Gå til innhold

Gud er ond


Anbefalte innlegg

Nok et eksempel på at gud er ond!

 

Apostelenes gjerninger kap 5 vers 1-11

Ananias og Saffira

1 En mann som het Ananias, og hans kone Saffira solgte en eiendom. 2 Men han stakk til side en del av pengene, og kona visste om det. Så kom han og la resten foran apostlenes føtter. 3 Da sa Peter: «Ananias, hvorfor har Satan fylt ditt hjerte, så du kan lyve for Den hellige ånd og stikke til side noe av det du fikk for jordstykket ditt? 4 Kunne du ikke ha beholdt det? Det var jo ditt. Og bestemte du ikke selv over pengene du solgte det for? Hvordan kunne du bestemme deg for dette i ditt hjerte? Det er ikke mennesker, men Gud du har løyet for.» 5 Da Ananias hørte det, falt han om og døde. Og alle som hørte det, ble grepet av stor frykt. 6 Noen unge menn kom og svøpte inn den døde. Så bar de ham bort og gravla ham.

7 Omkring tre timer senere kom kona hans inn uten å vite om det som hadde skjedd. 8 Peter spurte henne: «Var dette alt dere fikk for jordstykket?» Hun svarte: «Ja, dette er alt.» 9 Da sa Peter til henne: «Hvordan kunne dere bli enige om å sette Herrens Ånd på prøve? Hør skrittene utenfor døren. Nå kommer de som har gravlagt mannen din; de skal bære ut deg også.» 10 Straks ség hun sammen ved føttene hans og døde. De unge mennene kom inn og fant henne død, og de bar henne ut og gravla henne ved siden av mannen. 11 Men hele menigheten og alle som hørte om det, ble grepet av frykt.

Her går en mann og selger eiendommen sin og gir til apostlene. Han stikker unna litt til seg selv.

Da må han dø!!!

 

Hva med alle de som valgte å ikke gi noe til apostlene? Hvorfor måtte ikke de dø?

 

Er det mulig ???? :nei:

 

 

De ble vel drept fordi de våget å lyve for den hellige ånd, ikke fordi de stakk unna litt penger.

 

Men poenget ditt står fast: Ond ond ond :)

 

Men ikke nå lengre forresten, nå er han pappa-gud i himmelen som vil at vi skal synge lovsanger, og fortelle andre om tanten til onkelen til en venn som en gang ble helbredet for mulig allergi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som ateist vil jeg argumentere for at Gud ikke er ond. Guds ondskap er en manifestasjon av menneskers ondskap og menneskers ønske om å kontrollere andre mennesker ved å skape frykt i dem. Denne allmektige, altseende skapningen som vil nekte deg å tenke selv, som truer deg med evig pine hvis du ikke adlyder de som kommer med Guds budskap, som kaller deg syndig for de mest naturlige handlinger, som sier at alle mennesker er syndige fra før de er født, er et svært godt verktøy for de som ønsker makt og kontroll, kun med sine egne interesser fore.

 

Som ateist ser jeg selvfølgelig på Gud som en idé skapt av mennesker, uten egen evne til noen positive eller negative handlinger. Gud er er verktøy. Evt. nå som vi ikke lever i et teokratisk samfunn, Gud er en parasitt som tar kontroll over sinnene våre og leder oss til å gjøre ting som ikke gavner oss selv. Men parasitter er heller ikke onde. Parasitter gjør bare det som er best for dem selv og sin egen overlevelse.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du virkelig at en gud, som er definisjonen på kjærlighet og godhet, ville drept så mange mennesker om det ikke var nødvendig? Vi kan egentlig ta alt fra The very beginning, og finne ut at han ikke har drept dem?

Jeg har lest litt på siden, men det er bare det samme som alle andre kommer med. Ikke noe nytt.

 

Dessuten fikk de advarsler. Ta f.eks. vannflommen: Gud fortalte dem at de måtte vende om og tro på han og gå inn i arken for å overleve, hvis ikke kom det til å komme en flom som ville drepe dem. De valgte egentlig selv å dø, for de måtte jo ikke?

