Gå til innhold

Heimevernets spesialavdeling 016


SuuntoCore

HV-016  

26 stemmer

  1. 1. Bør vi beholde HV-016 ?

    • Ja, absolutt. 016 er et av få anti-terror styrker i Norge, og bør satses ytterligere på.
    • Har ingen formening om saken.
    • Nei. HV-016 er ikke nødvendig når vi har Delta og FSK.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette du skriver strider med "høy reaksjonsevne", men jeg forstår deg. Jeg tror at å utvikle en stor spesialstyrke er bedre enn to små. Fremdeles har vi innsatsgrupper og SkSk med flere i alle heimeverndistriktene. Når det kommer til dette med terrorangrep.. Det er meget sjeldent at en spesialstyrke må yte. Bomber og granater herjer og det er fint lite 016 kan gjøre med dette. En gisselsituasjon sier du? Da er det mer en godt nok med fsk fra Rena leir eller en innsatsgruppe evt politi.

Lenke til kommentar

Jeg mener at nedleggelsen av HV016 er en riktig avgjørelse. Vi kan ikke bare ta hensyn til terror-fare som muligens kan skje. Vi bør opprettholde nisje-kapasitetene, og dette mener jeg blir gjort gjennom FSK.

 

I dag er situasjonen i HV håpløs i mine øyne. De nye fartøyene har SHV ikke nok midler til å drifte tilstrekkelig, mesteparten av forsterknings- og oppfølgingsstyrkene er ikke øvet og er ikke skikket til å kunne delta i en krig eller krisesituasjon. Så mener jeg at HV skal stå for mobiliseringsforsvar og hurtig reaksjonsevne. De skal som ideen bak HV er, være infanterister som er lokalkjente og driver en slags type "geriljakrig". Når man ikke har hatt rå til å øve alle soldatene i HV, mener jeg at pengene som blir brukt på å utdanne vernepliktige mannskaper i Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret er totalt bortkastet.

Lenke til kommentar

Terror

"Dette er det bare Forsvarets spesialstyrker som kan gjøre i tillegg til oss, og de er ofte bundet opp i utenlandsoppdrag. Dersom man velger å stå ved beslutningen om å legge ned HV-016, forsvinner det eneste redskapet som kan ta ansvaret for antiterrorvirksomhet når spesialstyrkene er sendt ut av landet." - Thomas Lund Nielsen, tillitsvalgt for soldatene i HV-016.

 

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3922843.ece

 

Det han sier der gir jo ikke mening.

 

"Ifølge Lund Nielsen vil nedleggelsen føre til en svekket beredskap mot ulykker og terror. Han sier spesialavdelingen kan bistå politiet med etterretning, rekognosering, objektsikring og en offensiv kapasitet ved å gå til kamp mot mindre styrker."

 

1:etteretning/rekognosering: forsvaret har ett hav av avdelinger som spesialiserer seg på slikt (så å si hele ISTAR) pluss at de fleste avdelinger har egne oppklaringsfolk osv. Fks. har vi TMBN ett par timer unna Oslo med høy kompetanse på nettop dette med skarpskyttere og oppklaring.

 

2:Objektsikring: Samme som forrige, bare i enda større grad. Det er i utgangspunktet en av hovedoppgavene til HV og om nødvendig kan Garden settes inn på veldig kort varsel om man skulle trenge soldater til objektsikring i Oslo. Antagelig veldig mye raskere enn 016.

 

3:Offensiv kapasitet har vi i samtlige manøveravdelinger. Igjen har vi TMBN kun kort vei fra Oslo som er blandt de beste i landet på offensive operasjoner. Selvfølgelig har vi også FSK samlokalisert med dem på Rena og jeg har i allefall aldri hørt om noe eksempel på at en hel avdeling deployerer ute på en gang.

 

HV016 er helt sikkert en god kapasitet, men det er ganske enkelt ikke noe vi har spessielt behov for og det er da naturlig at man kvitter seg med en unødvendig dyr kapasitet. Jeg tror ikke man får mer slagkraft ved å fordele samme antall menn på større antall avdelinger.

Lenke til kommentar

Same shit, new wrapping, what the fuck is the point then?

 

Eneste som endres er navnet (eh, why? Prinsippsak, HV-016 skal vekk, så vi endrer navnet?) og at de ikke skal drive livvakt- og eskorteoppdrag. Ingen penger spares visstnok, alt blir osm før. Hva i helsheimen er da poenget?

 

Og soldatene er visst ikek fornøyd, da de mener det er nok en beslutning fattet uten at de hæøres og at det vil bli reduksjoner fordi Hv-016 sine tropper er større enn vanlige HV-tropper. Når de mister HV-016 navnet kan ledelsen redusere troppsstørelsen og.

Lenke til kommentar

Limer inn en post fra Milforum:

 

FnuSnu8899 skrev:

Så da vil det faktisk si at man har i sitt storsinn latt 016 personellet "få lov til" å fortsette i samme I-tropp. Men uten navn, oppdrag utover andre I-styrker, opptak og utstyr. Ei heller med skarpskytterkapasiteten eller stabselementene som som gjør 016 til den kapasiteten det faktisk er. Det er også signalisert av FSJ at personellet i 016 ikke kan kalle seg operatører lenger heller, men er "vanlige HV-soldater ..."

Ok, ja da ønsker jeg dem lykke til med å få til denne "gode" løsningen, og faktisk få personellet med på dette.

De kan jo få gjøre sine krummspring og skyggespill så mye de vil, men utsagnene om "gode løsninger" vil jo falle for sin egen urimelighet i det de mister personellet.

 

Forøvrig merker jeg meg at at lovnaden om å gå i dialog med de involverte tolkes av forsvarsledelsen som å legge ut offisiell info på mil.no og regjeringen.no

 

Dialogen er fremdeles fraværende, og alt ser ut til at det kommer til å fortsette i samme leksa ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...