Gå til innhold

skal bygge rask/stabil/stillegående pc


Anbefalte innlegg

Har lest ganske mye her og der og kommet frem til følgende komponenter, finnes det forslag til forbedringer?

Diskplass er ikke så farlig, har 400gb i en annen som bare skal være filserver. trenger nok plass til endel spill og endel programmer bare, også er det fint å ha litt ekstra da.. og det er det

 

-grunnen til at jeg valgte apacer ram er pga at dette fungerer veldig godt mot asus hk

-pioneer lager gode dvd spillere

-plextor er jo som alle vet best

-skjermkortet pga støy

-powersupply pga stabilitet/støy/luft ned til skjermkort, har i tillegg ei vifte som vil stå og blåse rett inn på skjermkortet

-skjermen er pga jeg vil ha en sånn :)

 

Kasse/kjølesystem:

Fortron/Source strømforsyning, 350W, ATX

Lepont kabinett, Aluminium

Sunbeam Rheobus, 20Wx4, Rev. 2

Sunbeam Rheobus Front m/knapper, Sort

 

System:

Asus P4C800 DELUXE Socket478/800Mhz P4

Intel Pentium 4 - 2.8Ghz Socket PGA478

2x Apacer 512MB DDR-RAM PC3200

Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Tray sort om det finnes( bytter front ellers)

Plextor Premium CD-RW 52x/32x/52x IDE

Western Digital Caviar 120GB S-ATA 7200k

Sapphire Radeon 9700Pro Ultimate edition

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

 

skjerm:

Eizo 21" Monitor, Flexscan T965

 

hvis cpu kjøling støyer setter jeg inn følgende:

Swiftech CPU-kjøler: MCX4000B

Papst vifte, 45m³/time, 19 dB

:woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vilt indeed! Har følgende kommentarer:

 

Asus P4C800 DELUXE: pass på å få siste revisjon hvis du kjøper dette kortet her. Tror den heter "D" eller "E". Ellers så er Abit IC7-G er bra alternativ.

 

Plextor Premium CD-RW 52x/32x/52x: Kan jo byttes ut i en DVD+-RW hvis du har brukt for det.

 

Western Digital Caviar 120GB S-ATA: Eg litt pysete harddisk til en slik maskin kanskje? En Raptor disk hadde gjort seg her + en 120-200 GB disk.

Lenke til kommentar
Har lest ganske mye her og der og kommet frem til følgende komponenter, finnes det forslag til forbedringer?

Diskplass er ikke så farlig, har 400gb i en annen som bare skal være filserver. trenger nok plass til endel spill og endel programmer bare, også er det fint å ha litt ekstra da.. og det er det

 

-grunnen til at jeg valgte apacer ram er pga at dette fungerer veldig godt mot asus hk

-pioneer lager gode dvd spillere

-plextor er jo som alle vet best

-skjermkortet pga støy

-powersupply pga stabilitet/støy/luft ned til skjermkort, har i tillegg ei vifte som vil stå og blåse rett inn på skjermkortet

-skjermen er pga jeg vil ha en sånn :)

 

Kasse/kjølesystem:

Fortron/Source strømforsyning, 350W, ATX

Lepont kabinett, Aluminium

Sunbeam Rheobus, 20Wx4, Rev. 2

Sunbeam Rheobus Front m/knapper, Sort

 

System:

Asus P4C800 DELUXE Socket478/800Mhz P4

Intel Pentium 4 - 2.8Ghz Socket PGA478

2x Apacer 512MB DDR-RAM PC3200

Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Tray sort om det finnes( bytter front ellers)

Plextor Premium CD-RW 52x/32x/52x IDE

Western Digital Caviar 120GB S-ATA 7200k

Sapphire Radeon 9700Pro Ultimate edition

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

 

skjerm:

Eizo 21" Monitor, Flexscan T965

 

hvis cpu kjøling støyer setter jeg inn følgende:

Swiftech CPU-kjøler: MCX4000B

Papst vifte, 45m³/time, 19 dB

:woot:

 

Etter å barehadde elst overskriften på tråden din var jeg bestemt for å bare anbefalle et system basert på VIA Epia. Men etter jeg leste alt du hadde skrevet under så fikk jeg etterhvert følelsen av at du var ute etter litt mer kraft enn som så... :roll:

Lenke til kommentar

støyer ikke raptor diskene? maskina ville forresten kostet ca 24000,- i norge. jeg har ingen erfaring med sata, men tenkte kanskje den wd 120gb disken var bra nok? raptor disken koster faktisk enda mer og er på "svimlende" 36,7gb.. det er jo ikkeno! men det holder kanskje til system og spill :roll:

men er det noen som erfaring med denne? støyer den?

