Gå til innhold

Forsterker input, er det slik denne fungerer?

sameoldwall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne noen svare på et spørsmål jeg har? Jeg er i ferd med å kjøpe en Roland Cube80X, og jeg lurte på, med min Marshall så setter jeg inn en forvrengnings pedal i input kanalen, men med en Roland cube80X, kan jeg sette distortion pedalen et annet sted som kanskje heter input 2 eller lineout, noe lignende? det jeg har funnet ut er at pedalen endrer lyden som kommer ut av forsterker gir, og endrer den i pedalen, så i teorien min funker det ikke slikt jeg forklarte spørsmålet, men jeg trenger bare å vite om det er slik det funker. kan noen forklare?

Når jeg har forvrengnings pedalen i min marshall 30w koblet til, så lager den busselyd, men den busselyden demper seg litt når jeg berører strengene eller noe som er laget av metal.

så det jeg forventer, er at den lyden forsvinner når jeg kobler den til en roland80X, fordi den har flere kanaler.

hilsen en veldig ivrig gitarelsker

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det du beskriver er en effektsløyfe(tror ikke en cube 80x har dette). lineout er nettopp en lineout, altså lyden fra forsterkeren kommer ut der, for å kunne gjøre opptak osv, så kobler du en pedal på den, blir det ikke noe action. hvis det er 2 inputs, så har mest sannsynlig en av de mere gain/volum enn den andre. den summe-lyden du nevner er så og si uungåelig når du spiller med vreng. :)

Skrevet

det du beskriver er en effektsløyfe(tror ikke en cube 80x har dette). lineout er nettopp en lineout, altså lyden fra forsterkeren kommer ut der, for å kunne gjøre opptak osv, så kobler du en pedal på den, blir det ikke noe action. hvis det er 2 inputs, så har mest sannsynlig en av de mere gain/volum enn den andre. den summe-lyden du nevner er så og si uungåelig når du spiller med vreng. :)

Jaha, Men med "uungåelig når jeg spiller med vreng", mener du vreng-pedal, vreng på forsterkeren, eller vreng på gitaren? jeg har en kontroll på gitaren min som gjør at hvis den er på så gir den mindre fyldig lyd, men da kan jeg fyre av pinch-harmonics, men hvis den er av, får jeg en mye fyldigere lyd på soloene plus at den busselyden er borte (er ikke så stor forskjell på riffene om den er av eller på) og den lyden liker jeg best, så jeg vil gjerne ha en slik fyldig lyd og alikevel kan fyre av pinch... Tusen tusen takk for at du svarer, forresten =)

Skrevet

er ikke helt sikker på hva du mener med den kontrollen din, men si hvilken gitar det er, så kanskje jeg vet hva du mener :) slik summing er omtrent umulig å unngå hvis du har mye vreng på, uavhengig om vrengen kommer fra en pedal eller fra forsterkeren. send link/bilde til gitaren din, eller gi meg navnet på den, så blir det lettere å se hva du mener ;)

Skrevet

er ikke helt sikker på hva du mener med den kontrollen din, men si hvilken gitar det er, så kanskje jeg vet hva du mener :) slik summing er omtrent umulig å unngå hvis du har mye vreng på, uavhengig om vrengen kommer fra en pedal eller fra forsterkeren. send link/bilde til gitaren din, eller gi meg navnet på den, så blir det lettere å se hva du mener ;)

den er grei ;) Jeg har en ESP F50 (black) den nedre kontrollen kontroller "fyldigheten" som jeg kaller det

Skrevet

Svaret på det originale spørsmålet ditt er nei, du kan ikke sette vrengpedalen din noe annet sted enn mellom gitaren og inputen på rolanden(gitt at det er denne forsterkeren du snakker om). Eneste stedet du kan plugge i en gitar, er "input" på toppen. På baksiden har du diverse plugger til fotbrytere, ekstern høytaler, line out og hodetelefoner/stereoopptak. Du har også en aux in minijack som sikkert er for å koble til cdspiller/mp3spiller.

Den støyen er ikke uvanlig når du spiller med vreng, du kan evt prøve å skru ned på gainen på pedalen. Evt kan det vært noe som ikke er som det skal med ledningene inne i gitaren, men hvis det ikke støyer når du ikke har på pedalen, er det nok ikke gitaren.

Den nedre kontrollen, er enten en tonekontroll(hvis du skru på den)som tar av de lyse frekvensene i lyden eller en pickup-velger, der du velger hvilken pickup du bruker. Dette er avhengig av hva du definerer som "nedre"

Nå vet jeg ikke hvilken marshall-forsterker du har, men du kan jo prøve å utforske de innebygde vrenglydene i rolanden, så kanskje støyet forsvinner

Skrevet

den er grei ;) Jeg har en ESP F50 (black) den nedre kontrollen kontroller "fyldigheten" som jeg kaller det

hvis du mener den knotten du kan skru på, så er det en tonekontroll. den kan fjerne diskant fra gitarlyden, noe som igjen vil fjerne litt summelyd. hvis du mener den spaken du kan bevege på, så er det en velger mellom mikrofonene på gitaren.

for flere tips les innlegget til han over meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...