Riktig det.Gud skapte menneske med en fri vilje.Så det onde kommer ikke fra Gud,men det onde i mennesket.

Lenke til kommentar

Tror du virkelig at en gud, som er definisjonen på kjærlighet og godhet, ville drept så mange mennesker om det ikke var nødvendig? Vi kan egentlig ta alt fra The very beginning, og finne ut at han ikke har drept dem?

Jeg har lest litt på siden, men det er bare det samme som alle andre kommer med. Ikke noe nytt.

 

Dessuten fikk de advarsler. Ta f.eks. vannflommen: Gud fortalte dem at de måtte vende om og tro på han og gå inn i arken for å overleve, hvis ikke kom det til å komme en flom som ville drepe dem. De valgte egentlig selv å dø, for de måtte jo ikke?

Riktig det.Gud skapte menneske med en fri vilje.Så det onde kommer ikke fra Gud,men det onde i mennesket.

Og hvem plantet det onde i mennesket?

Og hvis du sier djevelen - Hvem plantet det onde i djevelen?

Lenke til kommentar

Og hvem plantet det onde i mennesket?

Og hvis du sier djevelen - Hvem plantet det onde i djevelen?

Ja, skal du faktisk leve med din tro om en allmektig skaper som er ansvarlig for og har makt over alt, så ser jeg ikke hvordan du kan begrense deg til å bare rose denne skaperen. Han er også ansvarlig for alt vi har av ondskap i verden. Han har makt til å utrydde den når som helst. Han er ansvarlig for at mennesker i det hele tatt evner å gjøre onde handlinger. Han har programmert inn den type oppførsel i oss.

 

Skal du begynne å snakke om fri vilje så må du først definere begrepet tydelig. Vi vil alle være bundet først og fremst av at vi er mennesker, videre hva slags situasjon vi er i, om vi har det godt, om vi er fattige, om vi sulter, om vi blir oppdratt til å tro at vi alltid er syndige uansett hva vi gjør, om vi er født med mentale skader som gjør at vi likevel ikke evner å ta inn over oss mer enn en liten del av den informasjonen som blir lagt foran oss, om vi har fysiske skader som gjør at vi rett og slett ikke kan gjøre det vi ønsker å gjøre, osv.

 

Gud har skapt alt. Gud er ansvarlig for alt. Skal vi takke Gud for kreft? For Downs syndrom, autisme, parkinsons, paralysering, MS, ME, osv.? Skal vi takke Gud for at våre foreldre eller barn blir utsatt for disse sykdommene, skal vi takke Gud når de dør i ung alder? Hvorfor takker vi Gud når noen overlever eller blir fri fra smertene til disse sykdommene, fremfor å takke de legene som faktisk var der og gjorde alt de kunne for å hjelpe, eller de som utviklet medisinene? Var det disse legene som ga menneskene sykdommene i utgangspunktet? Nei? Hvorfor skal vi da takke Gud, når han har skapt alt, og var den som skapte disse organismene eller disse defektene i oss som førte til disse lidelsene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og hvem plantet det onde i mennesket?

Og hvis du sier djevelen - Hvem plantet det onde i djevelen?

Ja, skal du faktisk leve med din tro om en allmektig skaper som er ansvarlig for og har makt over alt, så ser jeg ikke hvordan du kan begrense deg til å bare rose denne skaperen. Han er også ansvarlig for alt vi har av ondskap i verden. Han har makt til å utrydde den når som helst. Han er ansvarlig for at mennesker i det hele tatt evner å gjøre onde handlinger. Han har programmert inn den type oppførsel i oss.

 

Skal du begynne å snakke om fri vilje så må du først definere begrepet tydelig. Vi vil alle være bundet først og fremst av at vi er mennesker, videre hva slags situasjon vi er i, om vi har det godt, om vi er fattige, om vi sulter, om vi blir oppdratt til å tro at vi alltid er syndige uansett hva vi gjør, om vi er født med mentale skader som gjør at vi likevel ikke evner å ta inn over oss mer enn en liten del av den informasjonen som blir lagt foran oss, om vi har fysiske skader som gjør at vi rett og slett ikke kan gjøre det vi ønsker å gjøre, osv.

