Gå til innhold

Har bestilt Toshiba AC100-10D med operativsystem Android 2.1, er den bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har bestilt denne bærbare pc'en til min datter på 9 år. Ho skal bruke den på MSN og surfe. Eg fant ein test på hjemmepc og dei gir den terningkast 2 pga Android 2.1 er det mykje problemer med. No veit eg at det er kommet ein oppggradering av Android til 2.2 som kanskje gjør at den hadde fått bedre terningkast.

Dett er pc'en

http://www.elkjop.no/product/data/mini-pc/TOSAC10010D/toshiba-ac100-10d;pgid=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Her er den dårlege omtalen

http://www.klikk.no/teknologi/data/article611810.ece

Eg har ein annen Mini pc med harddisk osv og den synnes er veldig treg. Eg såg at denne Android pc'en virker kjapp når eg ser på youtube

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis din datter er som lillesøstra mi, altså spiller flashspill på nettet, så vil hun ha problemer med å bruke den pcen siden den ikke støtter flash (ifølge testen).

Jeg tror det beste ville vært å bestilt en vanlig bærbar pc med Windows.

Skrevet (endret)

Går det ikke an å installere linux på den? Debian eller noe, som støtter arm?

Edit: Ubuntu skal vist støtte Tegra2

Endret av Stefanus
Skrevet

No finnes det ein Android 2.2 som går ann å oppdatere. Eg veit ikkje om det er med fflash på denne.

Eg glemte ein ting til. Pc'en kostet kr. 1990,- på MPX

Skrevet

No finnes det ein Android 2.2 som går ann å oppdatere.

En Android 2.2-versjon som er laget for AC100? Finner ingenting om det på Toshiba's support-sider.

Eller tenker du bare på at "det nå fines en versjon 2.2 av Android" ?

Det betyr dessverre ikke at du bare kan laste ned en fil og så vips! har du oppdatert maskinen til Android 2.2 ...

Selv om det sikkert går an å kjøre både Android 2.2 og Ubuntu (++) på denne plattformen, så er ikke det noe som er enkelt tilgjengelig ennå.

Det spørs om du ikke burde legge på en tusenlapp og kjøpe en liten Windows-maskin istedet.

(Noe sånt, foe eksempel. Prøv gjerne før du evt. kjøper.)

Skrevet (endret)

Så det er ikkje slik som på ein vanlig pc at ein oppgraderer med ein nedlasting slik som windows? Er dette noko du veit eller trur?

Eg ser på spesifikasjonen til pc'en så står det

"• Android™ 2.1 Engelsk utgave med Toshiba Home Menu, inkl. oppdatering til v2.2 så snart det er tilgjengelig for nedlasting. "

Så eg tolker det til at den kan oppgraderast :thumbup:

Endret av balder
Skrevet (endret)

"• Android™ 2.1 Engelsk utgave med Toshiba Home Menu, inkl. oppdatering til v2.2 så snart det er tilgjengelig for nedlasting. "

Joda, det går an å oppdatere ved å laste ned noe og installere det. Nøkkelordet her er "så snart det er tilgjengelig". Vi vet ikke når det vil skje. (Vi vet strengt tatt ikke om det vil skje, men man kan jo håpe. Jeg leste et sted at Toshiba hadde sagt "i løpet av oktober".)

Og det er ganske sikkert at 'entusiaster' til slutt vil finne ut hvordan man kan installere Ubuntu e.l. på den, men 'når' og 'hvordan' er foreløpig ubesvarte spørsmål.

(Jeg skriver "vi" ovenfor fordi jeg også falt for MPX-tilbudet .... )

Endret av nebrewfoz
Skrevet

Joda, det går an å oppdatere ved å laste ned noe og installere det. Nøkkelordet her er "så snart det er tilgjengelig". Vi vet ikke når det vil skje. (Vi vet strengt tatt ikke om det vil skje, men man kan jo håpe. Jeg leste et sted at Toshiba hadde sagt "i løpet av oktober".)

Og det er ganske sikkert at 'entusiaster' til slutt vil finne ut hvordan man kan installere Ubuntu e.l. på den, men 'når' og 'hvordan' er foreløpig ubesvarte spørsmål.

(Jeg skriver "vi" ovenfor fordi jeg også falt for MPX-tilbudet .... )

Har du avbestilt pc'en eller? Satser du på at den brukande

Skrevet (endret)

Det ser ut som at fungerende Linux på AC100 er et stykke unna enda. Så det er nok ikke noe å satse på hvis du skulle ha behov for det nå, med det samme.

Android 2.2 skal vist ha flash støtte, og burde bli tilgjengelig for AC100 snart, utifra det som sies rundt på nettet.

Endret av Stefanus
Skrevet

Jeg skriver "vi" ovenfor fordi jeg også falt for MPX-tilbudet .... )

Har du avbestilt pc'en eller? Satser du på at den brukande

Jeg har ikke avbestilt den - og den er allerede sendt fra MPX.

Og det er ikke slik at jeg har bestilt den til et spesielt formål. For meg blir dette som nok et lite "prosjekt" i tillegg til noen andre jeg har på gang (mer eller mindre, avhengig av hva jeg får tid & lyst til). Så jeg har tid til å vente både på Android 2.2 og en eventuelt Ubuntu-installasjonsmetode som plutselig kan sprette ut av det blå.

Hvis din datter egentlig trenger en liten PC "nå", så ville jeg heller kikket litt på noen enkle Windows netbooks i 3000-kronersklassen. (Du har jo 14 dagers angrefrist hos MPX.)

Skrevet

Me har 2 vanlige bærbar, 1 minipc og 2 stasjonære så me har bra med utvalg da me er 4 stk i familien. Min mini pc er ikkje sendt enda fra MPX:( Det står at den ikkje er på lager og er bestilt inn.)

Den minipc'en eg har i dag er utruleg treg og eg har andre som sier det samme. No hadde eg håpet på at denne Toshibaen AC 100 vil vere kjappere til å surfe osv. Eg såg på you tube at den virker rask i forhold til den mini pcen eg har i dag.

Kan du gi ein tilbakemelding når du har fått den og erfaring?

Skrevet

Me har 2 vanlige bærbar, 1 minipc og 2 stasjonære så me har bra med utvalg da me er 4 stk i familien. Min mini pc er ikkje sendt enda fra MPX:( Det står at den ikkje er på lager og er bestilt inn.)

MPX hadde vel 70 stk. på lager, mener jeg å huske, så da bestilte du vel akkurat litt for sent.

(Eller såpass sent at du kanskje rekker å avbestille den før de sender den.)

Kan du gi ein tilbakemelding når du har fått den og erfaring?

Jeg skal prøve å huske det. Det kan vel hende det blir lørdag før jeg får tid til å fikle med den. Jeg har en HP/Compaq Mini 311c (med Intel Atom-prosessor) som jeg kan sammeligne med.

Skrevet

Prøvde denne på jobben i dag og må si jeg ble imponert over responsen i systemet i forhold til andre netbooks. Responsen er tilnærmet umiddelbar i de enkle oppgavene jeg prøvde den i (hw.no, messenger og 720p avspilling ut på HDMI). Var ingen tilgjengelig flash støtte, så youtube ble jo brått utelukket for Ola Nordmann.

Tynn som ei flis, lettere enn 1 liter melk, og raskere enn ferrari er en god oppsummering.

Skrevet

Prøvde denne på jobben i dag og må si jeg ble imponert over responsen i systemet i forhold til andre netbooks. Responsen er tilnærmet umiddelbar i de enkle oppgavene jeg prøvde den i (hw.no, messenger og 720p avspilling ut på HDMI). Var ingen tilgjengelig flash støtte, så youtube ble jo brått utelukket for Ola Nordmann.

Tynn som ei flis, lettere enn 1 liter melk, og raskere enn ferrari er en god oppsummering.

Så det er ein gadget som me bør ha i familien eller? Android 2.2 kommer vel snart?

