Gå til innhold

Spill sitter fast i varekjøp som heves - Forbrukerkjøpsloven


Cxz

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en PS3 som ble sendt inn på reparasjon for 6 uker siden. Jeg har planer om å få hevet dette kjøpet siden reparasjonen ikke har skjedd innen rimelig tid (etter å ha kontaktet Forbrukerrådet ble jeg fortalt at rimelig tid anses som 2-3 uker §30 og §32), og jeg har noen spørsmål i den anledning.

 

I konsollen var det et spill som ikke kunne fås ut. Hvis jeg får hevet kjøpet, har jeg da rett til å få erstattet spillet? Og har selgeren rett til å sette meg enda lenger på vent hvis han mener konsollen kommer om 3-4 dager (som vedkommende har sagt i 3 uker nå)?

 

Takker for alle svar - spesielt svar understreket av loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selger nektet å heve kjøpet, men tilbydde meg omlevering i stedet. Siden konsollen jeg leverte inn er en PS3 60 gb-modell, avslo jeg tilbudet, siden jeg mister vesentlige og viktige funksjoner som jeg baserte kjøpet mitt på (PS2-kompatibel, 4 USB-porter, minnekortleser, unik design) hvis jeg aksepterer å få en PS3 240 gb-modell i retur. Har derfor levert inn en klage til Forbrukerrådet.

 

Noen som har sett noen liknende saker og har noen formeninger om hva utfallet blir? Kan ikke fatte eller forstå hvis jeg ikke kan få hevet kjøpet i denne saken.

Endret av Eksistens
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet har tidligere uttalt at 5 uker er "rimelig tid", så de er som vanlig ikke enige med seg selv. Men uansett er seks uker over det som kan regnes som rimelig tid og du har rett på å få hevet kjøpet.

 

Du har krav på å få igjen spillet som sitter i din PS3, uavhengig av om du hever kjøpet på selve spilleren eller ikke. Det er fortsatt din eiendom så lenge spillet ikke var med i en pakkeløsning da du kjøpte konsollen.

Lenke til kommentar

I min butikk erstatter vi alltid slike spill for kunden. Ferdigreparerte konsoller har en tendens til å komme tilbake uten spillet som satt i...

 

Anyway trådstarter, hva skal du gjøre med det hevede kjøpet? Kjøpe deg en PS3 250GB og putte resten av pengene i lomma? Husk at selger kan trekke fra 20% pr år, og du får igjen rente fra kjøpsdato, så det du vil ende opp med å få tilbake er ca 2500-3000,- uansett.

Lenke til kommentar

Har planer om å investere pengene i en PC. Synes det er kritikkverdig at selger ikke går med på heving når omlevering av tilsvarende vare som jeg kjøpte ikke er mulig.

 

Jada, selger har sikkert rett til å kreve bruksfradrag, men jeg har jo på min side i så fall også rett til å kreve forsinkelsesrenter. Det får nå bare bli som det blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...