keriss Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei. skal sende en bærbar til en kamerat av meg, som nå holder til i nigeria. problemet er bare hvordan skal jeg sende den dit? hvem skal jeg levere den til, hva må jeg ta hensyn til? noen som kan hjelpe?
Hightow3r Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Boblekonvolutt og en hel masse frimerker
nomore Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Ta kontakt med posten og et par andre aktører(DHL/FedEx osv) og sjekk med de hva de anbefaler og hva det koster. På en såpass lang tur bør du sørge for god innpakkning og polstring. Ikke glem fortollingsdokumenter. Men er det en kamerat du skal sende til? Eller har du fått et bud i fra en som skal sende den til kusinen sin sin bursdag som tilfeldigvis er i Nigeria? I så tilfelle bør du vite at det er 99% sannsynligvis en svindel. Og så kan det være en ide å ha i bakhodet at risikoen for at den forsvinner på veien er større jo lenger ned dit den kommer...
keriss Skrevet 27. november 2010 Forfatter Skrevet 27. november 2010 hehe, er faktisk en kamerat, gammel klassekamerat . men snakker du om egen erfaring? kan jo ikke være enkelt å svindle sånn? er jo bare å be om forskudsbetaling uansett
nomore Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Nigeria-svindler er da såpass kjent at det burde ikke være en erfaring inne i bildet for å kjenne til det Normal fremgangsmåte: - du legger ut et produkt for salg - en som skriver dårlig engelsk/norsk kontakter deg - vedkommende betaler på forskudd, som regel via sjekk - du mottar sjekken, antar at denne er ekte, men er på et større beløp en avtalt - kjøperen unnskylder feilen og skylder på valutaforvirring og spør deg pent om å betale tilbake - du betaler tilbake - sjekken ser ekte ut, banken overfører pengene, du sender produktet til kjøperen - etter et par dager/uker trekker banken tilbake pengene fordi sjekken var falsk Resultat: - du har sendt i fra deg et produkt uten å få betaling - du har måttet dekke frakten, som ofte er dyr - du har i tillegg overført lommepenger til "kjøperen" Og ja, folk går i fella ofte nok. Utrolig nok.
Marulven Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 nomore: du visste MISTENKELIG mye om dette! hmm
nomore Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 jeg er regelmessig kjøperene kanskje du har noe å selge? kontakt meg på [email protected]
Trollface Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Alle kjenner jo til disse svindlerne, de som går på noe sånt fortjener virkelig å miste penga sine.
Ballestikk Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Lo godt når jeg så tittelen, trudde det var nigeria-scam med en gang.
keriss Skrevet 27. november 2010 Forfatter Skrevet 27. november 2010 hehe tydeligvis mange som opplever dette xD men uansett, er man smart så ber man jo om å få overført pengene på konto. da kan man jo ikke bli svindlet?
nomore Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Joda. De er utspekulerte. For eks så vil som regel banker overføre pengene så snart de får melding om det, men kan trekke dette tilbake kort tid etter dersom det skulle oppdages at det er feil. For eks at overføringen ble stoppet av kjøper kort tid etter overføring, at betalingen kommer fra en stjålet konto/kredittkort eller slike tilfeller. I første omgang så ser det da ut til at du får pengene, men så forsvinner de etter et par dager når det blir oppdaget. I tillegg er det "relativt" enkelt å forfalske en kvittering også, spesielt om du ikke kjenner banken kjøperen overfører i fra. Paypal sine kvitterings-eposter er for eks lette å forfalske, evnt lette å tro er ekte. Så det sikreste er personlig oppmøte og kontant betaling. Men om du treffer på de rette kjøperene så kan du sikkert bli truet fysisk til å gi fra deg salgsgjenstanden uten betaling, så garantier finnes ikke her i verden. Og mange tror oppkrav er sikkert. Hva om kjøper bruker et stjålet kredittkort eller selger legger murstein i pakken? Det finnes mange kjeltringer her i verden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå