Gå til innhold

NGT - Thompson modem, DMZ og deaktivering av ruter


Anbefalte innlegg

Her er saken - jeg har til nå bodd i blokk og hatt GET leverandør (både på godt og vondt, synd å miste det nå som CD begynner å yppe med hastighetene, regner med Get må følge etter, men nok om det). Har kjøpt meg hus, og der var NGT eneste alternativet. Desverre ingen VDSL, men ut i fra avstand og linjetykkelse blir det nok 20/1,2 - liten nedgang if ra dagens 25/4..

 

Har fått meg et Thompson MODEM/ruter i posten, og lurer nå på et par ting :

 

Spm 1 Har NGT sine thompson rutere en IP som fungerer som DMZ, hvis ja hvilken IP?

 

Har en dlink 655 som jeg er godt fornøyd med, og vil gjerne ha muligheten til å selv leke med porter etc, i og med at jeg har server og fjernstyring av pc etc.

 

Ser at flere deaktiverer ruterfunksjonen og bare bruker modemet i Thompsonen.

Har ikke planer om å kjøre heftige torrents etc. Jeg makser linja mi på andre måter :-)

 

Spm 2 Er det en fordel å deaktivere ruter i forhold til å bare kjøre via DMZ? Ev hva er fordelen?

 

Nå (hos GET) har jeg ikke brydd meg med å deaktivere ruteren i modemet deres, kjører der med dmz, og har ikke hatt et eneste krasj i oppsettet som følge av overbelastning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har ikke en DMZ-IP, men du kan velge en IP som DMZ i routermodem.

Fordelen med å bruke bridge framfor DMZ er at du får tilgang til alle portene (routermodemet til NGT kjører ellers tjenester på port 80, 21 etc). I tillegg blir nettverket mere stabilt. Når du kutter routerfunksjonen, så belastes ikke CPU med routing.

 

Sjekk ellers her: http://ngtforum.net/index.php?forum=6

Lenke til kommentar

Takker for svar. Skal se om det ikke blir til at jeg deaktiverer ruteren da. Ser ut som at det bare er å resette det dersom jeg "føkker" det til, slik at jeg ikke har noe å tape egentlig. Regner med noen sier ifra dersom min antagelse om resett ikke stemmer.

 

Liten digresjon - jeg ble medlem 4 år før deg (nesten på dagen), og du har så og si nøyaktig 10 000 flere innlegg enn meg. Imponerende aktivitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...