Gå til innhold

Pentax AF-teleconverter 1,7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har noen i forumet erfaring med Pentax sin 1,7 AF-converter?

Har den og har brukt den litt. Fungerer godt på enkelte objektiv, og er middelmådig på andre.(Optisk)

Mi erfaring er at den er best på 2.8 og meir lyssterke objektiver. 1.4 konverteren min fungerer betydelig betre enn 1.7 konverteren på 300/4 og 600/4..

Lenke til kommentar

Har noen i forumet erfaring med Pentax sin 1,7 AF-converter?

Har den og har brukt den litt. Fungerer godt på enkelte objektiv, og er middelmådig på andre.(Optisk)

Mi erfaring er at den er best på 2.8 og meir lyssterke objektiver. 1.4 konverteren min fungerer betydelig betre enn 1.7 konverteren på 300/4 og 600/4..

 

http://bdimitrov.de/kmp/teleconverters/A1.4X-L.html

http://bdimitrov.de/kmp/teleconverters/A1.4X-S.html

http://bdimitrov.de/kmp/teleconverters/F1.7X.html

 

I bruksanvisningen til AF1,7 er ingen av de to objektivene du nevner listet opp som kompatible. Ser en på de tre konverterene jeg har linket til så er konverteren for teleobjektiver lagd slik at den stikker inn i objektivet et stykke. De andre to er lagd for mer moderate brennvidder og der er det heller slik at objektivet stikker litt inn i konverteren.

 

Jeg har brukt AF 1,7 sammen med FA*80-200/2,8 og er godt fornøyd. Lysstyrke f/2,8 eller bedre er jeg enig med deg er lurt å bruke med denne konverteren. Ingen objektiver med dårligere lysstyrke er listet opp som kompatibel.

Lenke til kommentar

Eg har den også og har brukt den litt sammen med F*300/4,5. Den fungerer fint men eg merker godt kvalitetsforskjellen på bildene med og uten.

 

Eg har også ein Sigma 2x APO EX og den gir skarpere bilder men det er viktig å sjekke om konverteren er kompatibel med objektivet den skal brukes på. Kompatibilitestslistene (oj, det var litt av et ord) stemmer ikkje alltid på desse konverterne.

Lenke til kommentar

Min 1,7x af er så langt den beste teleconverteren jeg har hatt! Jeg bruker den sammen med tamron sp 90 macro, da* 300 f4 og sigma ex 300 2.8, alle med glimrende resultat. Den er bedre enn min sigma 1.4 ex (non dg) og pentax 2x-s på billedkvalitet. I de fleste tilfeller kan jeg ikke se noe tap av billedkvalitet overhodet.

 

Adapteret ble først og fremst laget for lyssterke manuelle objektiv, for eksempel blir en manuell pentax -a 50mm f1.4 til en 85mm f2.4 med autofokus. Adapteret fokuserer selv med å flytte optikken inni. Merk deg at jo større brennvidde du har, jo mindre blir autofokus-effekten, så på en 300mm må du manuelt "grovfokusere" og så henter autofokus inn den siste biten selv. Faktisk ser jeg på det som en fordel fordi det gir en bra fokus limiter på teleobjektiv som ikke har det fra før.

Lenke til kommentar

Min 1,7x af er så langt den beste teleconverteren jeg har hatt! Jeg bruker den sammen med tamron sp 90 macro, da* 300 f4 og sigma ex 300 2.8, alle med glimrende resultat. Den er bedre enn min sigma 1.4 ex (non dg) og pentax 2x-s på billedkvalitet. I de fleste tilfeller kan jeg ikke se noe tap av billedkvalitet overhodet.

 

Adapteret ble først og fremst laget for lyssterke manuelle objektiv, for eksempel blir en manuell pentax -a 50mm f1.4 til en 85mm f2.4 med autofokus. Adapteret fokuserer selv med å flytte optikken inni. Merk deg at jo større brennvidde du har, jo mindre blir autofokus-effekten, så på en 300mm må du manuelt "grovfokusere" og så henter autofokus inn den siste biten selv. Faktisk ser jeg på det som en fordel fordi det gir en bra fokus limiter på teleobjektiv som ikke har det fra før.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig at det er en god konverter. Den er definitivt annerledes, da den gir autofokus med manuellt fokuserende objektiv, med endel begrensinger, da man må manuelt grovfokusere en smule. Men jeg ser det heller ikke som noen ulempe. Sammen med Pentax 50 mm 1,7 (M) fungerer den ypperlig og gir et relativt skarpt bilde og fin bokeh på full åpning. Også med Tokina 70-200(4)fungerer autofokusen fint, selv om skarpheten på full åpning ikke er fullt så bra. Det forundre meg en stor smule at denne konverteren går for 2-3 tusen på E-bay... det må jo være en slags kullt effekt siden den er gått ut av produksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...