Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er energibalanse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mat og Helse..

 

Betyr det da at vis jeg svarer ..

 

Positiv energibalanse:

Få i seg mer en det kroppen bruker..Vekt øker..

 

Negativ Energibalanse:

Få i seg mindre enn det kroppen bruker.går ned i vekt.

 

Vil jeg få fullt hus på prøven?

går i 9.

 

 

I kort og godt er det riktig.

Om du vil ha fullt hus kan du tilføre mer til setningene og forklare litt dypere hva positiv/negativ energibalanse er for noe :)

Ved positiv energibalanse vil den resterende energien lagres som fett og man går dermed opp i vekt og ved negativ får man i seg mindre enn det kroppen bruker og kroppen vil hente energi fra fettet.

-

Husker vi ble minnet på dette i 1. klasse om og om igjen, bare still fler spørsmål om det skulle være noe annet når det først er en som kan en del om faget her :)

Lenke til kommentar

Fiber gir deg følelsen av å være mett, men kostfiberet tilfører ikke energi til kroppen da det ikke brytes ned av enzymer og når tykktarmen.

Disakkarider og monosakkarider er alle sukkerarter hvor mono er en enkel sukkerart sammensatt av glukose, fruktose og galaktose som er de viktigste molekylene.

Monosakkarider er en sammensatt sukkerart fordi de består av flere enn ett sukkermolekyl.

Stivelse er ett polysakkarid og finnes i mange typer mat, som korn og poteter.

 

Glukose er iallefall det vanligste karbohydratet vi har og dette lagres som glykogen i muskler og leveren.

 

Noen andre får rette meg på dette om det er noe feil :)

Lenke til kommentar

Disakkarider og monosakkarider er alle sukkerarter hvor mono er en enkel sukkerart sammensatt av glukose, fruktose og galaktose som er de viktigste molekylene.

Vet ikke om jeg har missforstått hva du mente, men det er omvendt (forsto det slik at du mente mono er sammensatt og di er alene).

 

For å presisere i alle fall:

Monosakkarider er enkle sukkerarter som består av 3-7 karbonatomer. De er et molekyl og ser ut som en slags ring type

200px-Alpha-D-Glucopyranose.svg.png

Mono er gresk for en gang.

Når vi drev med dette husker jeg vi måtte lære den der utenatt slik at vi kunne tegne den. Er vel glukose.

 

Disakkarid er to slike /molekyler. (di = to ganger)

 

Polysakkarider er fler enn to molekyler.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har missforstått hva du mente, men det er omvendt (forsto det slik at du mente mono er sammensatt og di er alene).

 

For å presisere i alle fall:

Monosakkarider er enkle sukkerarter som består av 3-7 karbonatomer. De er et molekyl og ser ut som en slags ring type

200px-Alpha-D-Glucopyranose.svg.png

Mono er gresk for en gang.

Når vi drev med dette husker jeg vi måtte lære den der utenatt slik at vi kunne tegne den. Er vel glukose.

 

Disakkarid er to slike /molekyler. (di = to ganger)

 

Polysakkarider er fler enn to molekyler.

 

 

Neinei, vi skjønner hverandre :)

Er lenge siden jeg har hatt om dette stoffet, så det ble vel ikke gjengitt på sitt beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...