Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anonymitet på nett og lover!


TitoX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

lurte på om noen bare kunne gi meg en kjapp innføring i hvilke lover som gjelder for anonymitet på nett her hjemme i Norge.

 

Sier loven noe om bruk av f.eks. TOR eller andre proxy tjenester?

 

Spørsmålet ditt er veldig vagt, du vil antagelig få bedre svar om du presiserer det litt.

 

Men for å si noe:

- Det er ingen lover som spesifikt sier noe om å opptre anonymt.

- Å bruke falsk identitet - enten gjennom å opptre som andre, eller å bruke fiktivt navn et sted hvor det tydelig forventes at du skal oppgi korrekt identitet, vil antagelig i noen tilfeller komme inn under regler om dokumentforfalskning og/eller svindel.

- Ekomloven, særlig paragraf 2-7, 2-8 og 2-9, regulerer ISPers taushetsplikt og når de kan gi informasjon om kundene til politi og andre.

- Jeg vet ikke om noen paragrafer som tilsier at det er ulovlig å gå via proxyer.

- Dersom du lar andre benytte seg av en proxy hos deg, som vel er litt av konseptet med TOR, vil du kanskje falle inn under Ekomlovens definisjon av "tilbyder". Det vil i så fall innebære at politi/påtalemyndighet kan forlange utlevert den informasjonen du måtte sitte på om brukerene dine. På den annen side har tilbydere såvidt jeg forstår ingen plikt til å lagre noe som helst pr. i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...