Gå til innhold

Hvilken fotobok passer?


Anbefalte innlegg

Som kanskje noen kan se/ huske er jeg en fersking med som fort har lært mye. Føler selv at jeg faktisk kan si meg litt erfaren nå.

Kjører så å si 100% på TV,AV og M på mitt Canon kamera.

Kjøpte første kamera tidlig i sommerferien men har allerede oppbygge et lite nettverk hvis man vil kalle det det.

Har to faste ”arbeidsgivere” jeg leverer bilder til, og har også en meget sannynlig fremtidlig job som ftograf i lokalavisen.

For å se litt om meg som fotograf se her : www.knuthsolberg.smugmug.com

 

Har hørt noe om bøkene som heter digital fotografering. Bøkene er skrevet av Scott Kelby og er oversatt til norsk.

Er tre bind av den.

”Boken om Digital Fotografering”

”Boken om Digital Fotografering – bind2”

”Boken om Digital Fotografering-bind3”

 

Som sagt kjører jeg manuelle innstillinger å kan/skjønner forskejllen på bledner/lukker/iso i forhold til hverandre. Men litt mer om div lysmålinger, hvit-balanse, og andre ”fiffige” innstinlinger ønsker jeg å lære mer om.

Har også kjøpt Lightroom 3, og har en prøveversjon av CS5. Så kunne jo kanskje vært noe med noe bøker om noe av disse programmene?

 

Er de tre bøkene noe å satse på?

Evnt, noen bok/bøker som er værdt å få med seg angående cs5 og Lightroom 3?

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:scared:

Med fare for å hente deg ned fra den lille rosa skyen du sitter på; det er ganske provoserende å lese om noen som kaller seg erfaren men ikke vet noe særlig om lysmåling og hvitbalanse.

 

Du burde f.eks lese manualen til kameraet ditt...

 

Vil helt konkret også anbefale Magnar Fjørtofts "Digital fotografi i praksis"

LR3/CS5 fins der nok veldig mange tutorials å oppspore veldig lett på f.eks Youtube.

Lightroom3 er forresten lett å lære seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si jeg er på den rosa skyen akkurat.

 

Føler jeg får til det jeg kan. Det er det jeg mener. Vet det er så mye mer en det jeg alt kan. Og Lysmåling og hvitbalanse er noe av det viktigste i bildet så vit jeg vet.

 

Lest manualen flere ganger, å tatt til meg det som er der om det.

Lenke til kommentar

Eg har lest Scott Kelby sine bøker og følte dei tok gjekk litt inn på alt, men spesielt inn på det med portrett biltere og lyssetting av desse. Med tanke på ekstern blitz og reflektorer.

 

For min egen del kunne eg tenke meg at han hadde hatt meir fokus på natur/landskapsbileter.

Lenke til kommentar

:scared:

Med fare for å hente deg ned fra den lille rosa skyen du sitter på; det er ganske provoserende å lese om noen som kaller seg erfaren men ikke vet noe særlig om lysmåling og hvitbalanse.

LOL

Ikke kast stein på ei flaske brennvin!

Ikke kast stein... :hmm:

 

Du må ikke kritisere andre slik, det er ikke snilt! Spesielt ikke når du selv ikke kan forholdene mellom blender, lukkertid, ISO, blitsstyrke etc. selv. Kanskje du har lært det nå?

Straks noen(jeg) kritiserer deg så begynner du å grine og kaller folk drittsekk(meg).

 

 

 

TS@ Du vil få mer ut av å se gjennom alle DTown episodene og kjøpe en måned på kelby training enn å de 3 bindene fra Kelby. Det samme gjelder Lightroom.

 

http://kelbytv.com/

http://www.kelbytraining.com/

Endret av Haandværkaren:-/
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte de to første Kelby-bøkene i en "bundle". Det var, for meg (viktig å presisere), totalt bortkastede penger.

Du lærer (etter min mening) ingenting av bøkene til Kelby.

Bøkene er av typen "Gjør-slik-og-slik-fordi-jeg-sier-det" og absolutt ingen forklaring på hvorfor.

"Ta portrett på blender f/2,8" Ingen forklaring om hvorfor eller om/når du skal bryte "f/2,8-regelen". Eneste forklaring er "Fordi Kelby sier det skal være sånn".

 

Personlig for meg stiller Scott Kelby i akkurat samme klasse som Ken Rockwell. J*vla skrythalser som tror de kan noe.

 

NEI!

Jeg er ikke hverken ekstremt flink eller ekstremt uflink fotograf. Jeg lærte meg blender/lukker/ISO gjennom prøving og feiling og "Digital foto i praksis" og "på den harde måten".

Likevel har jeg HDD'n full av total-bom-bilder.

Jeg sletter *ingen* bilder. Man finner alltid på noe kreativt senere.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...