Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen elektriker 2010 ELE3002


Anbefalte innlegg

Hei:)

Fått forberedelsen til eksamen i dag og tenkte å lage en tråd der folk kan komme med tips til hva vi bør ta med :)

Den lyder slik:

 

Situasjonsbeskrivelse

 

I et nytt forretningsbygg skal det innredes et stort lokale med et areal på ca 16x13m.

Takhøyden er 2,7 meter. Lokalene ligger i 2. etg med oppvarmede etasjer påde over og under.

Lokalene skal brukes av et firma som tegner, syr og selger sports- og fritidsklær. Det produseres prototyper i dette lokalet, mens hovedproduksjonen foregår i utlandet.

 

Lokalet er planlagt med følgende rom:

 

- Produksjonslokale for klipping, sying og tilpassing av klær. areal ca 155m2

- Utstillingsrom med areal ca 30m2

- 3 Kontorer. Hvert kontor er på ca 12m2

 

Lokalet er tilknyttet sentralt ventilasjonsanlegg og sentralt brannalarmanlegg. Nettet er 400V TN system

 

Så bare å komme med forslag :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme eksamen selv. Har lagd noen punkter på hva jeg tror vi får.

 

  • Lys, stikk 3-fase 400V, lux?
  • Brann alarm, egen sløyfe? Optisk røkydetektor ( ulmebrann?)
  • Jording ventilasjon ( egen stikk )
  • Damp av klær ( ipgrad?!)
  • Motor koble om til trekant fra stjerne?
  • Skap, stigerledning fra hovedfordeling til underfordeling. Beregne stigerkabel.
  • 124A-125 A ( bkk krav dyr løsning over 125A)
  • Lask på isolasjonsmåling ved 400V for å ikke ødelegge elektronikk. Bør koble ifra utstyr
  • Ingen kortslutningsberegning på TN. Men må velge vern som tilfredstiller Ik3max som blir
    opplyst ( Bryterevne)
  • Megging, kontinuitet, overgangsmotstand til jord.
     
     
    - Hva har du tenkt på ?
     
     
     
     
     

Lenke til kommentar

Det er vel greit med en bra risikovurdering.

Foreksempel at Det er arbeid med krevende synsoppgaver med tegning og sying, og da ha en luxverdi på mellom 1000 til 2000 lux.

Det skal være et butikklokale hvor det er greit med bra belysning.

Der kan det også være greit og sette stikkontakter høyt på grund av barn?

varme i lokalet, kan være varmepumpe for eksempel, og dimmensjonere kabel og vern til dette: tabell 52a i NEKen.

osv...

 

Det er noe av det jeg har tenkt på :)

Lenke til kommentar

Jeg har samme forbredelse som dere. Hadde opprinnelige eksamen i mai, men strøyk som det sang etter. Så prøver i gjen nå. :)

 

Googla litt på TN system å fant dette her ene dagen:

 

De fleste TN-anlegg i Norge blir bygget etter TN-C-S-systemet. TN-C brukes til overføring i kraftverkets distribusjonsnett. 0-lederen fra transformatorens stjernepunkt kalles da PEN-leder. Hos kunden splittes PEN-lederen i en PE-leder (jordleder) og en N-leder (nøytralleder) i første fordeling. Vanlige husholdningsapparater for 230 V koples da mellom en av faselederne (L1, L2 eller L3) og N-lederen, mens motorer vanligvis tilkoples 400 V som er spenningen mellom faselederne L1, L2 og L3. Jordingen skjer til systemets PE-leder. Se skisser av et TN-C-S-system.

 

NEK:400-4-43:2006 står det:

Veiledning 3- I enfase TN-Systemer anbefales sterkt å bruke topolig vern hvor L og N sikres og kobles inn og ut samtidig.

 

Tenkte jeg bare skulle hive det ut! :D

 

Edit:

Siden den er oppvarma både over og under vil det sei at du kan gå ned på effekten pr. kvadrat når det gjelder varme på grunn av det, så effekt pr.kvadrat blir ca.40-50w. Det er vanlig med ca.60w. Men siden me kun skal legge opp supplerande varme itillegg til ventilasjons anlegg, så trenger det ikke ver allverdens, siden det er den som er hovudforsyning av varme og kulde (effekt).

 

Det jeg har til no er bare rot og stikkord i hytt og pine. :p Men ser det er en litt lenger oppi som trur me får omkopling av trekant koplinger og motorsystem. Det var det på forrige eksamen, så egentlig litt tvilsomt at det kommer på denne!

Endret av Bjoelland
Lenke til kommentar

Eg synst det er drit vanskelig å prosjektere denne oppgava med så lite informasjon. Greit nok, me veit jo noke, men ikkje nok. Som foreksempel totalt effekt. Og vi må ha ein total effekt for å finne hovedbryter, stiger kabel tversnitt osv.

 

Noen som har noen tips her?

 

Kongle90, kan du legge ut eller sende litt større bilde?

Lenke til kommentar

Jeg har nærmest gitt opp å regne ut noe her nå. Har bare notert ned kravene for dimensjonering av kurser og OV. Og noterer litt om effektbehov til varmen, lysbehov. Driver nå og plukker ut materiell og noterer el.nr. så slipper jeg å bruke mye tid på det i morgen O.o

 

Nei nå orker ikke jeg mer. Lykke til folkens!

Endret av Mumsen
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Det finnes vel neppe noen "fasit" på en slik oppgave i og med at den kan tolkes og besvares på litt forskjellige måter som alle sammen kan være "like riktige".

 

Det skulle jo ikke være noe spesielt ved denne oppgaven som gjør den spesielt vanskelig. Det er vel ellers bare forberedelsesdelen som er gjengitt(?), og det gjør vel det hele ennå mer "vagt".

 

Det er bare å gå i gang med et "løsningsforslag" så følger det sikkert noen kommentarer.

Lenke til kommentar

Fikk aldri noen fasit på denne eksamen i etterkant. Jeg dreit meg ut og kladdet for mye, så jeg fikk bare levert inn halve oppgave 1. Men endte allikevel opp med å få en femmer på den.

Mye av teoristoffet er nå glemt, og elektriker-karrieren er lagt på hylla! Så det er lite hjelp i meg angåendende dette

Endret av BadFurDay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...