Skrevet

Jeg ser på dette som et "leketøy" som er en fin ting å ha med seg rundt over alt. Det gir deg tilgang til internett, kommunikasjon, e-post, musikk & filmtitting på tog/fly/buss og de enklere oppgavene vi liker å ta med oss hele tiden. Til dette gjør den jobben bedre enn noen annen mini-pc jeg har hatt innom min arbeidsplass ihvertfall.

Som et arbeidsverktøy til office, flashbaserte internett tjenester (aka youtube), nettbank (java), og diverse andre oppgaver kan jeg ikke anbefale en slik maskin.

Angående oppdateringer så vil dette såklart komme en gang, men ingen kan fortelle meg eller deg med 100% sikkerhet at det kommer en gitt dato ennå.

Skrevet

Jeg ser på dette som et "leketøy" som er en fin ting å ha med seg rundt over alt. Det gir deg tilgang til internett, kommunikasjon, e-post, musikk & filmtitting på tog/fly/buss og de enklere oppgavene vi liker å ta med oss hele tiden. Til dette gjør den jobben bedre enn noen annen mini-pc jeg har hatt innom min arbeidsplass ihvertfall.

Som et arbeidsverktøy til office, flashbaserte internett tjenester (aka youtube), nettbank (java), og diverse andre oppgaver kan jeg ikke anbefale en slik maskin.

Angående oppdateringer så vil dette såklart komme en gang, men ingen kan fortelle meg eller deg med 100% sikkerhet at det kommer en gitt dato ennå.

Så det er ein slag Iphone? Kan ein bruke MSN på den? For det er kun det ho driver med

Skrevet (endret)

Så det er ein slag Iphone? Kan ein bruke MSN på den? For det er kun det ho driver med

Det er ikke en telefon ...

edit: Og den har ikke trykkfølsom skjerm. Men det går fint å flytte cursoren ved hjelp av styreflaten - eller en USB-tilkoblet mus.

Hva mener du med MSN? Snakker du om www.MSN.com, eller er det f.ex. MSN Messenger du tenker på? Opprinnelig er dette et Windows-program, men det finnes også MSN-kompatible programmer for andre plattformer, etter det jeg forstår, inkludert Android. Jeg bruker ikke slike chat-programmer selv, så jeg aner ikke hva som eventuelt fungerer bra på AC100.

Jeg er ikke veldig imponert over skjermoppløsningen, men pga. vekt og størrelse kan den nok være grei å ha med seg på tur. Jeg må også sjekke om jeg får tilgang til mobilt bredbånd dersom jeg setter i SIM-kortet mitt. (Det er en plass til det, og et ikon i statuslinja med en 'X' over, men jeg har ikke funnet noen Settings for det ennå.)

Du nevnte at du hadde en miniPC som var så treg - hva slags maskin er det snakk om?

Endret av nebrewfoz
Skrevet

Det er ikke en telefon ...

edit: Og den har ikke trykkfølsom skjerm. Men det går fint å flytte cursoren ved hjelp av styreflaten - eller en USB-tilkoblet mus.

Hva mener du med MSN? Snakker du om www.MSN.com, eller er det f.ex. MSN Messenger du tenker på? Opprinnelig er dette et Windows-program, men det finnes også MSN-kompatible programmer for andre plattformer, etter det jeg forstår, inkludert Android. Jeg bruker ikke slike chat-programmer selv, så jeg aner ikke hva som eventuelt fungerer bra på AC100.

Jeg er ikke veldig imponert over skjermoppløsningen, men pga. vekt og størrelse kan den nok være grei å ha med seg på tur. Jeg må også sjekke om jeg får tilgang til mobilt bredbånd dersom jeg setter i SIM-kortet mitt. (Det er en plass til det, og et ikon i statuslinja med en 'X' over, men jeg har ikke funnet noen Settings for det ennå.)

Du nevnte at du hadde en miniPC som var så treg - hva slags maskin er det snakk om?

Eg meiner MSN chat. Trur det heiter dette.

Den mini pc'en eg har er Toshiba NB200.

Sjå http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=555931

Eg har 2 gb minne på den og Windows 7, men utruleg treg i forhold til alt annet eg har har:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...