 

Gud har skapt alt. Gud er ansvarlig for alt. Skal vi takke Gud for kreft? For Downs syndrom, autisme, parkinsons, paralysering, MS, ME, osv.? Skal vi takke Gud for at våre foreldre eller barn blir utsatt for disse sykdommene, skal vi takke Gud når de dør i ung alder? Hvorfor takker vi Gud når noen overlever eller blir fri fra smertene til disse sykdommene, fremfor å takke de legene som faktisk var der og gjorde alt de kunne for å hjelpe, eller de som utviklet medisinene? Var det disse legene som ga menneskene sykdommene i utgangspunktet? Nei? Hvorfor skal vi da takke Gud, når han har skapt alt, og var den som skapte disse organismene eller disse defektene i oss som førte til disse lidelsene?

 

En veldig fint innlegg! Men, her vil du få til svar: "Alt er den del av guds plan", som noen såvidt har tatt opp før i tråden. Er det rasjonelt å akseptere at mennesker er for dumme til å skjønne noe som helst? At det finnes en plan som er så avansert at alt som skjer på jorden skal gi noe særlig mening? Jeg finner det vanskelig å underkaste meg noe bare fordi noen mener jeg er for dum for å skjønne planen til "en ting" som jeg aldri har fått bevist at eksisterer.

 

En liten hva hvis til alle troende:

 

Hva hvis hele kristendommen bare er konstruert for å opprettholde makt og styre?

 

Det går aldri an å motbevise kristendommen fordi den er oppbygget på en slik måte at det ikke går an. Den baserer seg på at man skal tro blindt. En "failsafe" mot vitenskap. Kunne en gruppe mennesker klekket ut denne lumske planen for et par tusen år siden? Eller er det utenkelig?

 

Karl Roger påpekte dette før meg, så takk til han for inspirasjon.

 

Finnes det egentlig noe godt og ondt?

Lenke til kommentar

Tror du virkelig at en gud, som er definisjonen på kjærlighet og godhet, ville drept så mange mennesker om det ikke var nødvendig? Vi kan egentlig ta alt fra The very beginning, og finne ut at han ikke har drept dem?

Jeg har lest litt på siden, men det er bare det samme som alle andre kommer med. Ikke noe nytt.

 

Dessuten fikk de advarsler. Ta f.eks. vannflommen: Gud fortalte dem at de måtte vende om og tro på han og gå inn i arken for å overleve, hvis ikke kom det til å komme en flom som ville drepe dem. De valgte egentlig selv å dø, for de måtte jo ikke?

Riktig det.Gud skapte menneske med en fri vilje.Så det onde kommer ikke fra Gud,men det onde i mennesket.

Og hvem plantet det onde i mennesket?

Og hvis du sier djevelen - Hvem plantet det onde i djevelen?

Ondskapen kom da Eva fikk Adam til å spise av det forbudte treet...Eplet altså.Da kom synden inn i verden.Slangen var Djevelen som lokket Eva.Gud prøvde så igjen med Syndefloden...alle vet jo hvordan det gikk...verden var forsatt syndig,så derfor gjord Han det geniale å sende sin egen sønn til jorden,for ved tro på han skulle du bli syndefri.Så da Jesus trakk sitt siste pust og ropte "det er fullbrakt" var djevelen beseiret gjennom troen på Jesus.Hva du eller jeg velger er vår fri vilje som Gud har gitt oss.Som Bibelen sier:Du må bli som barn igjen. Metaforisk for att barn har ingen bekymringer og ser alt på åpen måte...ikke rasjonelt som en voksen.Ligger en sannhet i att det er fra fulle folk og barn en hører sannheten.

