Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg i Bilen (Sub, Forsterker osv..)


Skyb3rt

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en bil som jeg skal installere annlegg i, og jeg trenger litt hjelp! Jeg har høytalere og CD/radio.

 

Dette har jeg:

CD/Radio: http://netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=20549231

Høyttaler: http://netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=21134156

 

Dette lurer jeg på om jeg skal kjøpe:

Sub: http://netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=20638446

Forsterker: http://netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=22741511

 

Og bør jeg ta denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Installasjonspakke-for-montering-av-sluttrinn/

Eller denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Startsett-kabel-High-End/

 

Høyttalerne(2stk) tenkte jeg å montere på "hattehylla", som blir drevne av en forsterker, sammen med en sub.

 

Men jeg lurer på om de på netthandelen er noe å satse på?

Og når jeg tenker meg om så er sub + høytaler tilsammen på 1300 W, så jeg trenger en forsterker på 1300 w for å yte maks? Har jeg rett i det?

Også har jeg lest noe om en katalysator(?) Hva er det egenltig?

Endret av Umuligt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei og nei, netthandelen og biltema må du holde deg unna, 131kr for de høyttalerene er ikke billig, det hadde vært bedre å kjøpt øreplugger til en hundrelapp.

 

Høyttalere i hatthylla er heller ikke bra når du skal ha sub i bagasjen, så de var vel i grunn et bomkjøp, med mindre du vil ha dem i kasser.

Det er foran du sitter og kjører, og da er det der du skal prioritere lyden.

 

Spilleren du har kjøpt er heller ikke noe å rope hurra for, men den får duge.

 

Forsterkeren yter kanskje 4x75w rms, og blir litt svak til å drive sub med.

 

Det beste er hvis du sier hvor mye du vil bruke på sub og forsterker, så kan vi prøve å lede deg på rett vei ;)

Lenke til kommentar

Asså, det jeg har tenkt til er å skaffe en forsterker som drar det to høytalerne som jeg har kjøpt, og en sub jeg må kjøpe. Men går det ikke da an å kjøpe en 4 kanals forsterker og brokoble to utganger til en sub, og bruke de to andre utgangene vanlig?

 

Viss jeg f. eks kjøper en sånn: http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sluttrinn-c78173/zachry-k475-p333286/

 

Så kan jeg koble to utganger sammen slik at ved 2 ohm blir det:

2x120 w RMS

1x240 w RMS

 

Tar jeg feil nå?

 

Da blir det vell en sub på rundt 250 w rms(ca 1000 ekte W) ?

 

Edit: Sedsberg, viss du leser lengre oppe, så har jeg spiller og høytalere. Det er bare en forsterker og sub jeg trenger.

Endret av Umuligt
Lenke til kommentar

Asså, det jeg har tenkt til er å skaffe en forsterker som drar det to høytalerne som jeg har kjøpt, og en sub jeg må kjøpe. Men går det ikke da an å kjøpe en 4 kanals forsterker og brokoble to utganger til en sub, og bruke de to andre utgangene vanlig?

 

Viss jeg f. eks kjøper en sånn: http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sluttrinn-c78173/zachry-k475-p333286/

 

Så kan jeg koble to utganger sammen slik at ved 2 ohm blir det:

2x120 w RMS

1x240 w RMS

 

Tar jeg feil nå?

 

Da blir det vell en sub på rundt 250 w rms(ca 1000 ekte W) ?

 

Edit: Sedsberg, viss du leser lengre oppe, så har jeg spiller og høytalere. Det er bare en forsterker og sub jeg trenger.

 

Du kommer ikke til å laste i 2ohm, så tallene blir 2x75w rms + 1x150w rms og når det da er "zacry watt" så blir det litt lite til sub.

Det du skriver om rms watt og ekte watt blir helt feil, for det er rms watt som er ekte watt, maks watt har absolutt ingenting å si, og den er ofte skyhøy.

 

Sånn jeg ser det, så er mitt forslag med hertz suber og zacry monoblokk ditt beste alternativ, også kan du heller spare til en 2 kanals forsterker til høyttalerene foran.

Lenke til kommentar

Oppgitt RMS-watt er ikke nødvendigvis "ekte" watt. Produsentene har de mest finurlige måtene å teste eller spesifisere effekt på. Tipper at noen ikke en gang tester effekten. Bare oppgir hva som er teoretisk mulig pér kanal. Gjerne kun ved én bestemt frekvens, høy forvrengning og bare én kanal av gangen.