Lenke til kommentar
støyer ikke raptor diskene? maskina ville forresten kostet ca 24000,- i norge. jeg har ingen erfaring med sata, men tenkte kanskje den wd 120gb disken var bra nok? raptor disken koster faktisk enda mer og er på "svimlende" 36,7gb.. det er jo ikkeno! men det holder kanskje til system og spill :roll:

men er det noen som erfaring med denne? støyer den?

 

Skal du satse på SCSI disker så anbefaller jeg ikke bare én disk og resten IDE. Skal du satse på SCSI og få ytelsen du betaler for skal dette settes opp i rent SCSI i RAID. Det er derfor endel av disse diskene ikke er så store. De er laget for at de skal settes opp i RAID eller liknende. 8)

Lenke til kommentar

i følge tester gjort her på hw.no støyer den ikke noe mer enn de vanlige 7200 rpm diskene. Fikk nesten inntrykket av at andre kunne støye mer i tilfeller.

 

Har utrolig lyst på en slik til system ,og til noen spill, men ble nedprioritert denne lønninga :(

Lenke til kommentar

jeg vet ikke helt, mpx er helt klart et alternativ. Eller så får jeg finne på noe lurt. Går det ann å få noen til å kjøpe inn en skjerm til et firma, så de skriver av momsen på skatten på hos det firmaet, for så å selge meg skjermen uten fortjeneste? for da blir prisen ca 6 637,00 :woot::roll:

dette ble kanskje litt off topic i min egen tråd.. hehe..

mpx er fint..

 

ang raptor disken hadde jeg ikke tenkt på scsi raptor disk, men sata raptor disk. jeg leste den testen og det virket jo ikke akkurat som den var dårlig da ;)

Lenke til kommentar

...

ang raptor disken hadde jeg ikke tenkt på scsi raptor disk, men sata raptor disk. jeg leste den testen og det virket jo ikke akkurat som den var dårlig da ;)

...

 

Ok! My Bad. :D

 

- Går ut i fra jeg bladet med Raptor diskene fra WD og Cheetah diskene fra Seagate uten å tenke meg om. - hmm skummelt.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Veldig bra maskin det der. Lurer på noe lignende, men ikke med den skjermen. Blir for dyr for meg. Satser på Samsung 172T istedet. Så har jeg tenkt meg FX5900 skjermkort som faktisk skal være rimelig stille. Kommer til å kjøpe en annen strømforsyning også: Antec Truecontrol 430 W. Som stian-hg sa, vil jeg definitivt anbefalle deg å vente på Asus P4C800-E som kommer i juli. Støtter ICH5R og CSA.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er bygginga igang! har fått kasse og power og viftestyring :woot: , men hehe.. mangler resten..

delene har også forandret seg over sommeren.

-asus p4c800-e deluxe

-p4 2,8 fsb800

-2stk kingston 512mb 400MHZ DDR ECC CL3 (3-3-3) DIMM

-usikker på brenner/dvd spiller

-sapphire radeon 9800 pro 128mb kort jeg bygger om til et ultimate edition kort

-wd raptor 36,7gb sata disk

 

er det noen som har noe å si som burde forandres her? :roll:

Lenke til kommentar

Ja, hvorfor kjøpte du CL3 minne med ECC støtte? Du bør heller se på CL2 minne uten ECC da det er raskere og muligens også billigere. ECC er ikke nødvendig til en vanlig PC.

 

Når det gjelder brenner så må du nesten bestemme deg for om du skal ha CD-brenner eller DVD-brenner. Når det gjelder CD-brennere er Plextor kanskje det aller beste merket. Asus har også gode produkter. Når det gjelder DVD-brennere så er NEC og Plextor å anbefale. Jeg leste nylig en test der NEC's ND-1300 vant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...