Djevelen ja...ja han var jo Guds høyre hånd,men maktsyk som han var ble han kastet ut fra himmelen...så den får han ta på seg selv:-)

Lenke til kommentar

Ondskapen kom da Eva fikk Adam til å spise av det forbudte treet...Eplet altså.Da kom synden inn i verden.Slangen var Djevelen som lokket Eva.Gud prøvde så igjen med Syndefloden...alle vet jo hvordan det gikk...verden var forsatt syndig,så derfor gjord Han det geniale å sende sin egen sønn til jorden,for ved tro på han skulle du bli syndefri.Så da Jesus trakk sitt siste pust og ropte "det er fullbrakt" var djevelen beseiret gjennom troen på Jesus.Hva du eller jeg velger er vår fri vilje som Gud har gitt oss.Som Bibelen sier:Du må bli som barn igjen. Metaforisk for att barn har ingen bekymringer og ser alt på åpen måte...ikke rasjonelt som en voksen.Ligger en sannhet i att det er fra fulle folk og barn en hører sannheten.

Djevelen ja...ja han var jo Guds høyre hånd,men maktsyk som han var ble han kastet ut fra himmelen...så den får han ta på seg selv:-)

Hvem plasserte treet i hagen?

Hvem skapte slangen?

Hvorfor kom ikke jesus og overtalte Adam og Eva til ikke å spise av treet?

Hvorfor virket ikke syndefloden? Mange uskyldige som ble drepr for ingenting?

Genialt å sende sin sønn???? Nei, det geniale hadde vært å fjerne ondskap, eller bare skape alle rett inn i himmelen.

 

Hvorfor ville ikke djevelen fortsette å leve i paradis? :hmm:

Endret av Tobben70
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det enkle svaret er vel: Religion er noke fjas.

 

Sende sin son for å bli drept for å befri mennesker for synd... Jah, god idè. Å rette baker for smed er vel noko som heiter.

 

Kva med mannen som gud drept fordi han plukke pinnar på sabbaten? Kva med dei 50070 han drepte for å ta ein kik på paktas ark? For ikkje å snakke om stakkaren han drepte for å redde den frå å knuse?

Jericho, Gomorrah, Sodoma. Var verkeleg gubben i Gommorrah eller Sodoma eller kva faen slags by det var den einaste som var god og fortjenta å leve? Han som tilbaud døtrene sine til ein gjeng med voldtektsmenn veit de. Kona hans derimot... Nei ho tok ein kik på byen og blei forvandla til salt.

 

Så har vi jo landeplagene, flomen, og den fjerdedelen av jødane som blei drept for å lage ein gullkalv...

Dyreofringar, menneskeofringar... Ja det er i sannheit ein god gud eller kva?

 

Glad han berre er ein eventyrfigur i eit stykke dårleg skriven literatur. Satan verker jo som ein koseleg kar i forhald, så eg ville heller tatt trappa til kjelleren om eg fekk valget :)

Lenke til kommentar

Stemmer ja. Det var han som gjekk bananas med ein eselkjeve var det ikkje? Eit par kilometer over skuldrane var han visst og.

 

Edit: Gud bedre... Han der Samson var visst ein større kødd enn eg trudde. Sit og les no, og hit har eg komt så langt:

Herrens Ånd kom over ham med styrke, og han gikk ned til Asjkalon og slo i hjel tretti mann der. Så tok han klærne deres og gav dem som festantrekk til dem som hadde løst gåten. Og i fullt sinne fór han hjem til sin fars hus.
Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar

Samsons fødsel

13Israelittene gjorde igjen det som var ondt i Herrens øyne. Da lot Herren filisterne få makten over dem, og det varte i førti år.

2 I Sora bodde det en mann av Dan-sønnenes ætt som hette Manoah. Hans kone var barnløs; hun kunne ikke få barn. 3 Herrens engel viste seg for henne og sa: «Jeg vet at du er barnløs og ikke kan få barn. Men nå skal du bli med barn og få en sønn. 4 Nå må du akte deg, så du ikke drikker vin eller sterk drikk og ikke spiser noe urent. 5 For du skal bli med barn og få en sønn. Det må aldri komme rakekniv på hans hode; for gutten skal være en Guds nasireer helt fra mors liv. Han skal ta til å berge Israel fra filisternes hånd.»

