Gå til innhold

Platespillere - hvem er best, og hva skal man se etter?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt lenge på å konvertere (om ikke helt, så i allefall litt) til vinylens verden, og en dag bega meg ut på nettet for å finne en platespiller. Men jeg skjønte fort at her må jeg få hjelp av noen som kan platespillere, for når man ser de billige på Clas Ohlson vs. platespillere til flere tusen kroner, er det vanskelig å vite hva man bør satse på (som regel har kvalitet sammenheng med prisen, jeg er klar over det, men det er greit og ikke gi mer enn nødvendig også). Så er det noen her som har noe å anbefale? Og hva er det lurt å se etter når man skal kjøpe platespiller?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen expert, men vet at blandt annet Rega anbefales i den rimeligere prisklassen, Rega p1, p2 og p3. Disse får du blandt annet hos www.Stereofil.no .

 

Hifiklubben har også noen de kjører som merke Nad og Argon, men disse består av de samme komponentene som Rega. Argon tt-1 = rega p1, Nad c555 = Rega p2.

 

Ellers anbefales det også å kjøpe brukt. Sjekk ut hifisentralen.no.

Der har folk stor kompetanse og det finnes også et bruktmarked hvor det ofte dukker opp platespillere.

 

Edit: Mener Pro-ject spillerne fra soundgarden.no også får gode omtaler.

 

http://www.soundgarden.no/shop.cfm?path=184,186

Lenke til kommentar

Jeg har Project og vil annbefale det til andre også, de er i dag verdens største platespillerprodusent og har spesialisert seg på platespillere.

Med platespillere så er vekta mye viktigere enn på alt annet, en tung tallerken gir jevnere gange, lengden på armen har mye og si for sporingsfeilen, lengre arm gir mindre sporingsfeil, det finnes flere typer pick-up,er og en platespiller kan man endre lyden totalt på ved og skifte pick-up, du kan også velge mellom MM og MC, MC har en _mye_ lavere utgangsspenning og krever også ett RIAA-trinn som kan takle det, alle kan takle MM.

En annen ting som er verdt og huske er at på en platespiller har underlaget en god del og si, setter du den på ett tungt gammelt bord i massivt tre får du en tyngre lyd enn om du setter det på ett lett bord fra IKEA, på den måten kan man til en viss grad optimalisere lyden med tweaking, skifte bord, pick-up, kanskje en annen arm osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...