 

Det du også kan gjøre er å kjøpe en 4-kanaler, brokoble to av utgangene til sub. Når du siden får råd til en god forsterker til sub så brokobler du 4-kaneleren til 2 kanaler og kjører de på de vanlige høyttalerne.

 

Så kan du siden oppgradere annet etterhvert som det trengs også. Ekstra batteri, bedre strømkabler, bedre jordingskbaler mellom blokk/chassis/batteri og lydisolering. Dette er ting som kan utgjøre en markant forbedring!

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hva skal jeg bruke til å drive de to høytalerne jeg allerede har nå da, Viss jeg skal bruke forsterker på sub?

Den samme forsterkeren.

 

Teoretisk: En 4-kanals forsterker på 4x50watt kan også kobles som 2x50W + 1x100watt eller som 2x100watt.

 

Rent praktisk blir det oftest litt mindre brokoblet, og det forutsetter at forsterkeren kan kobles som 4, 3 og 2-kanals. Noe veldig mange 4-kanals forsterkere kan.

Lenke til kommentar

Hva skal jeg bruke til å drive de to høytalerne jeg allerede har nå da, Viss jeg skal bruke forsterker på sub?

Den samme forsterkeren.

 

Teoretisk: En 4-kanals forsterker på 4x50watt kan også kobles som 2x50W + 1x100watt eller som 2x100watt.

 

Rent praktisk blir det oftest litt mindre brokoblet, og det forutsetter at forsterkeren kan kobles som 4, 3 og 2-kanals. Noe veldig mange 4-kanals forsterkere kan.

 

Hvilken forsterker snakker du om?

Endret av Umuligt
Lenke til kommentar

Han skriver jo klart og tydelig 4 kanaler... Men du er klar over at en butikk fort tar 1000kr timen for montering, og utifra det jeg leser her, så må ikke du finne på å prøve å koble opp dette selv.

 

Det JEG mente var at du kunne koble høyttalerene til spillerens forsterker, og suben til monoforsterkeren. Så kjøper du en billig 2 kanaler til fronthøyttalere senere.

 

Skal du prøve deg på dette selv, så kjøper du fra netthandelen, og har et brannslukkingsapparat tilgjengelig ;)

Lenke til kommentar

Han skriver jo klart og tydelig 4 kanaler... Men du er klar over at en butikk fort tar 1000kr timen for montering, og utifra det jeg leser her, så må ikke du finne på å prøve å koble opp dette selv.

 

Det JEG mente var at du kunne koble høyttalerene til spillerens forsterker, og suben til monoforsterkeren. Så kjøper du en billig 2 kanaler til fronthøyttalere senere.

 

Skal du prøve deg på dette selv, så kjøper du fra netthandelen, og har et brannslukkingsapparat tilgjengelig ;)

 

Nå er jeg med her.

Men det to subene må jeg jo ha kasse til? Du vet ikke om en sub med kasse da?

Har du en billig og god 2 kanalsforsterker du kan anbefale da?

 

Å koble går nok fint, bare jeg har ett par ekstra sikringer :whistle:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Han skriver jo klart og tydelig 4 kanaler... Men du er klar over at en butikk fort tar 1000kr timen for montering, og utifra det jeg leser her, så må ikke du finne på å prøve å koble opp dette selv.

 

Det JEG mente var at du kunne koble høyttalerene til spillerens forsterker, og suben til monoforsterkeren. Så kjøper du en billig 2 kanaler til fronthøyttalere senere.

 

Skal du prøve deg på dette selv, så kjøper du fra netthandelen, og har et brannslukkingsapparat tilgjengelig ;)

 

Nå er jeg med her.

Men det to subene må jeg jo ha kasse til? Du vet ikke om en sub med kasse da?

Har du en billig og god 2 kanalsforsterker du kan anbefale da?

 

Å koble går nok fint, bare jeg har ett par ekstra sikringer :whistle:

 

 

Er litt mer enn bare sikringer som kan gå ved feil. Hvis jeg var deg så ville jeg fulgt rådet til cossiemk1, han vet hva han prater om. En annen ting jeg også vil anbefale er at du går på bilstereoforumet.no og spør der hva du kan få for 2-3000 kroner, men slik det har blitt nevnt her tidligere, for 2-3 får ikke stort altså.

Skal du ha frontsett,sub,forsterker og spiller med bra kvalitet(langt under toppklassen), så må du fortsatt regne med å punge fram 6-7 tusen kroner minst.

 

Men se om du klarer å finne folk som selger ting brukt, du får ikke mye bra for 2-3 tusen, men det lille du får er likevel "mer for pengene".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...