6 Kvinnen gikk da og sa til mannen sin: «Det kom en gudsmann til meg. Han så ut som Guds engel og var meget fryktinngytende. Jeg spurte ikke hvor han var fra, og han fortalte meg ikke hva han hette. 7 Han sa til meg: Du skal bli med barn og få en sønn. Nå må du ikke drikke vin eller sterk drikk og ikke spise noe urent. For gutten skal være en Guds nasireer helt fra mors liv til den dagen han dør.»

8 Da bad Manoah til Herren. «Hør meg, Herre,» sa han. «La den gudsmannen du sendte, komme hit igjen og lære oss hvordan vi skal bære oss at med det barnet som skal fødes.» 9 Gud hørte Manoahs bønn. Enda en gang kom Guds engel til kvinnen. Hun satt da ute på marken, og Manoah, mannen hennes, var ikke med henne. 10 Da skyndte hun seg og løp av sted og fortalte det til mannen sin. Hun sa: «Nå har han vist seg for meg igjen, den mannen som kom til meg her om dagen.» 11 Manoah reiste seg og fulgte sin kone. Da han kom ut til mannen, spurte han: «Er du den mannen som talte til min kone?» Han svarte: «Ja.» 12 Da sa Manoah: «Når det nå går slik som du har sagt, hvordan skal vi da bære oss at med gutten, og hva skal vi gjøre med ham?» 13 Herrens engel svarte: «Alt det jeg nevnte for din kone, må hun passe seg for. 14 Hun skal ikke nyte noe som kommer av vintreet, ikke drikke vin eller sterk drikk og ikke spise noe urent. Alt det jeg bød henne, skal hun rette seg etter.»

15 Da sa Manoah til Herrens engel: «Kan vi ikke få deg til å bli en stund, så vi kan gjøre i stand et kje til deg?» 16 Herrens engel svarte: «Om du får meg til å bli, spiser jeg likevel ikke av maten din. Men vil du stelle til et brennoffer, skal du ofre det til Herren.» Manoah visste ikke at det var Herrens engel. 17 Derfor sa han til ham: «Hva er navnet ditt, så vi kan ære deg når det går som du har sagt?» 18 Da sa Herrens engel: «Hvorfor spør du om navnet mitt? Det er et underfullt navn!»

19 Manoah tok nå kjeet og grødeofferet og ofret det der på berget til Herren, han som handler på underfull vis. Mens Manoah og hans kone stod og så på, 20 hendte det noe. Da flammen steg fra alteret opp mot himmelen, fór Herrens engel opp i flammen fra alteret. Da Manoah og hans kone så det, kastet de seg ned med ansiktet mot jorden. 21 Siden viste ikke Herrens engel seg mer for Manoah og hans kone. Da skjønte Manoah at det var Herrens engel, 22 og han sa til sin kone: «Nå må vi dø; for vi har sett Gud.» 23 Men hun svarte: «Dersom Herren hadde villet drepe oss, hadde han ikke tatt imot brennoffer og grødeoffer av oss og ikke latt oss se og høre alt dette.»

 

Når eg leser dette så virker det som en god utroskaps historie ;) jaja..

Lenke til kommentar

Menneskene er skapt med en fri vilje, som altså Adam og Eva tukla med og gjorde oss alle ufullkomne. Gud gav oss en fri vilje fordi vi skulle velge å følge han, og ikke gjøre det bare mekanisk fordi han sier det. Men han har en hensikt med jorda, at den skal være et paradis. Og for at den skal bli det igjen så må enklte ting forandres på jorda (dere har lest åpenbaringen og skjønt hva det betyr, regner jeg med). Det står i bibelen at han skal skille mellom sauene og geitene. Men du kan for så vidt selv velge hva du vil være - sau eller geit? Så du velger altså om du vil "vil drept" eller ikke.

