Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Annlegg i traktor (MF 148)


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en traktor nå og er veldig avhengig av musikk.

 

http://www.tractordata.com/farm-tractors/002/9/9/2990-massey-ferguson-148.html

 

På denne siden blir det fortalt at den ble levert oginalt med et 90Ah batteri.

 

Men tenker å kjøpe denne cd spilleren:

Den til 500kr

 

Den har maks uteffekt på 4x45w alltså 180w.

 

Tenker og ha to slike høytalere:

6x9"

 

Men vil også ha en subwoofer inne i traktoren for å få litt bedre følelse med lyden.

Subwoofer

 

Men usikker på hvilken jeg kan velge slik at cd spilleren takler det uten å måtte kjøpe forsterker, og

 

hvor mye større batteri må jeg ha for at det skal funke, 45x4 = 180w på cd spilleren.

180watt delt på 12volt = 15Ah, alltså må jeg minimum ha 105Ah batteri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at du ikke bare skal høre på musikk når traktoren står uten motoren i gang.

Hvor stort batteriet er har ingenting å si, sålenge det er stort nok til å starte traktoren. Starteren drar gjerne noen hundre Ampere :)

 

(Ah står for ampere pr. time, altså antallet Ampere du kan belaste batteriet med i en hel time før det er tomt.)

 

Du kan heller kjøpe deg en aktiv subwoofer. Den har innebygget forsterker og trenger bare signal fra spilleren. Da slipper du å kople opp en separat forsterker osv.

Mange spillere har innebygget filter som tar høyde for en subwoofer, og kutter bort de laveste frekvensene fra høyttalerne.

Lenke til kommentar

Oj jeg glemte jo å nevne at antageligvis har den spilleren bakgrunnsbelysning av det noe kraftige slaget.

Jeg mener å ha sett en slik i bruk, den var direkte plagsom om kvelden på tross av at eieren hadde hatt på sotningsfilm på skjermen i et forsøk på å dempe den litt.

Resultatet var at den fortsatt var plagsomt lys om kvelden, men vanskelig å se om dagen. Ikke akkurat en win-win situajon :)

Lenke til kommentar

8" subwoofer har 50w RMS

 

6x9" høytaler har 40w RMS

 

Det blir jo 40w (x2) + 50w = 130w RMS totalt, så det burde funke, men kanskje ikke så bra?

 

 

Hvis jeg heller velger en 6,5" høytaler som har 25w RMS.

 

Så har jeg jo 25w (x2) + 50w = 100w RMS.

Da har den litt å gå på, tror :) ?

 

 

cossiemk1: mener at den kanskje kun yter 4x15w RMS ?

Edit: står maks uteffekt ja :/

Endret av skylinepower
Lenke til kommentar

Forsterkeren ser ut til å være ganske strømsterk, og burde fungere rimelig bra.

Hvordan lyden er i høyttalerene gjenstår selvsagt å se, men de burde fungere bra hvis man går ut fra det som er oppgitt.

Det er nok uansett lysår bedre enn det du linket til fra Biltema.

 

(Jeg skal ikke uttale meg om Pioneer da jeg ikke akkurat er noen fan :) )

 

Hvordan har du tenkt å montere høyttalerene forresten?

Lenke til kommentar

Fundert litt på monteringen, tenkte først fremme oppafor vinduet, men der er vinduvisker motoren i veien.

Så har planer om å lage meg ei bakrute som jeg soter, også har jeg de bak meg.

Eneste plassen til subben er på min venstre side.

 

Hvis jeg plasserer høytalerne bak, så kan jeg ha cd spilleren fremme ved vinduevirker motoren.

 

Tenkte å lage til en kasse for subben, og en annen form for kasse til høytalerne, en kasse som er bredere.

 

Tar gjerne mot ide'er :)

Kan finne bilder av kjøretøyet så det er litt enklere;)

Lenke til kommentar

Har du seriøst tenkt og spille så høyt at du overdøver den 3syl perkinsmotoren?

Glem det, kjøp deg hørselsvern med innebygde høyttalere, alt annet er bare tull.

Ja?

Er vel mitt om jeg vil ha det slik eller ei?

Spør bare om hjelp til hvordan et oppsett kan bli jeg ;)

Egentlig er jeg enig med agvg. Selv om pimp my traktor høres veldig gøy ut vil du ikke bare ha problemer med å få ut nok lyd til å høre takten i musikken, men du vil også mest sannsynlig oppleve mye støy i lyden i takt med turtallet på motoren.

 

Det er bare for å advare deg mot å bruke penger på noe du aldri vil bli fornøyd med.

 

Kjenner du noen som har noe utstyr liggende som du kan prøve å koble opp først?

Lenke til kommentar

Av de to suben du linker til rett over her, så er jbl suben best egnet. Den har høyest følsomhet og en spole på 4ohm, pioneer`n har dobbel 4ohm spoler, så den kan ikke kobles til en brokoblet 4kanals forsterker. Watt kan du drite i, det er følsomheten som teller mest i ditt tilfelle....

 

Soundstorm pakka kan jo også brukes, du lager bare noen små kasser til 6x9" så blir de enklere å plassere. Det gjør ikke noe med små kasser til dem, for de skal ikke spille den laveste bassen uansett, så du bruker forsterkerens høypassfilter på dem, og lavpassfilteret til suben ;)

 

Soundstorm suben har ennå høyere følsomhet enn jbl suben også...

 

Når det gjelder spiller, så er pioneer og alpine trygge valg så det trenger du ikke tenke så mye på.

Men du kan spare MYE på å kjøpe spilleren en annen plass. Du får feks en mye bedre modell til samme pris her: http://www.pixmania.com/no/no/17567/3057/xx/2794/122/criteresn.html

 

Som du ser, så får du en DEH-4200SD under 1000kr, og det er en mye bedre spiller enn DEH-1320MP, som forøvrig koster 596kr der...

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...