5000 ved årets slutt? Er det svinn eller nedskrivninger?

 

Hvis det er så at du har vareopptelling og finner ut at du har varer for mindre enn det du har i regnskapet skal det korrigeres slik.

 

Du har kjøpt for 20 000,-. Finner ut at varelageret er verdt 15000,- ved årets slutt

 

Varelager: 20 000 - 5000 = 15 000,-

Beholdningsendring = 5000,-

Dette er avhengig av hvordan varesalg og kjøp er ført i regnskapsåret. Om alle innkjøp er ført inn på balansekonto for varelager, og alle salg (minus avansen, m.a.o. kreditpostering ved salg er lik debetpostering ved innkjøp samme vare) er ført ut fra denne, så skal saldo på varelagerkonto i teorien stemme med faktisk verdi (bortsett fra svinn og verdinedskrivninger). Vanligvis (kommer an på hvor fancy regnskaps- og beholdningsstyringsprogram bedriften har) gjøres det vel ikke sånn, alle vareinnkjøp føres mot kostnadskonto "varer for videresalg", og alle salg føres mot inntektskonto for varesalg. Saldo på varelagerkonto i regnskapet avstemmes så med faktisk varelager kun ved hver varetelling.

 

Er regnskapet ført på den måten, slik at alle vareinnkjøp er ført direkte mot kostnadskonto, så er beholdningsendringen ved årets slutt en økning på 5.000, i forhold til åpningsstatus på 0,-

Trådstarters føringseksempel, med 5000 inn (debet) på varelagerkonto 1460, og 5000 ut (kredit) fra beholdningsendringskonto blir dermed helt rett. Da vil saldo (5000) på konto 1460 (forutsatt at det ikke er ført andre posteringer mot denne) samsvare med reellt varelager (5000).

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...