 

det er mulig at jeg tenker mer enn jeg får skrevet ned, og ikke får frem hva jeg mener på en forståelig måte..

 

Er mennesket egentlig skapt med fri vilje? Viss ikke vi tror på Gud så blir vi jo sendt til helvete? Dette høres for meg ut som tvang.

Friheten til å velge kan aldri bli tvang.

Lenke til kommentar

Samsons fødsel

13Israelittene gjorde igjen det som var ondt i Herrens øyne. Da lot Herren filisterne få makten over dem, og det varte i førti år.

2 I Sora bodde det en mann av Dan-sønnenes ætt som hette Manoah. Hans kone var barnløs; hun kunne ikke få barn. 3 Herrens engel viste seg for henne og sa: «Jeg vet at du er barnløs og ikke kan få barn. Men nå skal du bli med barn og få en sønn. 4 Nå må du akte deg, så du ikke drikker vin eller sterk drikk og ikke spiser noe urent. 5 For du skal bli med barn og få en sønn. Det må aldri komme rakekniv på hans hode; for gutten skal være en Guds nasireer helt fra mors liv. Han skal ta til å berge Israel fra filisternes hånd.»

6 Kvinnen gikk da og sa til mannen sin: «Det kom en gudsmann til meg. Han så ut som Guds engel og var meget fryktinngytende. Jeg spurte ikke hvor han var fra, og han fortalte meg ikke hva han hette. 7 Han sa til meg: Du skal bli med barn og få en sønn. Nå må du ikke drikke vin eller sterk drikk og ikke spise noe urent. For gutten skal være en Guds nasireer helt fra mors liv til den dagen han dør.»

8 Da bad Manoah til Herren. «Hør meg, Herre,» sa han. «La den gudsmannen du sendte, komme hit igjen og lære oss hvordan vi skal bære oss at med det barnet som skal fødes.» 9 Gud hørte Manoahs bønn. Enda en gang kom Guds engel til kvinnen. Hun satt da ute på marken, og Manoah, mannen hennes, var ikke med henne. 10 Da skyndte hun seg og løp av sted og fortalte det til mannen sin. Hun sa: «Nå har han vist seg for meg igjen, den mannen som kom til meg her om dagen.» 11 Manoah reiste seg og fulgte sin kone. Da han kom ut til mannen, spurte han: «Er du den mannen som talte til min kone?» Han svarte: «Ja.» 12 Da sa Manoah: «Når det nå går slik som du har sagt, hvordan skal vi da bære oss at med gutten, og hva skal vi gjøre med ham?» 13 Herrens engel svarte: «Alt det jeg nevnte for din kone, må hun passe seg for. 14 Hun skal ikke nyte noe som kommer av vintreet, ikke drikke vin eller sterk drikk og ikke spise noe urent. Alt det jeg bød henne, skal hun rette seg etter.»

15 Da sa Manoah til Herrens engel: «Kan vi ikke få deg til å bli en stund, så vi kan gjøre i stand et kje til deg?» 16 Herrens engel svarte: «Om du får meg til å bli, spiser jeg likevel ikke av maten din. Men vil du stelle til et brennoffer, skal du ofre det til Herren.» Manoah visste ikke at det var Herrens engel. 17 Derfor sa han til ham: «Hva er navnet ditt, så vi kan ære deg når det går som du har sagt?» 18 Da sa Herrens engel: «Hvorfor spør du om navnet mitt? Det er et underfullt navn!»

19 Manoah tok nå kjeet og grødeofferet og ofret det der på berget til Herren, han som handler på underfull vis. Mens Manoah og hans kone stod og så på, 20 hendte det noe. Da flammen steg fra alteret opp mot himmelen, fór Herrens engel opp i flammen fra alteret. Da Manoah og hans kone så det, kastet de seg ned med ansiktet mot jorden. 21 Siden viste ikke Herrens engel seg mer for Manoah og hans kone. Da skjønte Manoah at det var Herrens engel, 22 og han sa til sin kone: «Nå må vi dø; for vi har sett Gud.» 23 Men hun svarte: «Dersom Herren hadde villet drepe oss, hadde han ikke tatt imot brennoffer og grødeoffer av oss og ikke latt oss se og høre alt dette.»

 

Når eg leser dette så virker det som en god utroskaps historie ;) jaja..

Gamletestamente dette.Ting var litt annerledes da enn etter Jesu død.Det som skiller kristne fra Muslimer.Muslimer lever etter gamletestamente...øye for øye..tann for tann.

Lenke til kommentar

Ondskapen kom da Eva fikk Adam til å spise av det forbudte treet...Eplet altså.Da kom synden inn i verden.Slangen var Djevelen som lokket Eva.Gud prøvde så igjen med Syndefloden...alle vet jo hvordan det gikk...verden var forsatt syndig,så derfor gjord Han det geniale å sende sin egen sønn til jorden,for ved tro på han skulle du bli syndefri.Så da Jesus trakk sitt siste pust og ropte "det er fullbrakt" var djevelen beseiret gjennom troen på Jesus.Hva du eller jeg velger er vår fri vilje som Gud har gitt oss.Som Bibelen sier:Du må bli som barn igjen. Metaforisk for att barn har ingen bekymringer og ser alt på åpen måte...ikke rasjonelt som en voksen.Ligger en sannhet i att det er fra fulle folk og barn en hører sannheten.

Djevelen ja...ja han var jo Guds høyre hånd,men maktsyk som han var ble han kastet ut fra himmelen...så den får han ta på seg selv:-)

Hvem plasserte treet i hagen?

Hvem skapte slangen?

Hvorfor kom ikke jesus og overtalte Adam og Eva til ikke å spise av treet?

Hvorfor virket ikke syndefloden? Mange uskyldige som ble drepr for ingenting?

Genialt å sende sin sønn???? Nei, det geniale hadde vært å fjerne ondskap, eller bare skape alle rett inn i himmelen.

 

Hvorfor ville ikke djevelen fortsette å leve i paradis? :hmm:

Treet ble plassert av Gud

Slangen er Djevelen som ble kastet ut av himmelen for sin ondskap..ville ta plassen til Gud

Hvorfor ikke Gud advarte?.Den fri viljen.Ville du valgt å drepe ditt eget barn?tro ikke det,du du ville valgt med den frie vilje å ikke gjøre det-

Ingen uskyldig gikk under i Syndefloden,de valgt å ikke tro,ta det alvorlig.

Fjerne ondskapen?? Det er ditt valg.Gud kan ikke ta ondskapen fra deg,det må du velge selv.For alt en vet kan gjerne Hitler sitte i Himmelen..kan jo hende han ropte på Jesus for frelse i siste øyeblikk,og det holder det.

Lenke til kommentar
For alt en vet kan gjerne Hitler sitte i Himmelen..kan jo hende han ropte på Jesus for frelse i siste øyeblikk,og det holder det.

 

Ja, da er vi tilbake på hvor rettferdigheten og godheten blir av. En kjapp bønn kan tilgi den mest grusomme mann i moderne tid. Mens et godt liv og rasjonell tankegang kan føre til evig pine.

 

Jeg ser ikke hvordan vi kommer bort i fra kontrollaspektet her. Det eneste som betyr noe er om du underkaster deg dette konseptet, ikke hva slags liv du lever for øvrig.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Treet ble plassert av Gud

Slangen er Djevelen som ble kastet ut av himmelen for sin ondskap..ville ta plassen til Gud

Hvorfor ikke Gud advarte?.Den fri viljen.Ville du valgt å drepe ditt eget barn?tro ikke det,du du ville valgt med den frie vilje å ikke gjøre det-

Ingen uskyldig gikk under i Syndefloden,de valgt å ikke tro,ta det alvorlig.

Fjerne ondskapen?? Det er ditt valg.Gud kan ikke ta ondskapen fra deg,det må du velge selv.For alt en vet kan gjerne Hitler sitte i Himmelen..kan jo hende han ropte på Jesus for frelse i siste øyeblikk,og det holder det.

Hvorfor plasserte han et tre med fristende frukt i hagen, når vi ikke skulle spise av det?

Hvorfor ville ikke djevlen være i paradis? Hvorfor skapte gud han slik at han ville være større enn gud?

Før vi spiste av treet visste vi ikke forskjell på rett og galt. Hvordan hadde vi da et valg?

Var det ingen uskyldig barn som døde under syndefloden? Hadde en 3 åring et reelt valg?

 

Gud kunne fjernet ondskap enkelt og greit, hvis han vil(eller rettere sagt finnes).

Han er OND!

Lenke til kommentar

Treet ble plassert av Gud

Slangen er Djevelen som ble kastet ut av himmelen for sin ondskap..ville ta plassen til Gud

Hvorfor ikke Gud advarte?.Den fri viljen.Ville du valgt å drepe ditt eget barn?tro ikke det,du du ville valgt med den frie vilje å ikke gjøre det-

Ingen uskyldig gikk under i Syndefloden,de valgt å ikke tro,ta det alvorlig.

Fjerne ondskapen?? Det er ditt valg.Gud kan ikke ta ondskapen fra deg,det må du velge selv.For alt en vet kan gjerne Hitler sitte i Himmelen..kan jo hende han ropte på Jesus for frelse i siste øyeblikk,og det holder det.

Hvorfor plasserte han et tre med fristende frukt i hagen, når vi ikke skulle spise av det?

Hvorfor ville ikke djevlen være i paradis? Hvorfor skapte gud han slik at han ville være større enn gud?

Før vi spiste av treet visste vi ikke forskjell på rett og galt. Hvordan hadde vi da et valg?

Var det ingen uskyldig barn som døde under syndefloden? Hadde en 3 åring et reelt valg?

 

Gud kunne fjernet ondskap enkelt og greit, hvis han vil(eller rettere sagt finnes).

Han er OND!

 

For det Gud sa,var til Adam og Eva..dere forlov til alt,bare ikke spis av kunnskapens tre...men Eva lot seg friste...ikke av Gud men av sin egen vilje.

 

For alt en vet kan gjerne Hitler sitte i Himmelen..kan jo hende han ropte på Jesus for frelse i siste øyeblikk,og det holder det.

 

Ja, da er vi tilbake på hvor rettferdigheten og godheten blir av. En kjapp bønn kan tilgi den mest grusomme mann i moderne tid. Mens et godt liv og rasjonell tankegang kan føre til evig pine.

 

Jeg ser ikke hvordan vi kommer bort i fra kontrollaspektet her. Det eneste som betyr noe er om du underkaster deg dette konseptet, ikke hva slags liv du lever for øvrig.

eks....du kommer ikke til himmelen ved å gi 1mill til fattige barn..men ved troen på Jesus som frelser.Verre er det ikke:-)Så her kommer igjen din frie vilje til å tro eller la være.Ofte spurte meg selv hvorfor så mange roper på Jesus når de kommer til/oppstår en krise.Er det frykten for evig fortapelse som driver de?

Endret av Jee113
Lenke til kommentar
For alt en vet kan gjerne Hitler sitte i Himmelen..kan jo hende han ropte på Jesus for frelse i siste øyeblikk,og det holder det.

 

Ja, da er vi tilbake på hvor rettferdigheten og godheten blir av. En kjapp bønn kan tilgi den mest grusomme mann i moderne tid. Mens et godt liv og rasjonell tankegang kan føre til evig pine.

 

Jeg ser ikke hvordan vi kommer bort i fra kontrollaspektet her. Det eneste som betyr noe er om du underkaster deg dette konseptet, ikke hva slags liv du lever for øvrig.

Til og med Peter som fornektet Jesus 3 ganger fikk tilgivelse.Handler ikke om underkastelse,men velge å tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...